Gå till innehåll
Det verkar som att du använder en gammal webbläsare? För att vår webbplats ska fungera rekommenderar vi dig att använda en annan webbläsare.
Våra andra webbplatser
  • Visit Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Folkbiblioteken i Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Högevallsbadet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Lunds konsthall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • International Citizen Hub Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Länk till startsidan
  • Lyssna
Kontakt
  • Fortbildning pedagoger
  • Pedagogiska aktiviteter
  • Uteklassrum
  • Biologisk mångfald på skolgården
  • Gröna skolgårdar
  • Om Naturskolan
  • Bebyggd miljö
  • Tävlingar
Personalingången Universitetsstudent
Visit Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Folkbiblioteken i Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Högevallsbadet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Lunds konsthall Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. International Citizen Hub Lund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Start
  • / Personalingången
  • / För dig som arbetar inom förskola och skola
  • / Naturskolan
  • / Biologisk mångfald på skolgården
  • / Vad gör en fågel till en fågel?

Denna sida är äldre än 12 månader och är kanske inte längre aktuell.

Ett utsnitt av en träbit med Natural Nations logotyp i högra hörnet.

Vad gör en fågel till en fågel?

Målgrupp: 8–14 år

Ämne: Biologi

Aktivitet

Lär dig hur man identifierar en fågel.

  • Prata i par om vad ni tror gör en fågel till en fågel. Fundera på vad som är speciellt med en fågel? Hur känner ni igen en fågel? Hur ser en fågel ut?
  • Kan du rita en fågel med krita på marken?
  • Vilka delar skulle du inkludera för att få det att det ska se ut som en fågel?
  • Fortsätt att lägga till delar av fågeln tills du tänker att du har gjort den komplett.
  • Kan du namnge alla delar du lagt till?
  • Kolla in de andra paren – är deras fåglar annorlunda? Är det något de har inkluderat som du inte har?
  • Försök nu att tänka på vad alla fåglar gör. Vad skiljer fåglar från andra däggdjur?
  • Kan du rita något av det som fåglar gör? (t.ex. hur rör de sig? Hur reproducerar de sig? Vilka ljud gör de?)
  • Kan du rita några saker som fåglar äter?
En bild på en gräsand.

Du behöver

  • Krita och asfalt
  • Eller pennor och papper

Bakgrund

Några viktiga egenskaper att veta om fåglar:

Alla fåglar har fjädrar – inga andra djur har detta.

Alla fåglar har två vingar - men alla fåglar kan inte flyga.

Alla fåglar har näbb.

Alla fåglar har två ben.

Alla fåglar lägger ägg.

Alla fåglar är varmblodiga.

Alla fåglar har lungor och andas luft.

En bild av sju organisationers logotyper ovanför en svart tecknad blomsteräng.

Uppdaterad: 2022-11-16

Dela sidan:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Skriv ut

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Saknar du någon information?
Har du synpunkter på den här sidan så tar vi tacksamt emot dem. På det sättet kan vi arbeta för att göra innehållet på sidan ännu bättre.

Beskriv vad som felaktigt eller saknades

Ange din e-postadress
Det du skickar till kommunen blir allmän handling. Du kan läsa mer om det på sidan offentlighetsprincipen.

Läs mer på lund.se/gdpr

Kontakta oss

Medborgarcenter: 046-359 50 00

E-post: lunds.kommun@lund.se

Postadress

Hitta till oss

Gör en felanmälan

Lämna en synpunkt

Press och media

Fler kontaktuppgifter

Mer om oss

Fakturera oss, organisationsnummer

För medarbetare och förtroendevalda

Jobba med oss

Karta

Om webbplatsen

Tillgänglighetsredogörelse

Behandling av personuppgifter

Följ oss i sociala medier

Facebook

LinkedIn

Youtube

Instagram