Portfölj: Trygga och robusta Lund

Lunds kommun ska fortsatt vara i topp när tryggheten i Sveriges kommuner rankas. Den upplevda tryggheten i Lund ska öka genom ett målinriktat arbete med tidiga, förebyggande insatser och att förhindra och förebygga brott.

Mot bakgrund av ett förändrat säkerhetspolitiskt läge, och med allt fler kriser, har planeringen för det civila försvaret och totalförsvaret fått en nystart sen 2015. Kommunerna är en viktig del i detta arbete och ska ha förmåga att inför och under höjd beredskap samt under krig värna befolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna samt bidra till Försvarsmaktens förmåga att möta ett väpnat angrepp.

Med klimatförändringar och ett ökat antal yttre kriser ställs krav på både kommunens verksamheter, medborgare och organisationer att vara anpassningsbara och förberedda för att stå emot klimatförändringar exempelvis genom nyttjande av blå- och grön infrastruktur. Den fysiska planeringen är avgörande för att skapa framtidens trygga och robusta Lund och ska användas som ett verktyg.

Vatten sprutar ut en slang som hålls av en brandman

Vad är de största utmaningarna för ett tryggt och robust Lund?

• Att stärka den upplevda tryggheten och arbeta mer brottsförebyggande
  • Att bemöta skillnader i hälsa och upplevd trygghet mellan olika grupper och områden i staden Lund och mellan kommunens tätorter.
  • Att återbygga totalförsvaret och öka kommunens beredskap mot framtida samhällsstörningar
  • Att bygga upp den civila beredskapen inom kommunen och i samverkan med andra för att värna befolkningen och säkerställa samhällsfunktionerna vid höjd beredskap.
  • Att säkerställa en inkluderande civil beredskap genom att samverka med aktörer som når grupper som kommunen har svårare att nå.
  • Att arbeta snabbt och rätt för att möta utvecklingen och förbättra den fredstida krishanteringsförmågan.
  • Att skydda information av betydelse för Sveriges säkerhet mot spioneri, sabotage, terroristbrott.
  • Att hantera klimatförändringarnas effekter på samhället för att upprätthålla en robusthet och resiliens.
  • Att bibehålla en god vattenstatus med en trygg och motståndskraftig dricksvattenförsörjning.

Nuvarande portfölj

Lunds kommun genomför åtgärder för att stärka den upplevda tryggheten, arbeta målinriktat med tidiga, förebyggande insatser och att förhindra och förebygga brott. Medel ska bland annat användas till följande åtgärder: Kompetenshöjande föreläsning för politiker och tjänstepersoner om kriminalitet och normbrytande beteende hos barn, unga och vuxna, med fokus på risk- och skyddsfaktorer samt utbildning om välfärdsbrott.

Tidsplan

Projektet pågår under 20240.

Lunds kommun

Brottsförebyggande rådet (BRÅ).

I projektet tillämpas en policylabb-process för att utveckla metoder, arbetssätt och strukturer för utveckling av policys som lämpar sig för tvärkommunal klimatanpassning över sektors- och ämnesgränser, med hjälp av naturbaserade lösningar. Vi arbetar med Storkriket i Skåne som testområde, en biosfärskandidatur med höga värden för såväl människa som natur. Området sträcker sig över tre kommuner där framtida klimatanpassningar ska avvägas mellan tre huvudsakliga fokusområden: livsmedelsproduktion, vattenförsörjning och biologisk mångfald. I nära samverkan mellan representanter från kommuner, Storkriket, lokala markägare och företagare, intresseföreningar, myndigheter och forskare kommer vi att öka kunskapen om områdets förutsättningar, viktiga behov och prioriteringar och avvägningar vid utveckling av policy för tvärkommunal klimatanpassning. I denna process kommer vi att utgå från naturbaserade lösningar, som beaktar naturliga processer och förutsättningar som kan bidra till att bevara och stärka områdets unika värden även under ett förändrat klimat. De metoder, arbetssätt och strukturer som utvecklas kommer vi att skala upp och generalisera för användning även inom andra områden som står inför delvis liknande klimatanpassningsutmaningar. Det föreslagna projektet hyser därmed goda förutsättningar att bidra till en hållbar landsbygdsutveckling, som beaktar samtliga tre hållbarhetsperspektiv; ekologiska, ekonomiska och sociala.

Projektet pågår 2023–2025.

Projektpartnerskap

Lunds universitet, Lunds kommun, Eslövs kommun, Sjöbo kommun, Hållbar utveckling Skåne, Stockholms universitet.

Program/finansiär

Formas

Formas logga.

Regeringen har gett Socialstyrelsen i uppdrag att betala ut statsbidrag till kommuner i syfte att ge förutsättningar för samtliga kommuner att analysera vilka behov som finns för att utveckla och stärka kommunernas planering och arbete med socialtjänstens och den kommunala hälso- och sjukvårdens civila försvar. Lunds kommun ska vidare ta fram en övergripande plan för fortsatt arbete utifrån den analys som har gjorts. Kommunens analys bör ta sin utgångspunkt i de redovisningar som Socialstyrelsen och länsstyrelsen har lämnat gällande uppdraget om kartläggning och stöd av socialtjänstens och den kommunala hälso- och sjukvårdens beredskap (S2021/05469).

Projektet pågår 2023–2024.

Lunds kommun