När du ska riva, bygga nytt eller bygga om behöver du lämna in särskilda kartor och ritningar till din ansökan. Vad och var du planerar att bygga avgör vilket typ av kartunderlag som krävs.
Det finns tre olika alternativ till kartunderlag för en situationsplan:
När du ritar in din åtgärd på kartutdraget/nybyggnadskartan blir det en situationsplan.
Kartutdraget går att ladda ner gratis medan nybyggnadskartorna, som är mer avancerade, behöver beställas hos kommunen mot en kostnad.
Kom ihåg att du ska komplettera ditt kartunderlag med uppgifter om ditt projekt innan du lämnar in situationsplanen.
Åtgärder som endast kräver ett kartunderlag som du gratis kan ladda ner via vår e-tjänst.
Ladda ned kartunderlag till situationsplan
Det krävs en komplett nybyggnadskarta om en av punkterna stämmer.
Det krävs en förenklad nybyggnadskarta om en av punkterna stämmer.
Kontakta bygglovsavdelningen om du är osäker på vilket kartunderlag du behöver
Vi hör av oss om vi under handläggningen bedömer att ditt ärende kräver ett mer detaljerat kartunderlag.
Om du har möjlighet ber vi dig att i första hand göra beställning via e-post.
E-post: kartor@lund.se
Du kan också ringa våra kontaktpersoner:
Mirela Teskera: 046-359 56 08
Jesper Lambreus: 046-359 35 36
Kalle Osietzki: 046-359 59 06.
Vill du skicka ett traditionellt brev till oss gör du det till Stadsbyggnadskontoret, Lantmäteriavdelningen, Box 41, 221 00 Lund.
Ange följande information när du beställer nybyggnadskartan:
Om du ska göra en tillbyggnad/komplementbyggnad behöver vi också veta (för att kunna ta rätt betalt):
Nybyggnadskartan är giltig i två år.
Kostnaden beror bland annat på vad och var du ska bygga. Priset varierar för varje unikt projekt.
Du kan beställa digitalt kartunderlag från lantmäteriavdelningen.
E-post: kartor@lund.se
Avgifter för användning av geografisk information. Pdf, 857 kB.
Lunds kommun använder sig av koordinatsystem SWEREF 99 13 30 och höjdsystem RH 2000.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?