Jag vill hyra en odlingslott

En odlingslott är en bit mark, utan stuga, där du kan odla växter, blommor och grönsaker. En plats nära jorden helt enkelt, vem vill inte ha det?

Ställ dig kö för odlingslotter

Intresset för att odla är stort och därför finns det en kö för att få hyra en odlingslott. För att ställa dig i kön och sedan bli erbjuden en lott behöver du:

• Vara folkbokförd i Lunds kommun.
  • Ha bank-id och en e-postadress.

Jag vill ställa mig i kö till en odlingslott

Det finns bara en kö, där du köar för alla områden. Det går alltså inte att ställa sig i kö till ett specifikt område enbart.

Har du redan en lott? Du kan ställa dig i kö för att byta lott, men det är inte tillåtet att arrendera flera lotter samtidigt. Din nuvarande lott måste sägas upp innan du kan teckna avtal för en ny lott.

I dagsläget finns det inte områden för odlingslotter i alla kommunens tätorter.

Är du intresserad av att odla i någon del av kommunen där det inte finns odlingslotter? Hör gärna av dig, det är värdefullt för oss att veta hur efterfrågan ser ut. Skicka ett mejl till oss.

E-post: kolonier@lund.se

När och hur får jag erbjudande om lott?

Erbjudande om lediga lotter skickas via e-post. Du behöver inte svara om du inte är intresserad av lotten.

För att få erbjudande om lediga lotter är det viktigt att du uppdaterar din e-postadress, om denna ändras. Du uppdaterar kontaktuppgifter genom att logga in på Min Sida och ändra under rubriken "Mina uppgifter".
Logga in på min sida

På 'Min sida' kan du också se din köplats.

När första erbjudandet kommer beror helt på hur många odlingslotter som blir lediga. Till populära områden kan kötiden vara några år.

Avtal

För att kunna skriva ett arrendeavtal behöver vi ditt namn, personuppgifter, postadress, telefon och e-postadress. Vi skickar avtalet till dig via e-post och du signerar med hjälp av bank-id. När vi sedan har undertecknat kan du ladda ner eller skriva ut det färdiga avtalet.

Om du har anmält intresse för en lott men sen inte vill skriva avtal kommer du att strykas ur kön. Du kan ställa dig i kö igen, men hamnar då sist. För att undvika detta är det viktigt att du tittar på den lediga lotten innan du skickar din intresseanmälan, och är säker på att den passar dig.

Pris för en odlingslott

Arrendeavgift för odlingslott i Lunds kommun i år (2024) är 6,20 kr per kvadratmeter. Faktura för årets arrende skickas ut till den postadress du angett till Lunds kommun vid kontraktsskrivning. Arrendeavgiften betalas per år, kan inte delas upp per månad och betalas inte tillbaka vid uppsägning. Får du däremot din odlingslott efter den 20 augusti, när odlingssäsongen går mot sitt slut, betalar du ingen arrendeavgift första kalenderåret.

Avtalet gäller ett år i taget. Du behöver säga upp din odlingslott senast den 31 december om du inte vill ha kvar lotten efter årsskiftet.

Särskilda bestämmelser gäller på följande odlingsområden

• På Råbylunds odlingsområde betalar du som odlare arrendeavgift till föreningen som arrenderar området av Lunds kommun. Som odlare betalar du även en medlemsavgift på 100 kr per år.
  • På Källby möllas odlingsområde tillkommer en medlemsavgift som avgörs av antalet kvadratmeter på din odlingslott.
  • På Källbytäppans odlingsområde tillkommer en medlemsavgift på 150 kr per år.
  • På odlingsområdet i Kunskapsparken tillkommer en medlemsavgift på 100 kr per år.