Burlövs station har blivit en pendlarstation där också Öresundstågen stannar. Stationerna i Åkarp och Hjärup har byggts om och Klostergården har fått en helt ny station. Att järnvägen byggts på sex meters djup genom Åkarp och fyra meter genom Hjärup betyder också att bullerstörningarna för dem som bor nära spåren minskar.
Klostergårdens station
Den 10 december 2023 invigdes Klostergårdens nya station som ska en vara trygg, ljus och tillgänglig plats. Här kommer fyra till sex Pågatåg att stanna varje timme. Övriga tåg, som till exempel Öresundståg och godståg, kommer att köra förbi både på spåret närmast perrongen eller, i högre hastigheter, på de två inre spåren beroende på tågtyp.
Den station som har byggts är en nedbantad version av det ursprungliga förslaget, men stationen kan vidareutvecklas i framtiden när området runt Källby exploateras. Stationen har två sidoplattformar med på- och avstigning från de yttre spåren. Plattformarna är cirka 250 meter långa och har utrustats med bänkar och väderskydd. Vinklade trappor leder upp till perrongerna och det finns också ramper för funktionshindrade. Runt stationen finns bullerskydd. I anslutning till stationen skapas en ny breddad underjordisk passage för dig som går och cyklar.
Det är Trafikverket som har byggt stationen och Lunds kommun är beställare och medfinansiär. Bygget omfattar själva stationen och området runt omkring. Trafikverkets bygge av fyra spår från Flackarp in till Klostergården i Lund startade i april 2020. Själva bygget av stationen samt tunnel för bussar, cyklister och fotgängare är beräknat att kosta 118,2 miljoner kronor.
Den nya stationen blir en entré till fritidsliv med idrott och rekreation. Stationen skapar också möjligheter att ta Pågatåget från Stångby eller Gunnesbo till Klostergården.