Vi har en mängd olika internationaliseringsprojekt på skolan. Om du som elev är intresserad av att bo utomlands kan den arbetsplatsförlagda utbildning ske i ett annat land. Skolans medarbetare deltar i ett europeiskt samarbete som kallas e-Twinning. De kan också fortbilda sig utomlands. Vi uppmärksammar även ErasmusDays.
Om du är intresserad av att resa, bo i ett annat land och lära känna andra kulturer och kan tänka dig att ha en del av din utbildning utomlands, då ska du ansöka om att få göra din arbetsplatsförlagda utbildning (APL) i ett annat land än Sverige.
På Gymnasieskolan Vipan är dina möjligheter till internationell arbetslivserfarenhet stor, då skolan är en ackrediterad Erasmus+ skola. Varje år åker ett antal elever på APL utomlands. För att våra elever ska ha möjlighet till detta använder sig skolan av ett EU-program för utbildning och kompetensutveckling som heter Erasmus+, som riktar sig till alla typer av organisationer inom yrkesutbildning.
Erasmus+-programmet ger våra elever möjlighet till internationell arbetslivserfarenhet, kompetensutveckling inom sin yrkesutbildning, språkutveckling och kunskaper om kulturen i det land som eleven befinner sig i.
På Gymnasieskolan Vipan har elever som går i årskurs 3 möjlighet att förlägga 3-5 veckor av sin APL i ett företag utomlands. Erasmus+ står för kostnaderna för resa, uppehälle och försäkring. I dagsläget samarbetar Vipan med ett flertal länder, däribland Malta, Frankrike och Spanien, och snart även Irland och Portugal.
Som elev på Vipan har du möjlighet att ansöka om att göra din APL utomlands. En mycket lärorik och givande upplevelse, tycker de elever som fått möjlighet att åka iväg. Våren 2024 åkte några av våra elever till Malta för att genomföra tre veckors APL. Eleverna representerar Försäljning- och service-, Lärlings- och Barn- och fritidsprogrammen. De gjorde sina APL:er i butiker, på förskola och skola och fick se, förstå och uppleva skillnaderna i maltesisk och svensk arbetskultur. Vidare fick de bekanta sig med landet och dess natur och kultur. Eleverna bodde i värdfamiljer vilket gav dem en god insyn i hur vardagslivet på Malta ser ut. Att det var stor skillnad jämfört med Sverige var alla elever överens om.
Väl hemma från vistelsen ingår det i uppdraget att redovisa sina upplevelser och lärdomar för elever från de respektive programmen i årskurs. 2, mentorer, rektorer och medföljande lärare. Det är en obligatorisk uppgift, som man kan kan känna sig nervös inför men eleverna var fint förberedda och gav andra nyfikna elever och stolta lärare inblick i resan de gjort, lärdomarna de fått och upplevelserna de varit med om.
– Malteserna var mycket mer nyfikna och hjälpsamma än hemma, säger en elev.
– Bara vi stannade på gatan och såg förvirrade ut kom någon fram och frågade om vi behövde hjälp, fyller en annan elev i.
– Inom barnomsorgen var allt mycket mer spartanskt än på förskolor i Sverige. Personalen tog med sig eget pedagogiskt material. Det är också skillnad i när man börjar i förskolan. Barnen kunde lämnas på förskolan från fyra månaders ålder. Det är galet, kan vi tycka.
Efter redovisningen ställdes följdfrågor från de som lyssnat kring allt från vilka arbetstider som gäller till vilka de största utmaningarna var. När rektor ställde frågan: "Om ni fick möjlighet att göra det här igen: skulle ni göra det?”, klingade ett samstämmigt JA!
När vi frågar yrkeslärarna, Katharina Hansson och Johanna Rohdin om vad de tycker att APL utomlands kan ge, svarar de att fördelarna är många.
– Det är en utmaning givetvis. Det krävs disciplin, mognad och självständighet. Detta är även förmågor som de ser att eleverna utvecklar än mer under veckornas gång. Det är med stolthet de lyssnar på elevernas presentationer och ser hur de vuxit som personer och stärkts i sina kommande yrkesroller.
Är du också nyfiken på om du kan växa som människa genom en APL utomlands? Då har du möjlighet att ansöka. Ta kontakt med dina lärare. De gör sedan en bedömning utifrån skolans Erasmusplan om du ska få möjlighet att åka på en av de 17 platser vi har fått inför läsåret 2024 – 2025.
Erasmusstipendiet innebär att resan och vistelsen betalas av Erasmus+ och skolan.
Vi ser fram emot din intresseanmälan!
Under tre veckors tid har målerieleven Noelyne från Frankrike haft möjligheten att praktisera på Schööns Måleri i Sverige genom ett Erasmus+utbyte och i samarbete med oss på Vipan. Här delar hon med sig av sina erfarenheter, reflektioner och insikter från sin tid i Sverige.
Noelyne, som är i slutet av sin måleriutbildning på Lycée Nelson Mandela i Poitiers, valde att studera måleri som ett steg mot sitt mål att bli inredningsdesigner – ett karriärval inspirerat av hennes mamma. Sverige blev ett naturligt val för hennes praktik efter att hennes lärare rekommenderade det som en fantastisk möjlighet att upptäcka ett nytt land och en ny arbetsmiljö.
– Mina förväntningar var att upptäcka ett nytt land, nya människor och nya arbetssätt, berättar Noelyne.
Under sin tid på Schööns Måleri fick Noelyne främst arbeta med målning och med att utveckla tekniker som att till exempel skapa bra ådringsteknik tillsammans med sin handledare Amanda.
– Arbetssätten skiljer sig lite från det jag är van vid i Frankrike, till exempel hur man använder penslar men också de annorlunda arbetstiderna, säger hon.
Språket var till en början en utmaning, men med hjälp av Google Translate och en stor dos samarbete gick kommunikationen smidigt.
Noelyne berättar att vistelsen i Lund gav henne chansen att skapa nya vänskaper, särskilt med Amanda, som hon planerar att hålla kontakten med även efter praktiken.
– Alla jag träffade var fantastiska, men Amanda var verkligen en person som gjorde min tid här speciell, säger Noelyne.
Hon beskriver också hur hon lärt sig nya tekniker som kommer vara användbara i hennes framtida karriär som målare och inredningsdesigner.
En av de mest minnesvärda händelserna var den sista fredagen på praktiken, då hon fick en dalahäst som gåva av sin handledare.
– Varje dag var unik, men just den fredagen var något alldeles särskilt, säger hon med ett varmt leende.
Noelyne uppmuntrar andra elever att ta chansen att göra praktik i Sverige och Lund:
– Det är en otrolig upplevelse som ger både professionell utveckling och personliga insikter.
Tack, Noelyne, för att du delade din resa med oss!
Sedan 2021 deltar Vipan i Erasmus+-projektet "Disciplines in European Context" (DEC), ett KA2-projekt som pågår fram till 2024. Projektet ger elever och lärare från flera europeiska länder möjligheten att fördjupa sig i gemensamma ämnen som vetenskap, konst, litteratur och språk. Länderna som deltar är Polen, Ungern, Litauen, Norge, Portugal och Sverige.
Från Vipan är det elever från Försäljnings- och serviceprogrammet (FS) och Språkintroduktionen som är involverade i projektet. Elever och lärare har under projektets gång besökt skolor i de olika deltagarländerna och tagit del av undervisningen. I sin tur har Vipan stått värd för internationella besök, där elever och lärare från de andra länderna har fått möjlighet att uppleva skolan och undervisningen här i Lund.
Totalt har 12 elever från Vipan deltagit i utbytesresorna. När skolan tog emot besök från andra länder var det elever från FS22, FS21 och Språkintroduktionen som ansvarade för programmet och tog hand om gästerna. De första eleverna som deltog i projektet gick i FS20. Erfarenheterna har varit mycket uppskattade av eleverna, som inte bara har fått chansen att resa till andra länder, utan även har önskat att delta i fler utbyten efter sina resor.
Lärarna som har varit med, inklusive Elin Larsson, Ursula Engdahl, Rolf Persson, Thor Sörensen, Camilla Fogelberg, Anna Håkansson och Katarina Sköld Egeberg, har också haft positiva erfarenheter. Thor Sörensen, yrkeslärare på FS-programmet, berättar: "Det var spännande och lärorikt att få besöka ett annat land med eleverna. Det är väldigt intressant att se eleverna utvecklas i en annan miljö än skolan."
Projektet har haft stor betydelse för eleverna, både akademiskt och personligt. Genom internationellt samarbete och kulturellt utbyte har de fått vidgade perspektiv, förbättrade språkkunskaper och stärkt självkänsla. Ämnesfokus under utbytena har varierat, från språk och historia till litteratur och vetenskap, och varje träff har bidragit till att berika elevernas kunskaper på ett unikt sätt.
Besök projektets webbsida för mer information.
Disciplines in European Context
Nu har vårt partnerskap med Belgien och Tyskland officiellt inletts. Tillsammans med sex elever på elprogrammet och kollegan Björn tillbringade vi större delen av förra veckan i belgiska Gent. Ett fantastiskt äventyr! Vi förstår att Belgien är värd för detta Erasmusprojekt. I staden Gent är gatorna smala och kullerstensbelagda.
Vägnätet har sedan tidig medeltid byggts upp i närheten av kanalerna för att mata pråmar med textilvaror. Pråmarna fortsatte sedan mot kusten för att sprida sina varor över världen. En stad som Gent passar inte för modernismen men kanske för postmodernismen, elcyklar kan underlätta för stadskärnan att vara ett centrum när tung trafik snarare blockerar. Möten i gränderna är idag en precisionsaffär.
Genom avgifter för trafik in i centrum och subventioner till cyklister försöker man bidra till miljövänligare val.
Kulturellt bjöd våra värdar på sig själva och utbyten av frågor om ländernas egenarter förgyllde dagarna. Befolkningen i Gent kallas populärt för "stroppendragers" efter att den Habsburgske kungen försökte kväsa deras upproriska vilja genom att hänga delar av det lokala ledarskapet på 1500-talet. Att man uppskattar att cykla var tydligt under vår vistelse, vi besökte backen Koppenberg som är en fruktad del av cykelloppet Flandern runt, cykeltillverkaren Specter inom premiumsegmentet av elcyklar (s-pedelek) och ett cykelmuseeum. Skönast var kanske cykelsightseeing på stadens gator även om det fick mig att längta efter bättre dämpning. Nästa resa går till Pfaffenhofen, fram till dess jobbar vi vidare på hemmaplan.
E-twinning är en gemensam samarbetsyta för skolor i Europa. Den erbjuder en plattform för skolpersonal (lärare, skolledare, bibliotekarier, och så vidare) i något av Europas länder, där de kan kommunicera, samarbeta, utveckla projekt, dela sin skolvardag; ja, helt enkelt vara en del av den mest spännande skolgemenskapen i Europa.
På vår skola har några av lärarna varit på E-twinning-konferenser i Europa för att starta samarbete med andra skolor. Senast var vi representerade i Dublin för en konferens om samarbete mellan E-twinning och Erasmus+. Lärare från Irland, Österrike, Finland och Sverige träffades för att hitta partnerskolor och utveckla E-twinning-projekt, med ett långsiktigt mål att ansöka om Erasmus+-projekt.
Med Erasmus+ kan lärare och annan personal på skolan fortbilda sig utomlands. Det kan vara jobbskuggning, arbetsplatsbesök, undervisningsuppdrag, kurser eller andra evenemang. Fortbildningen kan ges både vid utbildningsinstitutioner och relevanta organisationer utanför utbildningssektorn.
Läraren Marcelo Salazar Frez bytte sin arbetsplats på Gymnasieskolan Vipan mot skolan I.E.S. professor Antonio Cabrera Pérez på Gran Canaria.
Marcelo hade sedan tidigare kontakt med läraren Mercedes Rodriguez Cardenes, som tidigare bott i Lund och då hade en anställning på Ericsson som ingenjör. Numera jobbar Mercedes som yrkeslärare inom elektronik på Gran Canaria. Skolan erbjuder utöver vård- och omsorg och el- och energi även utbildning inom fiske och fordon.
Marcelo tillbringade tid på skolan, gjorde lektionsbesök och hängde med lärarna i deras arbetsrum.
– Jag fick se metodövningar där eleverna bland annat mätte blodtryck och puls. Jag fick även se eleverna mäta pH-värdet. På skolan finns både blivande undersköterskor och laborationsassistenter men även tandsköterskor. Det finns alltså både gymnasieelever och vuxna studenter på yrkeshögskolenivå på skolan. På Vipan har vi nya metodsalar men även om deras lokaler inte var nybyggda så liknade de våra.
Eleverna på den här skolan gör sin praktik på Hospitales Universitarios San Roque i Maspalomas där även Marcelo passade på att göra ett besök.
– Eleverna praktiserade på sjukhuset som undersköterskor där jag fick se hur de utförde sedvanliga arbetsuppgifter nära patienterna och som assistenter åt sjuksköterskorna. Man värnade verkligen kontakten med APL-platsen och uttryckte stor respekt för att man fick ha sina elever där, berättar Marcelo.
– I framtiden hoppas jag kunna skicka elever för att genomföra arbetsplatsförlagd utbildning från vår skola till Gran Canaria men även att bygga upp relationer mellan Vipan och I.E.S. profesor Antonio Cabrera Pérez, mellan Lund och Las Palmas, mellan Sverige och Spanien.
Marcelos kontakt med Mercedes, som också är ERASMUS-koordinator med lång erfarenhet av internationaliseringsarbete med både elever och lärare, gjorde att han fick en inbjudan att åka ner till Las Palmas.
Förhoppningsvis kommer det våra elever till gagn redan till nästa läsår!
I april var vår lärare Marcelo Salazar Frez, på jobbskuggning på skolan I.E.S. profesor Antonio Cabrera Pérez på Gran Canaria. Nu har Vipan haft besök av tre lärare från skolan på Gran Canaria.
Mellan den 13 och 17 maj hade vi besök av Ruth, Gloria och Lidia. De har sett vår skola, fått förståelse för hur vårt utbildningssystem är uppbyggt och besökt några elevers APL-platser samt sjukhuset i Lund och ett antal vuxenkliniker. Förutom att få ta del av Marcelos jobbvardag fick de möjlighet att träffa VO-lärlingar och diskutera deras utbildning och även vara med på rundturer i både Lund och Malmö. Marcelo berättar att de var mycket nöjda med besöket och det de har sett och upplevt. Sista dagen avslutades med en båttur i Malmö tillsammans med elever i Lär21 och Lär23VO.
I september reste Linda Roos och Katja Kiiski, två lärare specialiserade på bageri och konditori, från Vipan i Lund, till Jakobstad i Finland inom ramen för Erasmus. På besök hos yrkesskolan Optima så var målet att undersöka framtida möjligheter för APL (arbetsplatsförlagt lärande), hämta receptinspiration och undersöka Optimas pedagogiska metoder.
De svenska lärarna imponerades av Optimas utbildning, där eleverna specialiserar sig på sitt yrke redan från första året på gymnasiet, alltså under hela sin treåriga utbildning, jämfört med två år i Sverige. Besöket bjöd också på deltagande i elevernas yrkesprov – praktiska tester som krävs inför APL. Där fick tvåorna baka munkar, grismunkar och wienerbröd, vilka sedan utvärderades av lärare.
Det var särskilt inspirerande att se Optimas fokus på svenska bakverk och höga elevnivå, något lärarna menar kan bero på den längre utbildningstiden. Besöket innehöll även rundturer till flera lokala bagerier, bland annat ett surdegsbageri med Finlands största vedeldade ugn, där de malde sitt eget mjöl.
Vipan ser fram emot ett fortsatt samarbete och är glada över erfarenheterna från resan till Jakobstad – ett inspirerande utbyte med vårt grannland som stärker skolornas gemensamma passion för bagerikonsten.
ErasmusDays är ett sex dagar långt evenemang under vilket det sprids information och erfarenheter om utbildnings-, ungdoms- och idrottsprojekten inom Erasmus+ på olika håll i Europa. 2024 firades ErasmusDays mellan den 14 och den 18 oktober. Vi återkommer med en artikeln om firandet.
På Vipan finns en arbetsgrupp som arbetar för att utveckla och förstärka våra internationella kontakter. Har du frågor kring APL utomlands kontakta gärna någon av våra projektkoordinatorer Viveka Brunander och Marcelo Salazar.
E-post: viveka.brunander@lund.se
E-post: marcelo.salazar@lund.se
Uppdaterad: