Hjälp och stöd till unga

Här har vi samlat råd och tips till dig som är barn eller ung om vart du kan vända dig ifall du behöver hjälp.

Fältgruppen

Behöver du stöd eller bara någon att prata med då finns fältgruppen där för dig som är mellan 12-20 år. Du träffar oss på gator och torg, skolan, nätet, fritidsgården eller andra ungdomsarenor.

Vi arbetar de flesta vardagar, fredagar och lördagar under större delen av året. Ser ni oss ute så kom gärna fram och säg hej!

Punkt slut

Punkt Slut logo

Fältgruppen bjuder in till samtalsserien ”PUNKT SLUT!”. Här kan du som är mellan 15 och 20 år ta del av praktiska övningar, spännande föreläsningar och tänkvärda samtal ledda av olika föreläsare och gäster. Vi kommer arbeta med teman som våld, rasism, genus, sex & samtycke och psykisk ohälsa. Ni kommer även under en träff få en grundläggande utbildning i självförsvar. Hur ser det ut i Lunds kommun idag och hur skulle DU vilja att det såg ut? Du är Lunds framtid, så ta chansen att vara med att förändra.

Människan bakom uniformen (MBU)

Människan bakom uniformen

Vill du vara med i vårt projekt MBU? Här får du som är 15-18 år chans att prova på olika uniformsyrken, till exempel polis eller brandman, under 10 veckor samtidigt som du får lära känna ungdomar i Lunds kommun. Se mer på Instagram under @mbu.lund

Stödgrupper för barn och tonåringar

Vi erbjuder stödgrupper för dig som är barn eller tonåring med inriktning på ett par olika situationer som du kan ha varit med om.

• Flaskposten är till för dig som har en förälder eller annan närstående som missbrukar eller har missbrukat.
  • Gungbrädan är en gruppverksamhet för dig som har föräldrar som är skilda eller inte bor tillsammans längre.
  • Imbus är till för dig som har en förälder eller nära anhörig som har eller har haft psykisk ohälsa.

Mer information om stödgrupper för barn och möjlighet att anmäla sig.

Unga vuxna Lund

En mottagning för dig mellan 16 och 29 år och mår dåligt och behöver stöd eller hjälp. Mottagningen även föreläsningar eller kurser som kanske kan vara intressanta för dig.

Du bokar själv tid genom att ringa oss på vår telefontid eller genom att lämna ett meddelande på vår telefonsvarare med namn och telefonnummer. Om du lämnar ett meddelande så kontaktar vi dig så snart vi kan. Vi ringer då upp från dolt nummer.

Mer om hur Unga vuxna kan stötta

Mariamottagningen Mellersta Skåne

En mottagning för dig som är under 24 år och har problem med alkohol eller andra droger. Mottagning vänder sig även till den unges föräldrar och närstående.

Mer om Mariamottagningen

Bostadstips för dig som är ung

Det kan vara en utmaning att få tag i boende i Lund. För att ha en bra chans, ställ dig i bostadskö redan när du fyller 16 år! Här ger vi dig några enkla tips kring hur du kan öka dina möjligheter att få och behålla en bostad.

Bostadstips för unga

Anonymt stöd för barn och unga

Ibland är det skönt att få prata med en vuxen utan att säga vem en är. Här är tips på vart du i så fall kan vända dig:

BRIS webbplats
Barnens rätt i samhället. Telefonnummer 116 111. Du kan ringa, mejla eller chatta med vuxna på.

Tjejjouren
Du kan ringa, chatta eller mejla med unga och vuxna på Tjejjouren.

Tjejjouren i Lund
Vi på Tjejjouren i Lund finns här för dig på chatt, telefon och mejl. Du kan vara anonym och allt du berättar stannar hos oss.

Killfrågor
På Killfrågor kan du chatta med unga och vuxna.

Jourhavande kompis
Du kan chatta med unga på jourhavande kompis som drivs av Röda Korsets ungdomsförbund.

Tilias webbplats
På Tilia kan du chatta om att må psykiskt dåligt.

Föräldrar som inte mår bra

Maskrosbarns webbplats
På Maskrosbarn kan du chatta med vuxna om hur det är att leva med en förälder som inte mår bra.

Kränkningar på nätet

Ecpat
Ger hjälp och råd om sexuella kränkningar, hot och övergrepp på nätet eller IRL för dig under 18 år.

Kränkt.se
På Kränkt.se hittar du Datainspektionens fakta och råd om vad du kan göra ifall du blivit utsatt på nätet.

Hat och extrema åsikter

Rädda barnens webbplats, orostelefonen om radikalisering
Vänder sig till dig som är orolig över att någon i din närhet håller på att radikaliseras. Du kan också ringa om du själv befinner dig i en miljö du vill lämna.
Hedersrelaterade frågor.

Här kan du ringa anonymt och kostnadsfritt för att få stöd och råd.

Tel: 020-100 200

Kärleken är fri chatt
Chatten Kärleken är fri är till för dig som är barn eller ung. Du kan fråga om allt kring: hedersrelaterat förtryck och våld, begränsningar, rättigheter, kärlek, tvångsäktenskap, och könsstympning.

Information för barn och unga

UMO - Ungdomsmottagning på nätet
UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO.se kan du få kunskap om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat.

Appen Safe Place
Safe Place är ett en app som kan vara ett stöd när du är orolig, stressad, har ångest eller svårt att sova.

Ung utan uppehållstillstånd, Rädda barnens webbplats
Här har Rädda barnen samlat viktig information till dig som bor i Sverige utan uppehållstillstånd eller papper.

Dina rättigheter som barn, Rädda barnen
Du som är under 18 år räknas fortfarande som ett barn i den mening att du har särskilda rättigheter enligt Barnkonventionen. Vet du vilka dina rättigheter är?

Allt du behöver veta om socialtjänsten

Barnombudsmannen
En statlig myndighet med uppdrag att företräda barns och ungas rättigheter

Dags att prata om
På Dags att prata om finns saklig information om våld mot barn, sexuella övergrepp mot barn och om att ha skilda föräldrar som inte kommer överens.

Jag vill veta.se
På jag vill veta.se kan du läsa om vad som är ett brott och hur du kan få hjälp om du varit med om ett brott. Det finns också information om vad som händer när man anmäler och om det blir rättegång.