Att spela in film med elever är en fantastisk process som ofta är mycket lärorikt för alla parter. Med ett filmprojekt får eleverna möjlighet att pröva sina vingar med filmmediet och visa fram kunskaper och färdigheter på ett helt nytt sätt. Och den pedagogiska personalen får en unik möjlighet att se sina elever i ett nya sammanhang.
Det finns rika möjligheter att ta stöd av LGR 11, läroplanen i grundskolan i arbetet med de cineastiska uttrycken i skolan. Film och arbete med rörliga bilder omnämns på flera ställen i läroplanen för såväl grundskolan som för gymnasieskolan. I LGR 11 framgår också tydligt eleverna ska få möjlighet till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Att låta eleverna göra egna filmer i undervisningen är därför helt i linje med intentionerna i LGR 11.
En kortfilm är just det kort. Det finns inte så mycket tid att förklara vilka karaktärerna är och vad som driver berättelsen framåt. Berättelsen bör därför vara klar och enkel så att åskådaren lätt kan följa med. Publiken ska aldrig behöva tvivla på vem eller vems berättelse vi ser på. Med andra ord berättelsen ska vara tydlig, enkel och innehålla få karaktärer. Dessutom tänk på ljudet. Filmens handling bör vara lika spännande för örat som för ögat. Använd mycket ljud – men lite dialog!
På Filmriket finns bra mallar, som exempelvis storyboard och mall för dramaturgi.
Filmrikets webbplats
Det är väldigt enkelt att göra animationer i stop motion. Och det finns hur många appar som helst att prova. Några är gratis, andra kostar lite eller mycket pengar. Några är riktigt bra, andra mindre lyckade - ett tips är att börja med något som är gratis och prova dig fram vad som passar bäst för just er.
Principen är också enkel! Och förlåtande. Man behöver bara något som går att flytta på. Sedan tar man en bild, flyttar och tar en bild till och flyttar igen, tar en ny bild och så vidare… Svårare än så är det egentligen inte.
Lite ”ryckigt” kan det bli – framförallt i början - innan man får kläm på hur mycket man bör flytta. Men stop motion är ju en mycket förlåtande teknik. Det behöver inte se supersnyggt ut. Det blir bra ändå. Allt du kan flytta på går att animera. Lego, lera, figurer du ritat och klippt ut, vardagliga saker – bara den egna fantasin sätter gränser och det är ju det som är så härligt med animation. Men det finns klart en del fallgropar eller nybörjarmisstag som man bör ha koll på.
Här är några animationer att inspireras och glädjas av.
Skakig handkamera må vara ett modernt sätt att filma på. Men i animationer fungerar det väldigt sällan. Se till att telefonen/paddan/kameran står riktigt stilla i samma position under hela inspelningen. Använd till exempel maskeringstejp, gummisnoddar eller något annat som kan hålla fast telefonen/paddan/kameran i samma läge hela tiden. Annars är det varning för ”jordbävning”.
Ett klassiskt nybörjarfel är att inte tillföra tillräckligt med ljus. I animationer är det naturliga ljuset (solen) dessutom din fiende. Eftersom det varierar hela tiden, beroende på solens rörelse eller till exempel moln som drar förbi på himmeln. Se därför till att ha ordentligt med lampor som lyser upp din scen. Ta dessutom helst bort allt naturligt ljus utifrån genom att mörklägga.
Det är lätt hänt att glömma ta bort händerna när man animerar. Men var också uppmärksam på ljuskällor som finns bakom dig. Det kan påverka din inspelningsplats så att din egen kropp lämnar skuggor över scenen. Vilket gör att slutresultat blir ”flimrigt”. Ljuset i bilden kommer helt enkelt att gå från mörk till ljusare till mörk till… helt beroende på hur du själv flyttar dig. Enklaste sättet att undvika detta är att sätta mer ljus på din scen.
Det är svårare än man tror att komma ihåg hur kameran stod, hur ljuskällorna var placerade och så. Enklast är att spela in hela filmen vid samma tillfälle. En räddning kan vara att använda sig av filmspråket. Avbryt inspelningen när det är scenbyte. Eller hitta en punkt i berättelsen där det är möjligt att nästa gång börja med en närbild. Då är det ingen som lägger märke till att ljuset förändrats en smula eller att alla karaktärer inte står exakt på samma ställe längre.
Ta som vana att provfilma en lite bit först. Kika och fundera en gång till på om allt är bra eller om något (till exempel ljuset) ska förändras.
Proffsen jobbar i regel med 25 – 30 bilder per sekund. Det blir med andra ord många tagningar. Många förflyttningar. Många bildtryck. Ett enkelt knep att minska arbetsbördan är att utgå ifrån 12 bilder per sekund (12 fps). Men ta då istället två bilder varje gång och flytta sedan. I så gott som alla animationsprogram/appar kan man ställa in antalet bilder per sekund (fps). Och med två bilder halveras arbetet = antalet förflyttningar och ögat det hinner med ändå.
Ett annat klassiskt nybörjarfel är att man inte har tänkt igenom filmens berättelse ordentligt. Varje historia bör ha en tydlig början, en mitt och glöm inte att göra ett bra avslut. Vill du ha en tydlig berättelse gäller denna regel alltid! Oavsett om det är en långfilm eller en kortfilm på bara några sekunder.
En grundregel för kortfilmer är att ha få karaktärer. Det ska vara tydligt vem berättelsen kretsar kring.
Håll gärna ner antalet händelser eller saker som ska flyttas på i dina scener. Det är svårt för den som ska se på filmen att hålla reda på flera olika rörelser och det är lätt för animatören att glömma att flytta på allt om man har för många saker att hålla reda på.
Det är bra att variera bilderna. Berättelsen blir mer levande om man ibland använder sig av närbilder eller halvbilder. Försök undvik att bara köra med en helbild/miljöbild. I längden blir det lite ”tråkigt” med bara en och samma vy hela tiden. Se hur andra filmskapare gör för att få variation i sina filmer. Många animationer skulle bli så mycket bättre om man utnyttjade detta enkla råd.
Krångla inte till det för mycket. Det viktigaste är att ni har roligt!
Kom också ihåg att film inte gör sig bortglömd i en låda. Film ska ses - helst på stor duk. När filmerna är klara är det viktigt att de också visas upp. För klassen, kanske för hela skolan och varför inte för ännu fler? Det finns flera olika ”filmtävlingar” för de yngre filmskaparna man kan skicka in filmerna till. Regionalt finns Pixel som arrangeras av Film i Skåne. Stockholm Film Festival en variant som de kallar 1 minut film och internationellt finns det flera som tar emot filmer från andra länder, som exempelvis Nordic Young Film Festival i Norge.
Funderar ni på formerna kring ett Skapande skola projekt med filminriktning? Låt oss hjälpa till. Vare sig det gäller filmpedagogiska projekt, elevers eget skapande eller kanske rent av ett klassrumsbesök med någon från filmbranschen så kan vi vara med och hjälpa till att formulera. Vi har ett brett kontaktnät bestående av skiftande aktörer som vi kan aktivera och som ni kan dra nytta av.
Så här fungerar skapande skola
Vi kan till exempel:
För mer information, kontakta Jacob Nilsson.
E-post: jacob.nilsson@lund.se
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?