Länk till startsidan

Så arbetar vi med civil beredskap

Kommunen ska ha en grundläggande förmåga att hantera fredstida kris och höjd beredskap, så kallad civil beredskap. Den civila beredskapen byggs genom krisberedskap och civilt försvar.

Krisberedskap kan kortfattat beskrivas som samhällets förmåga att förebygga, motstå och hantera krissituationer.

Civilt försvar handlar om att vi ska bidra till att rusta upp totalförsvaret, den verksamhet som bedrivs under höjd beredskap för att skydda Sverige mot krig och krigsfara.

Kommunens krisorganisation

Enligt lag ska vi aktivt minska sårbarheten i vår verksamhet och ha en god förmåga att hantera krissituationer i fred. Vi ska också uppnå en grundläggande förmåga till civilt försvar.

Många av våra krisberedskapsdokument är sekretessbelagda, vissa dokument har du rätt att ta del av:

Risk- och sårbarhetsanalys för Lunds kommun för mandatperioden 2023–2026 (öppen del) Pdf, 2 MB.

Styrdokument för kommunens krisberedskap – program för trygghet och säkerhet Pdf, 2 MB.

Central krisledningsplan för Lunds kommun 2023–2026 Pdf, 639 kB.

Pandemiplan – övergripande för Lunds kommun Pdf, 1 MB.

En hand som håller i en radiokommunikationstelefon.

Olika nivåer av beredskap

Det är själva händelsen som styr vilken nivå av krisledningsorganisationen som aktiveras.

  • Nivå höjd beredskap
    Används enbart om regeringen utlyser krig eller krigsfara. Kommunens organisation ser olika ut beroende på hur regeringens krigsförklaring är utformad. Generellt försöker vi använda samma organisation vid höjd beredskap som vid händelse i fredstid.
  • Nivå 3, extraordinär händelse
    Innebär att det aktiveras en särskild krisledningsnämnd som tillfälligt kan ta över ansvar från de andra nämnderna, ifall krisen kräver detta för att kunna hanteras.
  • Nivå 2, allvarlig händelse
    Berör hela kommunen men kan hanteras inom ramen för tjänstemannaorganisationen med förstärkning av en central krisledning.
  • Nivå 1, störning
    Berör bara en förvaltning.

Totalförsvar och krisberedskap, vem gör vad?

Totalförsvar består av militärt och civilt försvar. Den militära delen ansvarar Försvarsmakten för, och den civila delen ansvarar bland annat kommuner, regioner, nationella myndigheter, frivilligorganisationer och näringslivet för.

Det civila försvaret är mycket bredare än det militära, och har flera omfattande mål som till exempel att värna civilbefolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna, bidra till det militära försvarets förmåga och bidra till att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar i fredstid.

Regeringen beslutar om höjd beredskap

Skulle Sverige hamna i krig eller krigsfara är det regeringen som beslutar om så kallad höjd beredskap, och då aktiveras totalförsvarets verksamhet.

Det som skiljer totalförsvaret från ordinarie krisberedskap är att höjd beredskap aktiverar flera så kallade fullmaktslagar som ger myndigheterna befogenhet att ta till extraordinära åtgärder.

Till exempel:

  • Ransoneringslagen – den myndighet regeringen utser kan ransonera livsmedel till invånarna.
  • Förfogandelagen – den myndighet regeringen utser kan fritt förfoga över materiell som behövs för att upprätthålla totalförsvarets verksamhet.
  • Arbetsrättsliga beredskapslagen – aktörer i totalförsvaret har rätt att begära in personal och schemalägga personal under längre/udda tider.

Du kan läsa mer om totalförsvarsupprustningen på MSBs webbplats

Om något händer – är du då förberedd?

Om det skulle ske en större kris är det viktigt att du håller dig uppdaterad. Det är även klokt att ha en egen beredskap, en så kallad hemberedskap. Att ha en hemberedskap innebär framför allt att du har kunskap om var du får information, och kunskap om dina behov.

Om något händer – hemberedskap

Lunds kommuns arbete med civilt försvar

Vårt arbete med civilt försvar regleras på detaljnivå i en överenskommelse mellan Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Överenskommelsen anger följande mål för kommunens arbete de kommande åren:

  • Nyckelpersoner i kommunens organisation ska under perioden genom utbildning ges kunskaper om höjd beredskap och totalförsvar.
  • Kommunen ska ha en säkerhetsskyddsorganisation som innefattar förmågan att hantera hemliga handlingar samt en rutin för att ta fram en säkerhetsskyddsanalys.
  • Krigsorganisation och dess bemanning: Kommunen ska under perioden påbörja en planering för sina uppgifter inom totalförsvaret.
  • Kommunen bör utbilda och öva kommunstyrelsen i uppgiften att under höjd beredskap ansvara för kommunens ledning.
  • Kommunen bör informera berörda lokala aktörer om arbetet med beredskapsförberedelser och möjligheter till samverkan på lokal nivå (så kallat geografiskt områdesansvar).
  • Kommunen ska medverka vid införandet av ett tilldelat tekniskt system för informationsutbyte och upprättande av lägesbilder.

I Lunds kommun hanteras arbetet med civilt försvar inom ramen för kommunens krisberedskaps­arbete. Vår krigsplanering liknar kommunens krisberedskapsplanering, med tillägget att vissa fullmaktslagar tillkommer när det är krig eller krigsfara.

Frågor om krisberedskap och civilt försvar?

Har du frågor om kommunens krisberedskap kan du kontakta oss.
E-post: beredskap@lund.se.

Var källkritisk

Vid allvarliga händelser är det viktigare än någonsin att vara källkritisk och att du söker information hos betrodda källor.

Sprid inte rykten och fundera över vem som ligger bakom information innan du delar den vidare.

Läs mer om källkritik hos krisinformation.se

Behöver du akut hjälp eller vill du göra en felanmälan?

Akut hjälp och akut felhantering i Lunds kommun

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?