Länk till startsidan

Så arbetar vi med civil beredskap

Kommunen ska ha en grundläggande förmåga att hantera kriser, krigsfara och krig. Det kallas för civil beredskap. Den civila beredskapen består av krisberedskap och civilt försvar.

Krisberedskap kan kortfattat beskrivas som samhällets förmåga att förebygga, motstå och hantera krissituationer i fredstid.

Civilt försvar är det arbete som görs av exempelvis statliga myndigheter, kommuner och regioner för att skydda befolkningen vid krig och krigsfara. Det civila försvaret är en del av totalförsvaret, där även det militära försvaret ingår.

Kommunens krisberedskap

Enligt lag ska vi aktivt minska sårbarheten i vår verksamhet och ha en god förmåga att hantera krissituationer i fred. Vi ska också uppnå en grundläggande förmåga till civilt försvar.

En kris är en händelse som påverkar många

En kris är en händelse som drabbar många människor, eller som påverkar så stora delar av samhället att det inte längre fungerar som vanligt. En kris uppstår ofta oväntat och utan förvarning. Vi ska kunna utföra våra viktigaste uppdrag även vid kriser och krig.

Det gäller exempelvis

  • vattenförsörjning,
  • räddningstjänst,
  • skola,
  • äldreomsorg.

Så förbereder vi oss för kriser

Alla våra förvaltningar och bolag arbetar löpande med sin plan för kontinuitet. Det är en plan som beskriver hur verksamheterna ska bedrivas på en acceptabel nivå även under en kris. En kris ska hanteras av den förvaltning eller det bolag som drabbats, så långt som det är möjligt. Vid mycket allvarliga händelser kan vi aktivera vår krisledningsnämnd.

Vart fjärde år analyserar vi vilka samhällsstörningar som kan inträffa och hur de kan påverka våra verksamheter. Resultatet sammanställs i en så kallad risk- och sårbarhetsanalys.

Många av våra krisberedskapsdokument är sekretessbelagda, men vissa dokument har du rätt att ta del av. Du hittar dessa nedan.

Risk- och sårbarhetsanalys för Lunds kommun för mandatperioden 2023–2026 (öppen del) Pdf, 2 MB.
Styrdokument för kommunens krisberedskap – program för trygghet och säkerhet Pdf, 2 MB.
Central krisledningsplan för Lunds kommun 2023–2026 Pdf, 639 kB.
Pandemiplan – övergripande för Lunds kommun Pdf, 1 MB.

EN hand håller upp en telefon för nödkommunikation.

Information vid kris

För att varna och informera vid olyckor och allvarliga händelser finns ett varningssystem, Viktigt meddelande till allmänheten (VMA). Vid större samhällsstörningar är det viktigt att du håller dig uppdaterad via betrodda källor och vet var du kan få hjälp.

Information vid kris

Om något händer – är du då förberedd?

Om det skulle ske en större kris är det viktigt att du håller dig uppdaterad. Det är även klokt att ha en egen beredskap, en så kallad hemberedskap. Att ha en hemberedskap innebär framför allt att du har kunskap om var du får information, och kunskap om dina behov..

Din egna beredskap

Det civila försvaret är en del av Sveriges försvar

Det militära och det civila försvaret bildar tillsammans totalförsvaret. Totalförsvaret ska skydda Sverige mot olika typer av angrepp. Att skydda Sverige är en uppgift för hela samhället.

Militärt försvar

Det militära försvaret ansvarar Försvarsmakten för. Försvarsmakten stödjs av bland annat Hemvärnet, Försvarets materielverk och Försvarets radioanstalt.

Civilt försvar

Det civila försvaret är mycket mer omfattande än det militära. Det består av

  • myndigheter
  • kommuner
  • regioner
  • företag
  • ideella organisationer
  • privatpersoner.

Tillsammans har dessa aktörer flera viktiga mål. Målen är till exempel att värna civilbefolkningen och att säkerställa att de viktigaste samhällsfunktionerna fungerar. Två andra mål är att hjälpa det militära försvaret, och att stärka samhällets förmåga att förebygga och hantera svåra påfrestningar i fredstid.

Så arbetar vi med civilt försvar

Vårt arbete med civilt försvar regleras på detaljnivå i en överenskommelse mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Överenskommelsen anger följande mål för kommuners arbete de kommande åren:

  • Nyckelpersoner i vår organisation ska gå utbildningar i höjd beredskap och totalförsvar.
  • Vi ska ha en säkerhetsskyddsorganisation som kan hantera hemliga handlingar. Vi ska också ha en rutin för att ta fram en säkerhetsskyddsanalys.
  • Vi ska påbörja en planering för våra uppgifter inom totalförsvaret.
  • Vi bör utbilda och öva kommunstyrelsen i att ansvara för kommunens ledning under höjd beredskap.
  • Vi bör informera berörda lokala aktörer om arbetet med beredskap och möjligheter till samverkan på lokal nivå (så kallat geografiskt områdesansvar).
  • Vi ska medverka vid införandet av ett tekniskt system för informationsutbyte och upprättande av lägesbilder.

Vi hanterar arbetet med civilt försvar inom ramen för vårt krisberedskaps­arbete. Vi har även en krigsplanering. Den liknar kommunens krisberedskapsplanering, med tillägget att vissa fullmaktslagar tillkommer när det är krig eller krigsfara. Du kan läsa mer om fullmaktslagar nedan.

Regeringen beslutar om höjd beredskap

Skulle Sverige hamna i krig eller krigsfara är det regeringen som beslutar om så kallad höjd beredskap. Det som skiljer höjd beredskap från krisberedskap är att höjd beredskap aktiverar totalförsvarets verksamhet och flera så kallade fullmaktslagar. Dessa lagar ger myndigheterna rätt att ta till större åtgärder.

Några exempel på fullmaktslagar:

  • Ransoneringslagen
    Denna lag innebär att den myndighet som regeringen utser kan ransonera livsmedel till invånarna.
  • Förfogandelagen
    Denna lag innebär att den myndighet som regeringen utser fritt kan bestämma över material som totalförsvaret behöver.
  • Arbetsrättsliga beredskapslagen
    Denna lag innebär att aktörer i totalförsvaret har rätt att begära in personal och schemalägga personal under längre och udda tider.

Du kan läsa mer om totalförsvarsupprustningen på MSB:s webbplats

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?