Länk till startsidan

Hässleholm–Lund, två nya spår

Två nya spår ska byggas mellan Lund och Hässleholm, det har regeringen och Trafikverket bestämt. För Lund och resten av Skåne kommer det att ge bättre möjlighet till arbetspendling med färre förseningar. Men också att stadsmiljön påverkas under lång tid.

Under våren 2025 kom beskedet att planeringsarbetet i Lund kommer att delas upp i två delar. För centrala Lund och upp igenom Stångby vet Trafikverket redan att de nya spåren bör följa de befintliga, det är det enda realistiska alternativet.  Därför kommer planeringen gå lite fortare för den etappen. 

För delen norr om Stångby är Trafikverket, Lund och andra berörda kommuner mer osäkra på hur spåren ska ligga, så där behövs fler utredningar.

Lång tid till byggstart

Arbetet är fortfarande bara i planeringsstadiet och mycket är fortfarande osäkert, både när det gäller hur spårens närområde kommer att påverkas och när det kommer att ske. Trafikverkets uppskattning är att det inte är aktuellt att börja bygga förrän efter 2035, men det kan också bli ännu senare.

Bakgrund

2022 avbröt regeringen projektet med höghastighetsbanor där sträckan Hässleholm-Lund var en del. I oktober 2023 tog regeringen ett nytt beslut att ge Trafikverket i uppdrag att planera för två nya spår mellan Hässleholm och Lund. De nya spåren ska utformas för hastigheter upp till 250 km/timmen, vilket nya järnvägar i Sverige vanligtvis byggs för.

Motiven till utbyggnaden är att förbättra för arbetspendling och bidra till ökad kapacitet för godstransporter på järnväg.

Mer om projektet på Trafikverkets webbplats

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?