Länk till startsidan

Hässleholm–Lund, två nya spår

Regeringen har beslutat att Trafikverket ska börja planera för två nya spår på järnvägssträckan Hässleholm–Lund. Region Skåne och kommuner längs sträckan har nu tagit fram en rapport med önskemål om samverkan med Trafikverket.

Region Skåne har tillsammans med Lunds, Eslövs, Hässleholms, Höörs och Kristianstads kommuner samt Malmö stad och Helsingborgs stad tagit fram en rapport med önskemål om samverkan med Trafikverket inför utbyggnaden av två nya spår mellan Hässleholm och Lund.

I rapporten skriver region och kommuner att de vill att utbyggnaden startar så snart som möjligt. De önskar att det snabbt blir bestämt var de nya spåren ska placeras och hur järnvägen ska utformas. Att bygga två nya spår Hässleholm-Lund är ett samhällsutvecklingsprojekt och region och kommuner vill arbeta tillsammans med Trafikverket i kommande planering.

2022 beställde Region Skåne en rapport som skulle besvara frågor som lyfts av kommunerna under Trafikverkets lokaliseringsutredning för ny stambana.

Region Skåne – genomlysning ny stambana

Bakgrund

I december 2022 avbröt regeringen projektet med höghastighetsbanor där sträckan Hässleholm-Lund var en del. I oktober 2023 tog regeringen ett nytt beslut att ge Trafikverket i uppdrag att planera för två nya spår mellan Hässleholm och Lund. Regeringen beslutade också att andra åtgärder som höjer järnvägens kapacitet ska ingå i den nationella planen för transportinfrastruktur. Dessa åtgärder ryms inom den ekonomiska ramen för det tidigare objektet Hässleholm–Lund, del av nya stambanor.

Det andra uppdraget, förutom dubbelspår mellan Hässleholm och Lund, är att återstarta planeringen på sträckan Göteborg-Borås.

Detta tillkommer i planen för 2022–2033:

  • Hässleholm – Lund, två nya spår
  • Ny planskild spårkorsning på Malmö bangård
  • Anläggande av fler plattformsspår i banhallen på Malmö C
  • Utbyggnad till dubbelspår mellan Östervärns station och Malmö C
  • Förbigångsspår Slätthult (Södra stambanan)
  • Mötesspår på godsstråket genom Skåne
  • Förbigångsspår Rättelöv och spår 21 i Hässleholm (Södra stambanan)

Regeringen bedömer att detta är viktigt, framför allt för godstrafiken genom Skåne och för ökad kapacitet i järnvägsnätet inför att den nya Fehmarn Bält-förbindelsen ska öppna.

Läs mer om regeringens beslut på Trafikverkets webbplats.

Utbyggd järnväg ska underlätta för arbetspendling och godstrafik, här kan du läsa pressmeddelandet på regeringens webbplats.

Trafikverkets sida om projektet

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?