Utbildningsvalet var inte helt självklart för Martina Svensson, men efter ett längre vikariat på en förskola föll alla bitarna på plats och insikten fanns där: ”Wow! Det är det här jag vill göra!”
Det blev en förskollärarutbildning i Norrköping för Martina Svensson. Redan tre dagar efter examen 2019 hade Martina jobb på en förskola i Veberöd. Idag arbetar hon på Idala förskola.
– Jag har alltid vetat att jag vill jobba med människor men förstod inte att det var med små människor jag ville föra diskussion, skrattar Martina, som idag arbetar med de barn som är fem år och skall fylla sex.
När det var dags att flytta till Skåne igen så gjorde Martina en utflykt i Lunds omgivningar där det fanns utlysta tjänster. I Veberöd lockade närheten till naturen, att det är en tätort med bibliotek och affärer, det finns en familjär känsla, bra kommunikationer samt att det är ett växande samhälle. Att Lunds kommuns löneutveckling sett bra ut de senaste åren påverkade också Martinas val.
Kring Idala förskola breder Idalaskogen ut sig, 4H-gården ligger granngårds. Det finns flera lekplatser runt omkring att utforska. Med nyinköpta lådcyklar utforskar förskolan hela Veberöd på ett lätt sätt.
– Våra dagar är alltid varierade och det sporrar mig att jobba i lärmiljöer ute men jag måste påpeka att även vår fina skolgård och inomhusmiljö är genomtänkt vilket bjuder in till många olika undervisningsmöjligheter, rörelseglädje och lärandesituationer.
När det gäller att uppnå utvecklingsmål och kunskapskrav så upplever Martina att Lunds kommun utövar ansvar under frihet och det finns bra möjligheter att diskutera saker.
– Det finns tydliga riktlinjer och mallar, både på kommunövergripande och lokal nivå, hur vi ska arbeta vilket gör att det blir lätt att följa och det underlättar för nyanställda, konstaterar Martina.
På Idala förskola arbetar man med upplevelsebaserat lärande och lekresponsiv undervisning. Genom att vara en del av barnens befintliga lekar tillför pedagogerna saker som kan ha värde för deras olika utvecklingskurvor eller för att de ska få prova på nya tankemönster.
Martina Svensson, hennes kollegor och barnen har valt att bygga en affär.
– När vi leker i affären så jobbar vi med matte när barnen ska betala i kassan. Med självständighet när de plockar varor på egen hand, vilket de älskar. Det är ett lustfyllt lärande, konstaterar Martina.
– Vi har också besökt den ”riktiga” affären. Att knyta an till verkliga händelser och samhället utanför förskolan bidrar till kunskap och förståelse för vad livet är. När barnet slutar hos oss, så vill vi att de ska ha tagit del av alla de strävansmål som finns i läroplanen.
– Men vi glömmer så klart inte omsorgsbiten! Varje dag måste ha en bra balans mellan lärande, omsorg och utveckling i en likvärdig skola där alla barn har samma förutsättningar.
Små saker för personalens återhämtning är viktiga på Idala förskola. Det kan vara allt från att skogsbada till ett pussel att lägga i personalrummet. På arbetsplatsen finns hälsoinspiratörer som arbetar för att främja återhämtning. Kanske med en motivationshöjande godisskål en fredagseftermiddag, ett kul musik-quiz eller ett julbord.
Martina Svensson känner att det finns utrymme att växa i Lunds kommun. Man har fem kompetensutvecklingsdagar per läsår varav en per termin är kommungemensam. Även andra möjligheter ges berättar Martina:
– Det dyker upp olika kurser lite då och då så det gäller bara att vara öppen och nyfiken, säger hon som själv parallellt med arbetet, på arbetstid, läser en rekryteringsutbildning för blivande skolledare och rektorer via Skolverket.
– Tänk att jag får vara en av dem som lägger grunden i livets första steg och att jag får jobba med de här kompetenta små barnen som lär mig lika mycket som jag lär dem. Alltså, det här är att få vara en del av framtiden!
– I vårt utbildningsområde har kommunen satsat på en specialpedagog samt en utvecklingspedagog. Det är en jätteviktig satsning och fantastiska resurser att ha till hands! Det gör att vi kan möta alla barn utifrån deras olika behov. Arbetet handlar inte bara om fina yttre och inre miljöer.
Martina Svensson, förskollärare
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?