På grund av stor brandrisk är det inte tillåtet att elda utomhus.
Läs mer om vad det innebär:
Eldningsförbud i Lunds kommun
Den största delen av det nordsydliga cykelstråket genom Lunds stadskärna är redan byggd. Nu ska den sista delen av stråket, mellan Klostergatan i norr och Lilla Tvärgatan i söder, byggas klar. Sträckan är i stort behov av underhåll men projektet syftar också till att anpassa gatumiljön för cyklisternas komfort och säkerhet samt till att ge stadskärnan ett lyft.
2024-09-02
Allt går planenligt. När Kulturens arkeologer arbetat klart och vi täckt över den öppna ytan går har arbetet gått vidare med att sätta kantsten och bygga överbyggnad. Nästa vecka lägger vi asfalt i Klostergatan och upp i korset. Därefter river vi trottoaren på norra sidan av Klostergatan för att kunna bygga intill fasad.
2024-08-28
Några dagar in i arbetet har vi hittat vad vi tror kan vara delar av en husgrund, en yta av kullersten som kan vara en del av en innergård och sist men inte minst fortsättningen på den mur, som vi stötte på även när vi byggde om Kyrkogatan 2019. Arkeologerna arbetar med att ta fram, dokumentera och skydda de fynd som görs, innan de täcks över igen. Fredag 29 augusti kommer arbetet att stå stilla för att låta arkeologerna arbeta.
Stora Södergatan mellan Klostergatan och Stortorget inklusive de korsningar som berörs.
Medborgarcenter 046-359 50 00
Att bygga i centrum utan att påverka handel, framkomlighet och boendemiljö är svårt. Att dela in de ytor som påverkas i mindre etapper är därför nödvändigt. Sträckan Stora Södergatan mellan Klostergatan och Lilla Tvärgatan kommer att delas in i fem etapper, i ordningsföljd från norr till syd.
Arbetet i de olika etapperna är snarlikt. Vi börjar med att bryta upp nuvarande toppskikt. Därefter flyttar vi brunnar och kantstenar till deras nya placeringar. När dessa är på plats bygger vi först trottoarerna, därefter vägbanan. Lunds centrum vilar på gamla kulturlager och eftersom gatan ska hålla för tung trafik måste vi stärka överbyggnaden med asfaltsgrus innan vi till sist börjar sätta smågatstenen. För att ordna så att de nya höjderna går ihop med tvärgatornas nivåer, kommer vi att bygga en liten bit in på tvärgatorna.
Längs med Stortorget och upp till korsningen Klostergatan/Kyrkogatan kommer vägbana och cykelbana att lyftas till trottoarernas höjd. På vägens västra sida, strax söder om Lilla Fiskaregatan, kommer nuvarande växtställningar med klätterväxter att ersättas av en rad med träd. De nya cykelställen kommer att vara något rymliga än de tidigare. Befintliga lastzoner och handikapparkering kommer finnas kvar.
De material som vi arbetar med är samma som i de färdiga etapperna av nordsydliga cykelstråket, det vill säga betongplattor med inslag av smågatsten i trottoarerna, smågatsten, flammad (slät) rödbrun i cykelbanorna samt återbruk av äldre smågatsten i vägbanan.
Under byggtid kommer vägen att vara stängd för all motorfordonstrafik. Detta gäller även busstrafiken. Endast stadsbuss linje 7 kommer att trafikera stadskärnan. Den angör bland annat vid Botulfsgatan som ligger nära både Mårtenstorget och Stortorget. Byte till linje 7 sker vid Lund C. Fotgängare kommer under hela byggtiden att kunna ta sig förbi arbetet. Cyklister ombeds att leda sin cykel förbi arbetet.
Skånetrafikens webbplats
Det är svårt att undgå buller kring vägarbeten. Vi arbetar så effektivt vi kan för att inte störa mer än nödvändigt. Arbetstiderna är som regel vardagar mellan klockan 07 och 18. Helgarbeten kan komma att ske men i då informerar vi i berörda boende och verksamheter i förväg.
Mellan Södra Esplanaden i syd och Allhelgona kyrkogata i norr går det nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan, Stortorget, Kyrkogatan och Bredgatan. Förbättringar för cykeltrafiken genom stadskärnan utgör en del av Lunds kommuns motprestationer inom stadsmiljöavtalet. Därför har, med start 2016, fyra tidigare projekt genomförts på delar av Stora Södergatan och hela Bredgatan och Kyrkogatan. Syfte är att göra det bättre för de drygt 4000 cyklister som färdas här varje dag. Den nya utformningen av gatan bidrar även till att lyfta stadskärnan.
Nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan ingår i en långsiktig utvecklingsplan för stadskärnan. Läs mer om detta här:
Lunds stadskärna
Nej, på merparten av cykelstråket råder cykling i blandtrafik.
Gatan ska tillgodose många funktioner och därför finns det plats för separerad cykelväg på endast en del av sträckan, mellan Södra Esplanaden och Magnus Stenbocksgatan. Cykling i blandtrafik är därför en förutsättning för cyklingen längs merparten av sträckan. Däremot är biltrafikens framkomlighet i stadskärnan begränsad till nyttotrafik, vilket skapar en lugn trafikmiljö med få konflikter.
Typiskt för nordsydliga cykelstråket är de längsgånde 1,25 meter breda fälten med röd, så kallad flammad, smågatsten, som ringas in av svart smågatsten. På några platser längs stråket tar den röda smågatstenen över hela bredden på gatan, med en stor cykelsymbol mitt i körbanan. Den flammade, röda smågatstenen är helt slät i ytan och den kontrasterande färgen visar var det är bättre att cykla. Färgerna, avgränsningarna i svart och symbolerna ska uppmärksamma motorfordonstrafiken på cyklisternas närvaro i gaturummet.
Nordsydliga stråket byggs i huvudsak av smågatsten av olika typer. Olika material har olika för- och nackdelar men eftersom vi bygger i Lunds medeltida stadskärna finns mycket historik och kulturella värden att ta hänsyn till. Materialet smågatsten är hållbart och en viktig del av gestaltningen i Lunds stadskärna.
Stadsbusslinje 7 får en ny sträckning under perioden 18 augusti – 14 december. Den stannar bland annat vid Botulfsgatan som ligger nära både Mårtenstorget och Stortorget. Byte till linje 7 sker vid Lund C.
På Skånetrafikens webbplats kan du söka fram linjekarta och tidtabell för alla busslinjer:
Ja, busstrafiken till stadskärna är viktig och så snart det är möjligt kommer de reguljära busslinjerna tillbaks. Det blir direkt efter tidtabellsskiftet 15 december 2024.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?