Den största delen av det nordsydliga cykelstråket genom Lunds stadskärna är redan byggd. Nu ska den sista delen av stråket, mellan Klostergatan i norr och Lilla Tvärgatan i söder, byggas klar. Sträckan är i stort behov av underhåll men projektet syftar också till att anpassa gatumiljön för cyklisternas komfort och säkerhet samt till att ge stadskärnan ett lyft.
2024-12-02
Stora Södergatan mellan Lilla Fiskaregatan och Lilla Tvärgatan inklusive de korsningar som berörs.
Medborgarcenter 046-359 50 00
Arbetet i de olika etapperna är snarlikt. Vi börjar med att bryta upp nuvarande toppskikt. Därefter flyttar vi brunnar och kantstenar till deras nya placeringar. När dessa är på plats bygger vi först trottoarerna, därefter vägbanan. Lunds centrum vilar på gamla kulturlager och eftersom gatan ska hålla för tung trafik måste vi stärka överbyggnaden med asfaltsgrus innan vi till sist börjar sätta smågatstenen. För att ordna så att de nya höjderna går ihop med tvärgatornas nivåer, kommer vi att bygga en liten bit in på tvärgatorna.
Under byggtid kommer vägen att vara stängd för all motorfordonstrafik. Detta gäller även busstrafiken. Endast stadsbuss linje 7 och 5 kommer att trafikera stadskärnan. Byte till linje 7 och 5 sker vid Lund C och Södra Esplanaden. Fotgängare kommer under hela byggtiden att kunna ta sig förbi arbetet. Cyklister ombeds att leda sin cykel förbi arbetet.
Skånetrafikens webbplats
Det är svårt att undgå buller kring vägarbeten. Vi arbetar så effektivt vi kan för att inte störa mer än nödvändigt. Arbetstiderna är som regel vardagar mellan klockan 07 och 18. Helgarbeten kan komma att ske men i då informerar vi i berörda boende och verksamheter i förväg.
Längs med Stortorget och upp till korsningen Klostergatan/Kyrkogatan kommer vägbana och cykelbana att lyftas till trottoarernas höjd. På vägens västra sida, strax söder om Lilla Fiskaregatan, kommer nuvarande växtställningar med klätterväxter att ersättas av en rad med träd. De nya cykelställen kommer att vara något rymliga än de tidigare. Befintliga lastzoner och handikapparkering kommer finnas kvar.
De material som vi arbetar med är samma som i de färdiga etapperna av nordsydliga cykelstråket, det vill säga betongplattor med inslag av smågatsten i trottoarerna, smågatsten, flammad (slät) rödbrun i cykelbanorna samt återbruk av äldre smågatsten i vägbanan.
Mellan Södra Esplanaden i syd och Allhelgona kyrkogata i norr går det nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan, Stortorget, Kyrkogatan och Bredgatan. Förbättringar för cykeltrafiken genom stadskärnan utgör en del av Lunds kommuns motprestationer inom stadsmiljöavtalet. Därför har, med start 2016, fyra tidigare projekt genomförts på delar av Stora Södergatan och hela Bredgatan och Kyrkogatan. Syfte är att göra det bättre för de drygt 4000 cyklister som färdas här varje dag. Den nya utformningen av gatan bidrar även till att lyfta stadskärnan.
Nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan ingår i en långsiktig utvecklingsplan för stadskärnan. Läs mer om detta här:
Lunds stadskärna
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?