Den största delen av det nordsydliga cykelstråket genom Lunds stadskärna är redan byggd. Nu byggs den sista delen av stråket, mellan Klostergatan i norr och Lilla Tvärgatan i söder, klar. Sträckan är i stort behov av underhåll men projektet syftar också till att anpassa gatumiljön för cyklisternas komfort och säkerhet samt till att ge stadskärnan ett lyft.
2025-04-17
Etapp 5:
I korsningen vid Lilla Fiskaregatan pågår arbetet med att lägga granithällar. Arbetet beräknas att vara klart under vecka 18.
Etapp 6:
Kraftringen har tagit över etappen från VA Syd, som nu är klara med sitt arbete. För att göra plats för Kraftringens fjärrvärmearbete har en cykelparkering tagits bort tillfälligt, och växtställningar med japansk träddödare (klängväxt) har tagits bort permanent. Dessa kommer senare att ersättas med en rad träd. Kraftringen arbetar nu i ett högt tempo och håller så här långt sin tidplan.
Etapp 7:
Nu är busskantstöd och kantstenar satta på plats. Asfaltering längs kantstenen är helt klart nästa vecka. Asfaltering i vägbanan påbörjas nästa vecka. Kommande vecka, vecka 17, påbörjas arbetet med att lägga plattor och sätta sten i gångbanorna. Vi börjar på den östra sidan denna gång och arbetar från syd mot norr.
2025-04-04
Observera att passagen över Stora Södergatan i höjd med Botulfsgatan kommer att vara stängd då vägarbete pågår, det vill säga vardagar klockan 07-16. Fotgängare och cyklister måste tyvärr gå längre men det sker för att ingen ska råka illa ut när tunga fordon körs fram och tillbaks. I början av maj ska vi kunna hålla öppet här.
2025-03-28
På grund av överraskningar i ledningsarbetet runt korsningen Stora Södergatan/Västra Mårtensgatan har projektets tidplan rubbats. Projektet arbetar i fönster mellan busstrafikens tidtabellsskiften, så det är viktigt få klart ytor som busstrafiken ska använda i tid. Av den anledningen har ordningsföljden i etapperna ändrats. Den stora ändringen är att vi kommer att stanna kvar och arbeta söder om Botulfsgatan, samtidigt som vi följer plan i projektets norra del. Detta blir möjligt genom att två arbetslag arbetar samtidigt. Följden blir tyvärr att vägarbetsområdet blir väldigt långt initialt.
Illustrationen beskriver var projektet befinner sig under de månader vi har kvar att bygga. Vi försöker hinna så långt som möjligt i etapp 7 under april månad. När Kraftringens och VA Syds ledningsarbeten är klara i etapp 6 kommer vi emellertid att behöva prioritera att bygga klart vägbanan här. Den ordinarie vägbanan förbi Stortorget ska vara klar att till 15 juni, då bussarna ska köra här.
Stora Södergatan mellan Lilla Fiskaregatan och Lilla Tvärgatan inklusive de korsningar som berörs.
Medborgarcenter 046-359 50 00
Arbetet i de olika etapperna är snarlikt. Vi börjar med att bryta upp nuvarande toppskikt. Därefter flyttar vi brunnar och kantstenar till deras nya placeringar. När dessa är på plats bygger vi först trottoarerna, därefter vägbanan. Lunds centrum vilar på gamla kulturlager och eftersom gatan ska hålla för tung trafik måste vi stärka överbyggnaden med asfaltsgrus innan vi till sist börjar sätta smågatstenen. För att ordna så att de nya höjderna går ihop med tvärgatornas nivåer, kommer vi att bygga en liten bit in på tvärgatorna.
Under byggtid kommer vägen att vara stängd för all motorfordonstrafik. Detta gäller även busstrafiken. Endast stadsbuss linje 7 och 5 kommer att trafikera stadskärnan. Byte till linje 7 och 5 sker vid Lund C och Södra Esplanaden. Fotgängare kommer under hela byggtiden att kunna ta sig förbi arbetet. Cyklister ombeds att leda sin cykel förbi arbetet.
Skånetrafikens webbplats
Det är svårt att undgå buller kring vägarbeten. Vi arbetar så effektivt vi kan för att inte störa mer än nödvändigt. Arbetstiderna är som regel vardagar mellan klockan 07 och 18. Helgarbeten kan komma att ske men i då informerar vi i berörda boende och verksamheter i förväg.
Längs med Stortorget och upp till korsningen Klostergatan/Kyrkogatan kommer vägbana och cykelbana att lyftas till trottoarernas höjd. På vägens västra sida, strax söder om Lilla Fiskaregatan, kommer nuvarande växtställningar med klätterväxter att ersättas av en rad med träd. De nya cykelställen kommer att vara något rymligare än de tidigare. Befintliga lastzoner och handikapparkering kommer finnas kvar.
De material som vi arbetar med är samma som i de färdiga etapperna av nordsydliga cykelstråket, det vill säga betongplattor med inslag av smågatsten i trottoarerna, smågatsten, flammad (slät) rödbrun i cykelbanorna samt återbruk av äldre smågatsten i vägbanan.
Mellan Södra Esplanaden i syd och Allhelgona kyrkogata i norr går det nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan, Stortorget, Kyrkogatan och Bredgatan. Förbättringar för cykeltrafiken genom stadskärnan utgör en del av Lunds kommuns motprestationer inom stadsmiljöavtalet. Därför har, med start 2016, fyra tidigare projekt genomförts på delar av Stora Södergatan och hela Bredgatan och Kyrkogatan. Syfte är att göra det bättre för de drygt 4000 cyklister som färdas här varje dag. Den nya utformningen av gatan bidrar även till att lyfta stadskärnan.
Nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan ingår i en långsiktig utvecklingsplan för stadskärnan. Läs mer om detta här:
Lunds stadskärna
Restider och bussarnas tidhållning är viktiga och bland annat för att inte restiden ska bli för lång för resenärerna stannar inte bussarna på alla hållplatser. En annan orsak är att en del hållplatslägen är för korta i kombination med att de ordinarie hållplatser för linjerna ligger tillräckligt nära för att vara rimliga gångavstånd.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?