Länk till startsidan

Nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan

Den största delen av det nordsydliga cykelstråket genom Lunds stadskärna är redan byggd. Nu ska den sista delen av stråket, mellan Klostergatan i norr och Lilla Tvärgatan i söder, byggas klar. Sträckan är i stort behov av underhåll men projektet syftar också till att anpassa gatumiljön för cyklisternas komfort och säkerhet samt till att ge stadskärnan ett lyft.

Nordsydliga cykelstråket cykelsymbol

Etapp 1-3

Sträcka

Stora Södergatan mellan Klostergatan och Stortorget inklusive de korsningar som berörs.

Tidplan

  • Byggstart 19 augusti 2024
  • Beräknas vara klart 15 december

Kontakt

Medborgarcenter 046-359 50 00

Etapper

Att bygga i centrum utan att påverka handel, framkomlighet och boendemiljö är svårt. Att dela in de ytor som påverkas i mindre etapper är därför nödvändigt. Sträckan Stora Södergatan mellan Klostergatan och Lilla Tvärgatan kommer att delas in i fem etapper, i ordningsföljd från norr till syd.

Nordsydliga cykelstråket etappindelningar 2024
Bilden till vänster visar de fem etapper som återstår att bygga på det nordsydliga cykelstråket. Bilden till höger visar de tre etapper som ska byggas under hösten 2024.

Vad ska vi göra på platsen?

Arbetet i de olika etapperna är snarlikt. Vi börjar med att bryta upp nuvarande toppskikt. Därefter flyttar vi brunnar och kantstenar till deras nya placeringar. När dessa är på plats bygger vi först trottoarerna, därefter vägbanan. Lunds centrum vilar på gamla kulturlager och eftersom gatan ska hålla för tung trafik måste vi stärka överbyggnaden med asfaltsgrus innan vi till sist börjar sätta smågatstenen. För att ordna så att de nya höjderna går ihop med tvärgatornas nivåer, kommer vi att bygga en liten bit in på tvärgatorna.

Gestaltning

Längs med Stortorget och upp till korsningen Klostergatan/Kyrkogatan kommer vägbana och cykelbana att lyftas till trottoarernas höjd. På vägens västra sida, strax söder om Lilla Fiskaregatan, kommer nuvarade växtställningar med klätterväxter att ersättas av en rad med träd. De nya cykelställen kommer att vara något rymliga än de tidigare. Befintliga lastzoner och handikapparkering kommer finnas kvar.

Material

De material som vi arbetar med är samma som i de färdiga etapperna av nordsydliga cykelstråket, det vill säga betongplattor med inslag av smågatsten i trottoarerna, smågatsten, flammad (slät) rödbrun i cykelbanorna samt återbruk av äldre smågatsten i vägbanan.

Hur påverkar det mig?

Trafik under byggtid, etapp 1-3

Under byggtid kommer vägen att vara stängd för all motorfordonstrafik. Detta gäller även busstrafiken. Endast stadsbuss linje 7 kommer att trafikera stadskärnan under byggtid. För de övriga linjer som vanligtvis trafikerar stadskärnan blir Lund C noden. Fotgängare kommer under hela byggtiden att kunna ta sig förbi arbetet. Cyklister ombeds att leda sin cykelförbi arbetet.

Buller och andra störningar

Det är svårt att undgå buller kring vägarbeten. Vi arbetar så effektivt vi kan för att inte störa mer än nödvändigt. Arbetstiderna är som regel vardagar mellan klockan 07 och 18 som längst. Helgarbeten kan komma att ske men i så fall informerar vi i förväg.

Om det nordsydliga cykelstråket

Mellan Södra Esplanaden i syd och Allhelgona kyrkogata i norr går det nordsydliga cykelstråket. Med start 2016 har vi i fyra olika projekt byggt om delar av Stora Södergatan och hela Bredgatan och Kyrkogatan, i syfte att göra det bättre för de cirka 4000 cyklister som färdas här varje dag. Den nya utformningen av gatan bidrar även till ett lyft för stadskärnan.

Nordsydliga cykelstråket på Stora Södergatan ingår i en långsiktig utvecklingsplan för stadskärnan. Läs mer om detta här:
Lunds stadskärna

Vanliga frågor och svar

Ja, busstrafiken till stadskärna är viktig och så snart det är möjligt kommer de reguljära busslinjerna tillbaks. Det blir direkt efter tidtabellsskiftet 15 december 2024. Tills dess trafikerar linje 7 stadskärnan med en ny rutt som gör att man kan byta till linje 7 vid Lund C och stiga av på Botulfsgatan.

Typiskt för nordsydliga cykelstråket är de längsgånde fälten med röd, så kallad flammad, smågatsten, som ringas in av svart smågatsten. På några platser längs stråket finns även stora cykelsymboler mitt i körbanan. Vad betyder då detta? Vi har valt den flammade smågatstenen för att den är helt slät i ytan och gör det lättare att cykla på än vanlig smågatsten. De avvikande färgerna, avgränsningarna i svart och symbolerna ska uppmärksamma motorfordonstrafiken på cyklisternas närvaro i gaturummet, men är inte reglerande.

Varför är inte cykelfälten "riktiga" cykelvägar och därmed regelrande?

Mellan byggnaderna längs stråket är utrymmet begränsat, olika mycket beroende var man är på stråket. Gatan ska tillgodose många funktioner och därför finns det plats för separerad cykelväg på endast en del av sträckan, mellan Södra Esplanaden och Magnus Stenbocksgatan. Cykling i blandtrafik är därför en förutsättning för cyklingen längs merparten av sträckan. Däremot är biltrafikens framkomlighet på i stadskärnan begränsad till nyttotrafik, vilket minskar konfliktrisken.

Nordsydliga stråket byggs i huvudsak av smågatsten av olika typer. Olika material har olika för- och nackdelar men eftersom vi bygger i Lunds medeltida stadskärna finns mycket historik och kulturella värden att ta hänsyn till. Materialet smågatsten är hållbart och en viktig del av gestaltningen i Lunds stadskärna.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?