Länk till startsidan

Denna sida är äldre än 12 månader och är kanske inte längre aktuell.

Digital tillgänglighet

Om du ska leverera rapporter eller andra handlingar som ska publiceras i Lunds kommuns digitala kanaler, måste de följa tillgänglighetskraven. Offentliga verksamheters tjänster och information i digitala kanaler, som webbplatser och appar, ska vara tillgängliga för alla. Detta finns beskrivet i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service

Digital tillgänglighet innebär att alla ska kunna uppfatta och hantera digital offentlig service som tjänster och information på webbplatser och i appar.

Du hittar mer information om lagen på myndigheten DIGG:s webbplats

Detta gäller för material som ska levereras till Lunds kommun

Dokument som publiceras i våra digitala kanaler ska följa tillgänglighets­lagen. Om dokumenten inte är tillgänglighetsanpassade kan vi inte publicera dem. Detsamma gäller för filmer.

På DIGG:s webbplats finns en vägledning för tillgängliga pdf-dokument

Tips om kontraster i komponenter och grafik på DIGG:s webbplats

Tips om att skapa tillgängliga filmer på DIGG:s webbplats

Det finns hjälp att få

Flera företag arbetar med att ta fram mallar och att tillgänglighetsanpassa befintliga dokument. Andra företag är experter på att texta och syntolka filmer.

Tillgänglighet i offentliga miljöer

Tillgänglighet i fastigheter och gatumiljö, för dig som är fastighetsägare

Tillgänglighet i vardagen, för dig som rör dig i offentliga miljöer

Kontakta företagslotsen

Telefon: 046-359 70 00
E-post: foretagslots@lund.se
Besök: Kristallen, medborgarcenter, Brotorget 1, Lund

Öppettider: måndag–torsdag klockan 8–17, fredag klockan 8–16, dag före röd dag klockan 08–15.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?