Länk till startsidan

Bygdeväg prövas på Vallkärravägen i Stångby

På Vallkärravägen, mellan Bomvevsvägen och Drabantvägen, har cyklister inte en tydlig plats i trafiken. För att länka ihop cykelvägarna på var sida denna sträcka har tekniska nämnden beslutat att en så kallad "bygdeväg" ska testas under en period och därefter utvärderas.

Vallkärravägen i Stångby med en inritad bygdeväg på sträckan. 

AKTUELLT

2024-11-27

Projektet har nu genomfört två fokusgrupper, ett tillfälle inför projektets start och ett andra under hösten, efter att ha haft bygdeväg på Vallkärravägen under en period. Vi kan nu konstatera att bygdevägen överlag har fått positiva reaktioner:

  • Många upplever att de lägre hastigheterna för motorfordon och den yta som är avsedd för cyklister bidrar till de oskyddade trafikanternas trygghet.
  • De flesta verkar följa de nya reglerna. Bilister håller sig i körbanans mitt och cyklister använder de breda vägrenarna.

Bland funderingar och negativa aspekter nämns:

  • Trots att trafikanterna följer reglerna upplever en del att vissa korsningar fortfarande känns otrygga.
  • Det har även lyfts fram problem som skymd sikt på vissa ställen och höga trottoarkanter som gör det svårt för cyklister att ta sig fram.
  • En fråga som har väckts är hur vägen kommer att fungera under vintern, särskilt om snö lägger sig i vägrenarna.

Bland Stångbybornas förslag på förbättringar nämns bland annat:

  • Förslag om att förlänga bygdevägen
  • Sänka hastigheterna ytterligare
  • Göra korsningen vid Bomvevsvägen säkrare. En fråga som också väckts är hur vägen kommer att fungera på vintern, särskilt om snö lägger sig i vägrenarna.

Vad är en bygdeväg?

Bygdeväg är en trafiklösning som kan användas där det inte finns plats för separata cykelbanor eller cykelfält. Är biltrafiken tillräckligt gles kan en körbana tas bort och ge plats till två bredare vägrenar. Kvar blir då en körbana på cirka tre meter. Vid möte mellan cykel och bil, cyklar man i vägrenen och kör på körbanan. Vid möte mellan två bilar, använder man körbanan och delar av vägrenen för att mötas. Låga hastigheter, god sikt och hänsyn trafikanter emellan är förutsättningar för att en bygdeväg ska fungera.

Tidplan

Regleringen för bygdeväg på Vallkärravägen mellan Bomvevsvägen och Drabantvägen startades under sommaren 2024. Efter insamlingen av trafikanternas synpunkter, eventuella justeringar samt ytterligare observationer på plats kommer konceptet med bygdevägen att utvärderas. Till sommaren 2025 kommer en återrapportering ske till tekniska nämnden, då beslut fattas om bygdevägen ska bli permanent eller inte.

Kontakt

Telefon medborgarcenter: 046-359 50 00

Länkar

Information från Trafikverket om bygdevägar

Två bilder vid sidan av varandra som visar hur bil och cyklister passerar varandra på en bygdeväg och den andra bilden visar hur två bilar möts på en bygdeväg.
Bild A till vänster visar hur bil och cyklister passerar varandra på en bygdeväg. Bild B till höger visar hur två bilar möts.
Bygdeväg i Stångby, Vallkärravägen mellan Drabantvägen och Bomvevsvägen.
På Vallkärravägen i Stångby, mellan Drabantvägen och Bomvevsvägen, ska regleringen bygdeväg prövas.

Fokusgrupper inför och efter omregleringen

Trafikanternas upplevelse av trafiken på sträckan är viktig. Därför bjuder vi in till fokusgrupper i två omgångar, inför och under testperioden. Vi sätter ihop grupperna utifrån hur stort intresset av att delta är. Fokusgruppen riktar sig framför allt till dig som bor i Stångby men även andra som använder vägen. Ingen förkunskap krävs. Vi välkomnar olika slags trafikanter i alla åldrar. Fokusgruppsmöten kommer att ske på plats i Stångby.

Sammanfattning från Fokusmöte 1, april 2024

Sammanfattningsvis upplevs det som att det är höga hastigheter på Vallkärravägen och gatan upplevs otrygg för gående och cyklister. I diskussionerna lyftes specifika korsningspunkter som otrygga och barnen lyftes extra då många barn rör sig i område till skola och idrottsplats.

De flesta som deltog hade ingen erfarenhet av konceptet bygdeväg och det lyftes en oro kring att det inte kommer lösa problemen med hastigheterna. Hur införande av bygdeväg kommer att förändra beteendet på gatan diskuterades och det sågs som positivt att cyklister får mer utrymme och att bilarna behöver visa mer hänsyn. Den generella uppfattningen var att det är bra att det införs men att det inte är tillräckligt.

En fråga som diskuterades på mötet var utformningen av den skylt som kommer att sitta vid vägen. Utifrån synpunkterna på mötet har vi arbetat vidare med skylten, som har ändrats för att vara tydligare för användarna.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?