Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Mars 2024
I år kom det in rapporter direkt i Artportalen så tävlingen fick en rivstart. Enheterna har fortsatt att rapportera under hela tävlingstiden och det har böljat lite fram och tillbaka mellan enheternas placeringar, kul! Tävlingsmomentet är ändå inte det viktigaste utan att stimulera nyfikenheten hos både personal, barn och elever är absolut viktigast. Att upptäcka och förstå mer om fåglarna och deras värld är både roligt och lärorikt. I år har det rapporterats 34 olika arter som ätit eller födosökt på gården. Alla våra vanliga vinterfåglar så som koltrast, talgoxe och blåmes är rapporterade men även arter som till exempel stenknäck, större hackspett, stjärtmes och sparvhök har setts leta/jaga föda. Stort tack till alla deltagande enheter för ert engagemang!
Naturskolan i Lund utmanar även i år alla skolor och förskolor i kommunen. Vem hittar flest antal dagfjärilar på sin gård? Att studera och försöka gynna dagfjärilarna med lämpliga växter är både kul och lärorikt!
Målgrupp: För dig som arbetar i mellan- och högstadiet samt gymnasiet. Genom att använda metoden "TA PLATS!" kan lärare göra undervisning av platser, arkitektur och elevernas rätt att påverka det fysiska formandet av deras närmiljö. Under kurstillfället kommer deltagarna få utföra delar av metoden och få verktyg att inspirera och engagera elever att delta i och påverka deras närmiljö. Om ni är intresserade men inte har möjlighet att komma på kurstillfället kan våra pedagoger vara med och genomföra metoden tillsammans med er klass i skolans närmiljö.
Målgrupp: För dig som arbetar i låg- och mellanstadiet.
Möt våren med ett fågeltema som skapar nyfikenhet, nya kunskaper och lust att lära.
Målgrupp: För dig som arbetar i förskolan.
Vi fokuserar på hur ett utomhuspedagogiskt arbetssätt kan gynna utvecklingen av barnets matematiska förmågor.
Följ ett träd under ett år. Dokumentera vad som händer. Notera hur blad, blommor, frukter och bär utvecklas på ert träd.
En solig februarieftermiddag samlades pedagoger på Naturskolans kurs Brunnshög som klassrum för hållbar stadsutveckling. Under kursen diskuterade vi den nya stadsdelen utifrån teman som mobilitet, grön infrastruktur, blandad bebyggelse, byggnadsmaterial och markanvändning. En viktig insikt som vi hoppas att pedagogerna fick med sig är att den byggda miljön kan vara ett kraftfullt pedagogiskt verktyg. Kontakta Naturskolan om ni är intresserade av hur ni kan använda den bebyggda miljön i er undervisning.
Uppdaterad: