Så här arbetar vi

Vår vision: Vår skola ska ge unga redskap för att vara delaktiga i att hitta lösningar. Här utbildas ungdomar inte bara för framtiden, utan för att kunna agera nu!

Alla människor har en inre drivkraft och en förmåga att påverka den värld vi lever i. Mänskligheten står inför ett antal stora utmaningar och behovet av nytänkande och samarbete är större än någonsin. Unga människors engagemang måste få större betydelse i dagens samhälle. Skolans roll är viktig för samhällsutvecklingen, men ibland kan det vara svårt för eleven att förstå hur det man läser i olika ämnen hänger samman. Det är ofta just sammanhanget som är nyckeln till förståelsen. När man förstår kan man också ta ställning. Verklig kunskap leder helt enkelt till nya sätt att agera.

Vår vision

Vi löser framtidens utmaningar nu – med kunskap och kreativitet!

– Det är omvärldens utmaningar som ligger till grund för lärandet på skolan. Elevernas engagemang fångas i nuet och tillsammans ökar vi vår kunskap successivt så att vi vidgar perspektiven och ser hela bilden. Under läsåret arbetar skolans elever extra fokuserat med utmaningar under vissa perioder. Det är perioder med hög elevaktivitet med tydlig ledning av kompetenta lärare. Hedda är en mötesplats där varje stund tas tillvara genom värdefullt samarbete, säger Malin Dahlgren, rektor på Hedda Anderssongymnasiet.

Vad betyder det för dig som elev på Hedda?

Här bygger vi kunskap utifrån sammanhang och motivation. Detta sker oftast på vanliga lektioner i respektive kurs, men också i de lite större ämnesövergripande samarbeten som sker varje termin. Då arbetar vi med skarpa frågor som valts ut tillsammans med några av våra externa samarbetspartners från näringsliv, universitet eller andra organisationer. Du och dina kamrater redovisar sedan era resultat även för dem.

Skolbyggnaden är en mötesplats som även är öppen för andra än skolans personal och elever. Våra lokaler är välutrustade och moderna, anpassade för våra nya arbetssätt. Vi har varierande studiemiljöer som ger möjlighet till just de olika lärprocesser det finns behov av för stunden.

Redan i skolstart får du som elev en bra grund för din gymnasietid genom den ledarutbildning alla elever får ta del av med start under den inledande veckan. Du kommer snabbt in i samarbetet med kamrater och lärare och får viktiga verktyg för det fortsatta arbetet.

”En helt ny skola ger helt nya möjligheter”

Ajna Jelecevic och Noah von Porat går i tvåan på Ekonomiprogrammet. Intresset för juridik gjorde att Ajna valde ekonomiprogrammet. Matematiken ligger i fokus för Noah. De är helt överens om att det som kännetecknar Hedda är en fin och stor skola med bra lärare och trevliga elever.

- Jag hörde mycket bra om Hedda innan jag sökte. Att lärarna var bra, studietekniken är bra och man lär sig mycket. Alla umgås här, det är inte bara inom programmet utan man träffar elever från de andra programmen som natur och samhäll, säger Ajna.

- Jag håller helt med Ajna, men jag sökte också för att det var en helt nybyggd skola när jag började. Jag blev intresserad, en helt ny skola ger helt nya möjligheter. Projektarbetet är bra, man lär sig mycket, även av sina misstag. Det är viktigt att kunna ta egna initiativ och ta ansvar, det är bra att ta med sig in i arbetslivet, säger Noah.

Två elever står ute, framför Hedda Anderssongymnasiet.

Noah von Porat och Ajna Jelecevic

Vad betyder det för dig som elev på Hedda?

Här bygger vi kunskap utifrån sammanhang och motivation. Detta sker oftast på vanliga lektioner i respektive kurs, men också i de lite större ämnesövergripande samarbeten som sker varje termin. Då arbetar vi med skarpa frågor som valts ut tillsammans med några av våra externa samarbetspartners från näringsliv, universitet eller andra organisationer. Du och dina kamrater redovisar sedan era resultat även för dem.

Skolbyggnaden är en mötesplats som även är öppen för andra än skolans personal och elever. Våra lokaler är välutrustade och moderna, anpassade för våra nya arbetssätt. Vi har varierande studiemiljöer som ger möjlighet till just de olika lärprocesser det finns behov av för stunden.

Redan i skolstart får du som elev en bra grund för din gymnasietid genom den ledarutbildning alla elever får ta del av med start under den inledande veckan. Du kommer snabbt in i samarbetet med kamrater och lärare och får viktiga verktyg för det fortsatta arbetet.

På Hedda är alla elever välkomna!

Som stöd för skolans utveckling har Hedda Anderssongymnasiet en grupp externa rådgivare med representanter från våra samarbetspartners. Skolans elever har också en mycket god möjlighet att vara delaktiga i verksamhetens utveckling via skolans programråd.

- På Hedda är alla elever välkomna! Grundförutsättningen för gott lärande är att alla närvarande inkluderas i varje vardagligt möte och skolans värdegrund är utgångspunkten för all vår verksamhet. Din vardag planeras för att ge god möjlighet till såväl arbete som vila. Du kan välja att vara fysiskt aktiv och tydligt inriktad på en hållbar kosthållning utan problem, säger Malin Dahlgren.

Våra mål

  • Att samarbeta inom skolan och med externa samarbetsparter för att ge våra elever en utbildning med en stark känsla av sammanhang och delaktighet
  • Att skapa goda förutsättningar för lärande med trygghet och trivsel som grund och gemensamt fokus på kompetenserna kreativitet, ledarskap och samarbetsförmåga

Nolltolerans mot kränkande behandling

Alla elever ska ha en trygg skolvardag. Lärare och all annan personal som arbetar i skolan och får veta att en elev upplever sig ha blivit utsatta för trakasserier eller kränkande behandling ska anmäler det till rektor. Rektor ansvarar för att händelsen utreds, åtgärdas och följs upp så att alla former av kränkningar och trakasserier upphör.

Så arbetar vi med mobbning, trygghet och säkerhet i skolan i Lunds kommun

Möt Heddas externa rådgivare

Vi tror att unga människor behöver engageras mer i de samhällsutmaningar som finns omkring dem både nu och i framtiden. För att nå dit vet vi att det krävs vetenskapligt förankrade pedagogiska metoder och nya samarbetsformer.

Ett av våra mål är att ge våra elever en stark känsla av sammanhang och delaktighet i din samtid och framtid. Detta gör vi genom att genom samverkan med externa aktörer. Vi formar en skola som ger eleverna allt de behöver för att bli aktörer i sin egen omvärld. I dessa sammanhang behöver det skapas ytor som ungdomarna kan agera i. Det externa rådet hjälper oss i skolutvecklingsfrågor.

Heddas rådgivare kommer från fler olika företag och organisationer; PwC, Axis, Probi, Region Skåne, Lekolar, Skanska, Alfa Laval, Lunds universitet och Lunds kommun.

Det känns spännande att vara medlem i Heddas externa råd. Det kommer ge en unik inblick i gymnasieskolans värld och vilka utmaningar som finns. Lisa Sjungare, Axis Communications.

“Jag hoppas att jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till Heddas externa råd och vara med och inspirera elever inför framtiden.”  

Lisa Albertsson, auktoriserad revisor PwC

Jag heter Lisa Albertsson och har läst till civilekonom vid Lunds universitet. Jag är auktoriserad revisor och har ca 20 års erfarenhet på PwC i olika roller, bland annat kontorschef i Lund samt enhetschef för revisorer i södra Sverige. Jag arbetar med företag av varierande storlek, med fokus på tillväxt. Jag bor med min sambo, två döttrar och en hund strax utanför Lund. Jag hoppas att jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till Heddas externa råd och vara med och inspirera elever inför framtiden.

Porträttbild på kvinna i blommig blus och med långt blont hår.

Sofia Björk, projektledare Visit Lund AB

Sofia har en civilekonomexamen ifrån Service Management, Lunds universitet och har de senaste 20 åren arbetat med besöksnäringsfrågor.

Hon har erfarenhet av samverkan i samband med projektledning ifrån bland annat EU konferenser och idrottsmästerskap på både EM och SM nivå. Samtidigt jobbar hon med marknadsföring dagligen då hon säljer in Lund som mötes-och eventdestination både nationellt och internationellt.

Att få vara en del av Hedda Andersongymnasiets externa råd är både givande och spännande, dels personligen men också för verksamheten Visit Lund som är Lunds kommuns event och destinationsbolag. Att kunna få en inblick i ungdomars engagemang och idéer är värdefullt samtidigt som det är roligt att få vara med om hur Hedda Anderssongymnasiet utvecklas.

Porträttbild på en kvinna i blond page som står framför en vägg med olika företagsloggor.

"Att vara en del av det externa rådet innebär för mig att stötta och vara delaktig, men också att själv lära nytt."

Peter Lundgren, Hedda Anderssons släkting

Jag är Hedda Anderssons kusins barnbarnsbarn. Eftersom Hedda saknade egen familj är alla släktningar som finns nu avlägsna. Men minnet efter Hedda och hennes släktlinje med en lång rad läkekunniga kvinnor har bevarats. Det gemensamma ursprunget är Heddas mormor, den så kallade Lundakvinnan Elna Hansson, som var vida känd under 1800-talet för sin förmåga att läka och vårda sjuka.

Jag vill bidra till skolan med att levandegöra det arv som finns från Hedda Andersson och hennes släkt. Kvinnorna var starka, självständiga, mycket kunniga, nytänkande och respekterade. De var skickliga entreprenörer samtidigt som de visade stor medmänsklighet. Hedda Anderssongymnasiet har lyckats fånga mycket av detta i sin vision och verksamhetsidé.

Berättelserna om den så kallade benbrottsläkarsläkten har följt mig sen barndomen. Att kunna föra vidare detta till gymnasiet, lärarna och eleverna känns väldigt roligt. Kontakterna med skolan är värdefulla för mig och jag hoppas även kunna utmana och komma med nya perspektiv. Precis som att jag får nya kunskaper och insikter.

Sedan flera år arbetar jag som projektledare och har en fil kand i historia från Lunds universitet.

Porträttbild av leende mörkhårig man i skjorta och pullover.

”Det är intressant och spännande att jobba med människor och teknik”

Lisa Sjungare, Axis Communications

Jag heter Lisa Sjungare, har en civilingenjörsexamen i elektroteknik från LTH. Jag arbetar som chef för en grupp mjukvaruutvecklare på Axis Communications i Lund. Tidigare har jag jobbat på Ericsson/ST-Ericsson, först som mjukvaruutvecklare och senare som projektledare. Jag tycker det är intressant och spännande att jobba med människor och teknik. Jag är gift och har två barn i grundskoleålder och bor utanför Södra Sandby.

Porträtt bild av kvinna med långt hår och glasögon.

”Jag vill bidra till att förbereda Heddas elever för kommande studier och yrkesliv”

Niklas Brandt, Vice President HR & IT, på Probi

”Under drygt 35 år har jag arbetat på olika chefspositioner inom ekonomi och administration i det privata näringslivet. Jag vill gärna dela med mig av denna erfarenhet genom tankar och idéer kring undervisningens innehåll och utformning. Min förhoppning är att detta ska bidra till att Heddas elever blir väl förberedda för kommande studier och yrkesliv.”

Niklas Brandt, har 35-års erfarenhet inom ekonomi, HR och IT i privata företag. Idag är Niklas Vice President HR & IT, på Probi, där han började 2008 som CFO, Chief Financial Officer. Niklas kom då närmast från Moving AB, där han var CFO i sex år. Innan dess har han haft ett antal ledande anställningar inom finans och administration i olika företag, t ex Tibnor och EF Education.

Porträttbild av leende man med glasögon.

”Jag brinner för att föra samman industri, akademier, skolor, myndigheter och kommuner för att säkerställa framtida tillgång till kompetens och talanger inom kritiska kompetensområden.”

Kristian Åsberg och är chef för Triple Helix på Alfa Laval

Jag heter Kristian Åsberg och är chef för Triple Helix på Alfa Laval, där jag leder samarbeten mellan tre centrala sektorer: akademin, industrin och offentliga institutioner. Jag är väldigt engagerad i innovation och lärande och har bland annat fungerat som rådgivare inom statliga initiativ relaterade till innovation, digitalisering och kompetensprogram. Att utnyttja AI och metaverse-teknologier för att främja engagerande och effektiva kulturer med fokus på talang, prestation och förändring är något jag brinner starkt för.

Porträttbild av leende man i kostym.

Uppdaterad:

Dela sidan: