Så arbetar vi på Hedda

Vår vision är att vår skola ska ge unga redskap för att vara delaktiga i att hitta lösningar. Här utbildas ungdomar inte bara för framtiden, utan för att kunna agera nu.

Alla människor har en inre drivkraft och en förmåga att påverka den värld vi lever i. Mänskligheten står inför ett antal stora utmaningar och behovet av nytänkande och samarbete är större än någonsin. Unga människors engagemang måste få större betydelse i dagens samhälle. Skolans roll är viktig för samhällsutvecklingen, men ibland kan det vara svårt för eleven att förstå hur det man läser i olika ämnen hänger samman. Det är ofta just sammanhanget som är nyckeln till förståelsen. När man förstår kan man också ta ställning. Verklig kunskap leder helt enkelt till nya sätt att agera.

Vår vision

Vi löser framtidens utmaningar nu – med kunskap och kreativitet!

– Det är omvärldens utmaningar som ligger till grund för lärandet på skolan. Elevernas engagemang fångas i nuet och tillsammans ökar vi vår kunskap successivt så att vi vidgar perspektiven och ser hela bilden. Under läsåret arbetar skolans elever extra fokuserat med utmaningar under vissa perioder. Det är perioder med hög elevaktivitet med tydlig ledning av kompetenta lärare. Hedda är en mötesplats där varje stund tas tillvara genom värdefullt samarbete, säger Malin Dahlgren, rektor på Hedda Anderssongymnasiet.

Vad betyder det för dig som elev på Hedda?

Här bygger vi kunskap utifrån sammanhang och motivation. Detta sker oftast på vanliga lektioner i respektive kurs, men också i de lite större ämnesövergripande samarbeten som sker varje termin. Då arbetar vi med skarpa frågor som valts ut tillsammans med några av våra externa samarbetspartners från näringsliv, universitet eller andra organisationer. Du och dina kamrater redovisar sedan era resultat även för dem.

Skolbyggnaden är en mötesplats som även är öppen för andra än skolans personal och elever. Våra lokaler är välutrustade och moderna, anpassade för våra nya arbetssätt. Vi har varierande studiemiljöer som ger möjlighet till just de olika lärprocesser det finns behov av för stunden.

Redan i skolstart får du som elev en bra grund för din gymnasietid genom den ledarutbildning alla elever får ta del av med start under den inledande veckan. Du kommer snabbt in i samarbetet med kamrater och lärare och får viktiga verktyg för det fortsatta arbetet.

En helt ny skola ger helt nya möjligheter

Ajna Jelecevic och Noah von Porat går i tvåan på Ekonomiprogrammet. Intresset för juridik gjorde att Ajna valde ekonomiprogrammet. Matematiken ligger i fokus för Noah. De är helt överens om att det som kännetecknar Hedda är en fin och stor skola med bra lärare och trevliga elever.

– Jag hörde mycket bra om Hedda innan jag sökte. Att lärarna var bra, studietekniken är bra och man lär sig mycket. Alla umgås här, det är inte bara inom programmet utan man träffar elever från de andra programmen som natur och samhäll, säger Ajna.

– Jag håller helt med Ajna, men jag sökte också för att det var en helt nybyggd skola när jag började. Jag blev intresserad, en helt ny skola ger helt nya möjligheter. Projektarbetet är bra, man lär sig mycket, även av sina misstag. Det är viktigt att kunna ta egna initiativ och ta ansvar, det är bra att ta med sig in i arbetslivet, säger Noah.

Två elever står ute, framför Hedda Anderssongymnasiet.

Noah von Porat och Ajna Jelecevic

Vad betyder det för dig som elev på Hedda?

Här bygger vi kunskap utifrån sammanhang och motivation. Detta sker oftast på vanliga lektioner i respektive kurs, men också i de lite större ämnesövergripande samarbeten som sker varje termin. Då arbetar vi med skarpa frågor som valts ut tillsammans med några av våra externa samarbetspartners från näringsliv, universitet eller andra organisationer. Du och dina kamrater redovisar sedan era resultat även för dem.

Skolbyggnaden är en mötesplats som även är öppen för andra än skolans personal och elever. Våra lokaler är välutrustade och moderna, anpassade för våra nya arbetssätt. Vi har varierande studiemiljöer som ger möjlighet till just de olika lärprocesser det finns behov av för stunden.

Redan i skolstart får du som elev en bra grund för din gymnasietid genom den ledarutbildning alla elever får ta del av med start under den inledande veckan. Du kommer snabbt in i samarbetet med kamrater och lärare och får viktiga verktyg för det fortsatta arbetet.

På Hedda är alla elever välkomna

Som stöd för skolans utveckling har Hedda Anderssongymnasiet en grupp externa rådgivare med representanter från våra samarbetspartners. Skolans elever har också en mycket god möjlighet att vara delaktiga i verksamhetens utveckling via skolans programråd.

- På Hedda är alla elever välkomna! Grundförutsättningen för gott lärande är att alla närvarande inkluderas i varje vardagligt möte och skolans värdegrund är utgångspunkten för all vår verksamhet. Din vardag planeras för att ge god möjlighet till såväl arbete som vila. Du kan välja att vara fysiskt aktiv och tydligt inriktad på en hållbar kosthållning utan problem, säger Malin Dahlgren.

Våra mål

  • Att samarbeta inom skolan och med externa samarbetsparter för att ge våra elever en utbildning med en stark känsla av sammanhang och delaktighet
  • Att skapa goda förutsättningar för lärande med trygghet och trivsel som grund och gemensamt fokus på kompetenserna kreativitet, ledarskap och samarbetsförmåga

Nolltolerans mot kränkande behandling

Alla elever ska ha en trygg skolvardag. Lärare och all annan personal som arbetar i skolan och får veta att en elev upplever sig ha blivit utsatta för trakasserier eller kränkande behandling ska anmäler det till rektor. Rektor ansvarar för att händelsen utreds, åtgärdas och följs upp så att alla former av kränkningar och trakasserier upphör.

Så arbetar vi med mobbning, trygghet och säkerhet i skolan i Lunds kommun

Uppdaterad:

Dela sidan: