På hörnet Kobjersvägen och Öresundsvägen fick Dag Gülich sin första Vespa 1971. Den då femtonårige Lundakillen var dock inte helt entusiastisk. ”Mest av allt önskade jag mig en Zündapp".
Alla mina syskon hade eller hade haft scooter eller motorcykel. Faktiskt mamma också, en Vespa. Annars var det en salig blandning; Vespa, Lambretta, NSU och en stor BMW, kallad ”Loket”.
1971 fyllde jag 15 år och fick då moped. Eftersom det var pappa som bestämde så blev det en Vespa Ciao. Att det skulle handlas hos Axel Månsson på Kobjersvägen var klart, här hade pappa köpt fordon tidigare, till och en bil! Vespa 400, en minibil med tvåtaktsmotor.
Själv önskade jag mig mest av allt en Zündapp moped, som också fanns att beskåda i butiken hos Vespa-Månsson. Begagnad men imponerande, som en motorcykel. Till och med lite billigare än Ciao:en; 950 kronor.
Det kom dock inte på fråga, det blev Vespa Ciao. Jag lärde mig aldrig att gilla den där mopeden och den imponerade inte heller på mina kompisar, trots att den med sina 45 km/h var den snabbaste av alla."
"Jag var ofta i verkstaden och fick hjälp med att laga moppen som jag dessvärre plågade ganska ordentligt. Axel Månsson fanns där alltid, vänlig och skicklig. Åtskilliga gånger stod jag intill och såg den gänglige Vespa-Månsson med den muttrande underläppen speglande hans inre monolog medan han putsade på en nupen kolv eller satte fast något som på det märkligaste vis kommit loss.
I verkstaden sprang hans lilla pudel ständigt lös, tätt inpå husse. Kärleken var besvarad, den tidigare vita hunden melerad i brunsvart och med en lätt doft av 80/90-olja. Och över allt en omisskännlig prägel av ett femtiotal som motvilligt gått in i sextitalet, men inte längre än så. Axel var född 1913 och drev butiken i över två decennier.”
Uppdaterad:
1979 fick Lars Persson jobb som metallarbetare på Cepa vid Måsvägen. Där blev han kvar, tack vare bra jobbarkompisar och arbetstider men också kortspel och rundpingis på rasterna.
På Bengtssons ost fick Thure Bengtsson en idé om att lagra, skära och paketera ostbitar till butikerna. Svenskarnas färdigförpackade ostbit var född.
Med Västerbro får Lund en ny stadsdel nära centrum. Det som idag kallas Öresundsvägens verksamhetsområde ska steg för steg omvandlas till en varierad stadsdel.