Länk till startsidan

Vespa-Månssons butik och verkstad

Vespa-Månssons butik och verkstad

På hörnet Kobjersvägen-Öresundsvägen fick Dag Gülich sin första Vespa 1971. Den då femtonårige Lundakillen var dock inte helt entusiastisk. ”Mest av allt önskade jag mig en Zündapp".

Svartvit bild av en ung kille på en vespa. En äldre man och en liten pojke står bredvid och tittar.
Axel Månsson tillsammans med en son samt en okänd yngling 1958. Vespan på bilden tillhörde först Lundabon Stig Tejning, som 1950 hade köpt den av Axel Månsson via en direktimport från Italien. Detta blev den första Vespan på Lunds gator. 1958 sålde Tejning tillbaka Vespan till Månsson. Tack till Vespa Club Lund och dess medlem Dag Gülich för historiska bilder.

Alla mina syskon hade eller hade haft scooter eller motorcykel. Faktiskt mamma också, en Vespa. Annars var det en salig blandning; Vespa, Lambretta, NSU och en stor BMW, kallad ”Loket”.

1971 fyllde jag 15 år och fick då moped. Eftersom det var pappa som bestämde så blev det en Vespa Ciao. Att det skulle handlas hos Axel Månsson på Kobjersvägen var klart, här hade pappa köpt fordon tidigare, till och en bil! Vespa 400, en minibil med tvåtaktsmotor.

Zündapp eller Ciao?

Själv önskade jag mig mest av allt en Zündapp moped, som också fanns att beskåda i butiken hos Vespa-Månsson. Begagnad men imponerande, som en motorcykel. Till och med lite billigare än Ciao:en; 950 kronor.

Det kom dock inte på fråga, det blev Vespa Ciao. Jag lärde mig aldrig att gilla den där mopeden och den imponerade inte heller på mina kompisar, trots att den med sina 45 km/h var den snabbaste av alla."

"Jag var ofta i verkstaden och fick hjälp med att laga moppen som jag dessvärre plågade ganska ordentligt. Axel Månsson fanns där alltid, vänlig och skicklig. Åtskilliga gånger stod jag intill och såg den gänglige Vespa-Månsson med den muttrande underläppen speglande hans inre monolog medan han putsade på en nupen kolv eller satte fast något som på det märkligaste vis kommit loss.

Brunrött foto av en ung man som står framför sin vespa. Han ler mot kameran.
Dag Gülich med moped inköpt hos Vespa-Månsson 1971

Verkstadens doft

I verkstaden sprang hans lilla pudel ständigt lös, tätt inpå husse. Kärleken var besvarad, den tidigare vita hunden melerad i brunsvart och med en lätt doft av 80/90-olja. Och över allt en omisskännlig prägel av ett femtiotal som motvilligt gått in i sextitalet, men inte längre än så. Axel var född 1913 och drev butiken i över två decennier.”

Svartvitt foto av fem vespor som står parkerade framför verkstaden.
Vespa Månsson 1958.

Vespa-Månsson

  • Butik och verkstad för cyklar och mopeder på Kobjersvägen 1 i Lund
  • Start 1956 i det då nybyggda huset, dit Axel Månsson flyttade verksamheten från Karl XI-gatan (i den lokal där numera restaurang Vespa huserar!). Smörjhall och bensinmack byggdes till 1958.
  • Sålde 1950 Lunds (och en av Sveriges) första Vespa till Lundaläkaren Stig Tejning.
  • Verksamheten drevs av Axel Månsson 1956-67 samt 1970-79. 1967-70 drevs verksamheten av Ove Jönsson, då Axel Månsson ville pensionera sig. När Jönsson inte ville fortsätta fortsatte Axel Månsson, kanske mest av plikt, fram till 1979. Då stängde Vespa-Månsson för gott och Axel Månsson gick i pension.

Dag Dülich berättar om Vespa-Månsson

Uppdaterad:

Aktuellt

Stadsutveckling och trafik

1979 fick Lars Persson jobb som metallarbetare på Cepa vid Måsvägen. Där blev han kvar, tack vare bra jobbarkompisar och arbetstider men också kortspel och rundpingis på rasterna.

Stadsutveckling och trafik

På Bengtssons ost fick Thure Bengtsson en idé om att lagra, skära och paketera ostbitar till butikerna. Svenskarnas färdigförpackade ostbit var född.

Stadsutveckling och trafik

Med Västerbro får Lund en ny stadsdel nära centrum. Det som idag kallas Öresundsvägens verksamhetsområde ska steg för steg omvandlas till en varierad stadsdel.