Länk till startsidan

$currentPage

Vespa-Månssons butik och verkstad

På hörnet Kobjersvägen och Öresundsvägen fick Dag Gülich sin första Vespa 1971. Den då femtonårige Lundakillen var dock inte helt entusiastisk. ”Mest av allt önskade jag mig en Zündapp".

Gammal svartvit bild av två äldre män och en pojke.

Alla mina syskon hade eller hade haft scooter eller motorcykel. Faktiskt mamma också, en Vespa. Annars var det en salig blandning; Vespa, Lambretta, NSU och en stor BMW, kallad ”Loket”.

1971 fyllde jag 15 år och fick då moped. Eftersom det var pappa som bestämde så blev det en Vespa Ciao. Att det skulle handlas hos Axel Månsson på Kobjersvägen var klart, här hade pappa köpt fordon tidigare, till och en bil! Vespa 400, en minibil med tvåtaktsmotor.

Zündapp eller Ciao?

Själv önskade jag mig mest av allt en Zündapp moped, som också fanns att beskåda i butiken hos Vespa-Månsson. Begagnad men imponerande, som en motorcykel. Till och med lite billigare än Ciao:en; 950 kronor.

Det kom dock inte på fråga, det blev Vespa Ciao. Jag lärde mig aldrig att gilla den där mopeden och den imponerade inte heller på mina kompisar, trots att den med sina 45 km/h var den snabbaste av alla."

"Jag var ofta i verkstaden och fick hjälp med att laga moppen som jag dessvärre plågade ganska ordentligt. Axel Månsson fanns där alltid, vänlig och skicklig. Åtskilliga gånger stod jag intill och såg den gänglige Vespa-Månsson med den muttrande underläppen speglande hans inre monolog medan han putsade på en nupen kolv eller satte fast något som på det märkligaste vis kommit loss.

Gammal röd bild av pojke på vespa.

Verkstadens doft

I verkstaden sprang hans lilla pudel ständigt lös, tätt inpå husse. Kärleken var besvarad, den tidigare vita hunden melerad i brunsvart och med en lätt doft av 80/90-olja. Och över allt en omisskännlig prägel av ett femtiotal som motvilligt gått in i sextitalet, men inte längre än så. Axel var född 1913 och drev butiken i över två decennier.”

Gammal svartvit bild av mopeder på rad.

Vespa-Månsson

  • Butik och verkstad för cyklar och mopeder på Kobjersvägen 1 i Lund.
  • Start 1956 i det då nybyggda huset, dit Axel Månsson flyttade verksamheten från Karl XI-gatan (i den lokal där numera restaurang Vespa huserar!). Smörjhall och bensinmack byggdes till 1958.
  • Sålde 1950 Lunds (och en av Sveriges) första Vespa till Lundaläkaren Stig Tejning.
  • Verksamheten drevs av Axel Månsson 1956-67 samt 1970–79. 1967–70 drevs verksamheten av Ove Jönsson, då Axel Månsson ville pensionera sig. När Jönsson inte ville fortsätta fortsatte Axel Månsson, kanske mest av plikt, fram till 1979. Då stängde Vespa-Månsson för gott och Axel Månsson gick i pension.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Aktuellt

Stadsutveckling och trafik

1979 fick Lars Persson jobb som metallarbetare på Cepa vid Måsvägen. Där blev han kvar, tack vare bra jobbarkompisar och arbetstider men också kortspel och rundpingis på rasterna.

Stadsutveckling och trafik

En plats där stora idéer ryms på liten yta. Där historien möter framtiden, och världen känns nära. Där det är enkelt att leva, växa och drömma – och känna att livet är Lunderbart.

Stadsutveckling och trafik

Med Västerbro får Lund en ny stadsdel nära centrum. Det som idag kallas Öresundsvägens verksamhetsområde ska steg för steg omvandlas till en varierad stadsdel.