Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Verksamhetsplan och internbudget, plan och granskning av intern kontroll och avtal om idéburet offentligt partnerskap med flera organisationer är några av de ärenden som togs upp på arbetsmarknads- och socialnämnden under sammanträdet den 24 januari. Här kan du läsa en sammanfattning av dessa ärenden.
Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser, tjänsteskrivelser och protokoll där yrkanden och reservationer framgår finns tillgängliga här på webben.
Arbetsmarknads- och socialnämnden har arbetat med att utveckla målen under hösten 2023. Ett utvecklingsmål är helt nytt och handlar om att stärka förvaltningens kompetens inom brottsförebyggande arbete. Nämnden fokuserar ännu mer på förebyggande arbete inom alla verksamhetsdelar. Detta är även kopplat till omställningsarbetet till en ännu mer tillgänglig och förebyggande socialtjänst.
Förvaltningen har sedan många år arbetat utifrån en strategi som går ut på att erbjuda bästa möjliga insatser utifrån behov till låga kostnader. Det handlar i korthet om att den interna öppenvård som finns i förvaltningen har ett varierat utbud och hög kvalitet till låga kostnader. Under 2023 skedde en stor ökning av externt köpt vård inom socialtjänsten. Detta innebar ökade kostnader och underskott i nämndens ekonomi. En del av kostnaderna kan vara tillfälliga, men en del beror på ett högt inflöde under flera år. Den trenden är nationell och det är mer regel än undantag att socialtjänsten brottas med kostnadsutmaningar.
Den strategi som nämnden beslutade om vid dagens möte är ambitiös och offensiv. Strategin kommer att innebära utmaningar eftersom det finns ett ökat behov av socialtjänstens stöd samtidigt som det kommer ny lagstiftning, vilket skapar ett högt förändringstryck i en verksamhet som redan är ansträngd. Ekonomin och nämndens strategier tillsammans med medarbetarnas arbetsmiljö kommer att följas noggrant.
Nämndens budgetram har utökats för 2024 och täcker kostnader för pris- och löneökningar samt ökat antal invånare i kommunen. Även budgeten för försörjningsstöd har fått ett tillskott.
För att stärka det strukturerade samarbetet med ideell sektor tecknar arbetsmarknads- och socialförvaltningen idéburna offentliga partnerskap (IOP) med olika organisationer för att stärka samverkan med civilsamhället i Lund. Syftet är att på ett strukturerat sätt stärka förutsättningarna för samverkan mellan de båda parterna samt öka föreningars, organisationers och enskilda Lundabors engagemang och medverkan i demokratiska processer och samtal.
Verksamheten som förvaltningen tecknar en IOP med ska vara ett komplement till socialtjänstens insatser och i första hand riktas mot följande målgrupper: personer med psykiska funktionsnedsättningar, våldsutsatta personer, personer med skadligt bruk- och beroendeproblematik samt deras närstående, personer som utsatts för brott.
Vid dagens möte beslutade nämnden att anta förslag till nya riktlinjer för förvaltningens arbete med idéburet offentligt partnerskap samt även godkänna att nya avtal tecknas med Riksförbundet för social och mental hälsa (RSMH), Kvinnojouren i Lund, Tjej- och transjouren i Lund, Brottsofferjouren i mellersta Skåne, Lunds Fontänhus, Vänskapens hus och dess verksamhet med självhjälpsgrupper.
Varje år genomförs en intern kontroll av verksamheten då olika områden granskas utifrån den handlingsplan som nämnden beslutat.
Under 2023 har följande tre områden granskat gemensamt inom hela kommunen: hantering av externa intäkter, avtalshantering samt kontinuitetsplanering för kritiska verksamheter och verksamhetssystem. Dessutom har områden som är specifika för nämnden granskats: att avgifter tas ut i enlighet med politiska beslut inom socialtjänstens område, att personuppgiftsincidenter rapporteras enligt dataskyddsförordningen samt kontroll av att aktiviteter för att förebygga hot och våld är genomförda och att rutiner är väl kända i förvaltningen
Granskningen visar att det finns avvikelser gällande en del av de rutiner som avser att förebygga hot och våld. Avvikelsen utgår från att delar av verksamheten behöver stärka sitt arbete kring larmrutiner. Övriga kontroller bedöms vara utan större avvikelser. Utvärderingen av nämndens sammanvägda interna kontrollarbete visar att det i stort fungerar bra. Nämnden beslutade även att anta handlingsplanen för den interna kontrollen under 2024.
Vi skriver referat från alla nämndsmöten för att du enkelt ska kunna få information om beslut som påverkar dig och kommunen. Du hittar alla referat på vår webbplats.
Du kan också prenumerera på referaten, så att du får mejl varje gång nya beslut publiceras.
Uppdaterad: