Årlig uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet, krisledningsplan för vård- och omsorgsnämnden 2023-2026 och granskningsrapport intern kontroll 2023 var några av ärendena som vård- och omsorgsnämnden fattade beslut om på sitt sammanträde den 13 december.
Samtliga sammanträdeshandlingar, som kallelser, tjänsteskrivelser och protokoll där yrkanden och reservationer framgår finns tillgängliga här på webben.
Observera att det kan dröja upp till 2 veckor efter mötet innan protokollet publiceras.
Nämnden beslöt att godkänna och fastslå den föreslagna handlingsplanen 2024 för åtgärder som avser att förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet. Handlingsplanen för 2024 innehåller bl. a. Arbetsmiljödag för chefer och skyddsombud, att en kommunövergripande strategi för fler skyddsombud implementeras och att kommunövergripande arbetsmiljömål för 2024 kommuniceras.
Nämnden beslöt att godkänna vård- och omsorgsnämndens krisledningsplan för perioden 2023-2026. Kommunstyrelsen ansvarar för den centrala krisledningsplanen (som berör kommunövergripande hantering) och respektive nämnd ansvarar för den plan som berör nämndens verksamhetsområde. Nämndens krisledningsplan beskriver hur förvaltningen ska organiseras, leda, samverka och kommunicera under samhällsstörning, med syfte att säkerställa nämndens samhällsviktiga verksamhet på en acceptabel nivå.
Vård- och omsorgsnämnden beslöt att anta Granskningsrapport intern kontroll 2023. Vård- och omsorgsförvaltningen har genomfört kontrollaktiviteter i enlighet med Handlingsplan intern kontroll 2023. Granskningen omfattade tre kommungemensamma kontroller: Hantering av externa intäkter, Avtalshantering, Kontinuitetsplanering för kritiska verksamheter och verksamhetssystem.
Granskningen omfattade även en nämndspecifik kontroll av att rehabiliteringsutredningar startas upp i enlighet med kommunens rehabiliteringsprocess. Resultatet visade avvikelser inom de två kommungemensamma kontrollaktiviteterna avtalshantering samt kontinuitetsplanering för kritiska verksamheter och verksamhetssystem. Det bedömdes även avvikelse för den nämndspecifika kontrollaktiviteten.
Vi skriver referat från alla nämndsmöten för att du enkelt ska kunna få information om beslut som påverkar dig och kommunen. Du hittar alla referat på vår webbplats.
Du kan också prenumerera på referaten, så att du får mejl varje gång nya beslut publiceras.
Uppdaterad: