Panorama är en konstförening för anställda och deras anhöriga i Lunds kommun. Syftet är att stimulera intresset för bildkonsten och stödja yrkesverksamma konstnärer.
Att vara medlem i Panorama är både för dig som har ett stort konstintresse och för dig som fortfarande inte riktigt vet vad det innebär att vara konstintresserad. Du betalar en medlemsavgift per år. För denna medlemsavgift köper föreningen in konst som du som medlem har chans att vinna. Du kan bli medlem när som helst under hela året.
Vår interna e-tjänst här nedan, fungerar bara för dig som har ett användarkonto som kommunanställd.
Panoramas medlemsavgift bestäms varje år av årsmötet i mars, just nu 400 kronor. Medlemsavgiften betalas in via bankgiro 819-2841 eller via Swish till 123 359 44 13.
Glöm inte att ange ditt namn och adress när du gör inbetalningen. Du som redan är medlem ska betala senast den 31 maj.
Om du går med i konstföreningen senare under året måste medlemsavgiften vara inbetald senast den 31 december för att få vara med i utlottningen av konstverken som sker vid vårt årsmöte i mars månad.
Vi vill bli ännu fler medlemmar i Panorama – och vi vill gärna ha din hjälp! Värva en kollega och som tack är du med vid utlottningen av ett värvningspris som sker på årsmötet i mars.
Det räcker att du har värvat en medlem för att ha chans att vinna, men om du värvat fler medlemmar ökar förstås dina chanser.
Påminn den du värvar att skriva in ditt namn vid registreringen av sitt medlemskap – så är du automatiskt med i utlottningen
Konstutlottningen sker en gång om året i samband med årsmötet i mars, då också årets inköpta konst visas. Förutom utlottningen anordnar föreningen guidade utställningar eller besök på gallerie där alla medlemmar bjuds in att delta. Målsättningen är att aktiviteterna ska vara gratis för medlemmar, men det kan förekomma mindre entréavgifter som vi i så fall informerar om i inbjudan.
En del av de konstverk som köptes in till dragningen i mars 2025.
Vi finns på Instagram, följ oss gärna där.
Panorama på Instagram
Panorama är en ideell förening med uppgift att bland anställda i Lunds kommun och dess direkt eller indirekt helägda bolag främja och utveckla intresset för konst och konsthantverk.
Föreningens syfte är att:
Föreningen är öppen för alla anställda i Lunds kommun och dess direkt eller indirekt helägda bolag med anhöriga. Med anhörig avses make/maka, sambo och barn. Medlemskap upphör när anställd slutar sin anställning i Lunds kommun eller dess direkt eller indirekt helägda bolag på annat sätt än genom avgång med pension.
Medlemsavgiften fastställs på ordinarie årsmöte och gäller kalenderår. Årsavgiften erläggs genom inbetalning via Swish eller bankgiro. Avgiften ska vara inbetald senast i juni månad. Inbetald medlemsavgift återbetalas inte. Den som betalt medlemsavgiften är med i utlottningen kommande årsmöte, även om han/hon utträtt ur föreningen. Vid utebliven betalning upphör medlemskapet.
Föreningens angelägenheter handhas av styrelsen som ska ha sju ledamöter och tre till fem ersättare. Ordinarie ledamot väljs på två år, ordförande och tre ledamöter det ena året, tre ledamöter påföljande år. Ersättare väljs på ett år.
Styrelsen utser inom sig vice ordförande, kassör och sekreterare.
Styrelsen sammanträder på kallelse av ordförande och är beslutsmässig då minst fyra ledamöter eller dess ersättare är närvarande.
Vid lika röstetal gäller den mening som ordföranden företräder.
Styrelsen ska varje år avge verksamhetsberättelse för det förflutna räkenskapsåret.
Som räkenskapsår räknas kalenderår. Föreningens firma tecknas, förutom av styrelsen som sådan, av den eller de ledamöter som styrelsen utser.
För granskning av styrelsens förvaltning utser årsmötet två revisorer samt två ersättare.
Föreningens räkenskaper med tillhörande handlingar jämte av styrelsen angiven verksamhetsberättelse samt balans- och resultaträkning för senaste räkenskapsåret ska senast den 28 februari överlämnas till de utsedda revisorerna. Revisorerna ska avge skriftlig revisionsberättelse, varvid de tillstyrker eller avstyrker ansvarsfrihet för styrelsen.
En valberedning bestående av tre ledamöter varav en sammankallande, utses av årsmötet. Valberedningen lämnar förslag på nya styrelseledamöter, revisorer och ersättare.
Ordinarie årsmöte hålls under årets första kvartal på tid och plats som styrelsen finner lämplig. Extra årsmöte hålls efter beslut av styrelsen eller när mer än hälften av medlemmarna begär detta. Kallelse till årsmöte ska skickas ut senast 14 dagar före årsmötet.
Dagordning vid ordinarie årsmöte:
Styrelsen ansvarar för inköp av konst och konsthantverk som ska lottas ut. Utlottningen sker i samband med årsmötet för de medlemmar som erlagt avgift under föregående kalenderår.
De inköpta konstföremålen ska ställas ut för visning före utlottningen, på plats som styrelsen finner lämplig. Vinst som ej avhämtas inom ett år återgår till föreningen för att åter lottas ut.
Beslut om ändring eller komplettering av stadgarna ska fattas på ordinarie årsmöte och biträdas av minst två tredjedelar av de vid årsmötet närvarande.
Beslut om upplösning av föreningen ska fattas på två på varandra följande årsmöten, varav minst ett ska vara ordinarie. På det sist hållna mötet ska beslutet biträdas av minst två tredjedelar av de närvarande. Eventuella tillgångar vid upplösningen ska användas till inköp av konstverk som fördelas bland medlemmarna.
Panorama är medlem i Sveriges Konstföreningars Riksförbund.
E-post: panorama.konst@lund.se
Jaklina Petrovska
Telefon: 046-359 81 65
Maria Olderius
Telefon: 046 359 53 55
Annette Håkansson
Sofia Albertsson, även konstansvarig
Gunnar Jönsson, sekreterare
Eva-Lotta Brusk, ansvarig för medlemsregister
Maria Olderius, kassör
Maria Ivansson
Anna Seeger Meriaux
Cecilia Troedsson
Pernilla Ardhe
Violet Samuelsson
Lejla Krupic
Per Hellman
Anna Nilsson
Björn Abelson
Kristina Norborg, sammankallande
Helene In de Betou
Monika Palm
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?