Länk till startsidan

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Naturskolans Nyhetsbrev maj

Maj 2024

Mer friluftsliv i skolan i Lund 11–12 september

Är du pedagog eller fritidspedagog? Vill du få nya verktyg och inspiration till att planera och genomföra undervisning och friluftsdagar som ger positiva upplevelser av friluftsliv? Mer friluftsliv i skolan är en kostnadsfri fortbildning om friluftsliv som utgår från läroplanen och äger rum under två heldagar i ett lättillgängligt naturområde. Sedan 2013 har Naturskyddsföreningen tillsammans med Naturskoleföreningen och Sportfiskarna fortbildat över 2 000 pedagoger runt om i Sverige. Fortbildningen innehåller övningar kopplade till allemansrätt och etik, friluftssäkerhet, att göra upp eld och eldtekniker, att laga mat ute, att bygga vindskydd, att samarbeta i naturen, att hantera redskap och material, natur- och vattenvård, fiske och håvning.

Läs mer och anmäl dig till Mer friluftsliv i skolan

En eldstad med soppgryta.

Utdelning av blomsterlökar i Stadsparken

Torsdagen den 30 maj kl. 15–17

Nu har alla skolor och förskolor i kommunen återigen möjlighet att hämta gratis blomsterlökar i Stadsparken. Ingen föranmälan krävs, det är bara att komma. Utlämningen sker mellan kl. 15–17 vid den stora hängboken nära stora fontänen i parkens centralparti. Personal från Naturskolan finns på plats. Ta med egna påsar att bära hem era lökar i.

Blomsterrabatt med tulpaner, narcisser, förgätmigej och kejsarkrona.

Månadens aktivitet – Undersök växter i soliga och skuggiga lägen

Växter är anpassade för olika temperatur och klimat. Blad, knoppar och stjälkar ser olika ut beroende på förutsättningarna på växtplatsen. Gå ut på skolgården och leta upp två olika platser med växtlighet, en i solbelyst läge och en i skuggigt läge.

Gå till Undersök växter i soliga och skuggiga lägen

Brännässlor i både sol och skugga.
Brännässlor i sol och skugga.

Inblick i vår verksamhet

Leka och lära matematik utomhus

Den 17 april höll Naturskolan fortbildning för förskolan kring matematik utomhus. Lång, hög, dubbelt, färre, tunn, bredvid och en massa andra matematiska begrepp togs upp under kursen. Vi testade tidsuppfattning genom att vara råkor som byggde bo samt synliggjorde med stapeldiagram att en kylig dag i april är svart den färg på jacka som är vanligast. Förutom mycket skratt och erfarenhetsutbyte var det även diskussion om hur aktiviteterna kan anpassas till olika åldrar och barngrupper. Fortbildningen utgår från boken Leka och lära matematik ute för förskolan som är skriven av naturskolepedagoger och utgiven av förlaget Outdoor Teaching. Den går att köpa från förlaget men även från till exempel Läromedia.

Vill du ha denna fortbildning till din enhet så hör av dig till naturskolan@lund.se

Stapeldiagram med kastanjer på en vit duk som ligger i gräset.
Stapeldiagram över vanligaste färgen på jackan just den dag kursen hölls.

Vårens Gröna skolgårdsdag om risk

En solig tisdag i maj samlades 20 pedagoger från Lunds kommun på Måsens förskola för att fortbilda sig kring balanserad risk och hur vi kan bygga och konstruera på gården för att utmana även de lite äldre barnen. Måsen hade anmält intresse om att stå värd för dagen och tidigare i vår träffade vi pedagogen Karin Grundén för att ta reda på pedagogernas och barnens behov. Karin berättade att de äldsta barnen önskat klätterlek och hinderbanor. Det tog vi fasta på i planeringen av dagen. Fokus för dagen var att bygga enkla konstruktioner som förskolan/skolan kan göra själva, och där barnen kan vara med och bygga. Dagen började med en föreläsning om Rädsla för risker som Naturskolans chef Anna Ekblad höll. Hon pratade om vikten av att skilja mellan risk och fara, om att barn måste tillåtas ta risker för att kunna lära av erfarenheter, utveckla sina förmågor, och bättre hantera omvärlden. Därefter bjöd Måsen på gott fika och vi var sedan redo att bege oss ut på gården och ta itu med bygget. Det fanns en grunddesign men både vägen mot slutdesign och byggandet var en organisk process där alla deltog. Vi fick ihop en hinderbana och en klätterlek med hjälp av stockar, reglar och EU-pallar. Med på dagen var också en besiktningsman för lekredskap som guidade i hur vi kan bygga så att vi undviker farliga olyckor. Tack till alla som deltog! Vi lärde oss mycket tillsammans med er. Vi hoppas många tar chansen att bygga med sina barn och elever på sina gårdar framöver.

Har du en tanke om att utveckla något på er gård som kan var intressant för andra? Hör av dig till oss så kanske det kan bli fokus för kommande Gröna skolgårdsdagar: naturskolan@lund.se

Pedagoger diskuterar hur de ska bygga ihop en klätterlek.
Pedagoger diskuterar hur de ska bygga ihop en klätterlek.

Outdoor Classroom Day 23 maj

Den 23 maj är det tusentals skolor runt om i världen som går ut och firar Outdoor Classroom Day. Det är en global rörelse för att göra tid utomhus till en del av barns dag. På kampanjens webbsida kan du anmäla din klass, läsa om inspirerande exempel från olika skolor i världen och få tillgång till massvis med spännande pedagogiska resurser för utomhusaktiviteter.

Besök Outdoor Classroom Days webb

Uppdaterad:

Dela sidan: