Laborationer i kemi och fysik som inte går att göra på riktigt, experiment med storskaliga, dyrbara och farliga ämnen och resor i tid och rum. Det är några exempel på vad eleverna på Hedda Anderssongymnasiet kan göra i skolans VR-labb.
Det finns två VR-salar på Hedda, en för undervisning och en för lärare som vill testa och lära sig den nya tekniken. Här finns även VR-kamera för den som vill skapa egna miljöer. Under tisdag eftermiddag invigdes VR-labbet med tal, föreläsningar och snittar. Kvällen avslutades med att gästerna fick testa fysiklaborationer med VR-glasögon.
– Vår utgångspunkt har varit att använda VR för upplevelser och som en katalysator för samtal och dialog. Det ska vara meningsfullt och hjälpa oss att göra laborationer som inte går att genomföra i undervisningen för att det är för dyrt eller för farligt, berättar Joakim Wede, förstelärare på Hedda.
Hedda har ett samarbete med läromedelsföretaget Edda Knowledge som utvecklar laborationspaket i kursen Fysik 1. Paketet innehåller bland annat Arkimedes princip, Newtons lagar, Kärnfysik och relativitetsteorin. Apparna utvecklas i samarbete med forskare på Lunds universitet och fysiklärare på Hedda. Hedda har även ett kunskapsutbyte med K3 på Malmö Universitet kring deras arbete med VR-teknologi.
– Vi har ett tätt samarbete med Heddas lärare och elever. Vi börjar med att ta fram en idé till en prototyp som lärarna ger feedback på. För oss är det viktigt att få med den pedagogiska perspektivet. Det blir en win-win-situation, Hedda har möjlighet att påverka slutprodukten och vi får en produkt med hög pedagogiska kvalitet, säger Daniel Zandor från Edda Knowledge.
Virtual Reality (VR) är en datorsimulerad verklighet som ger användare en realistisk upplevelse genom en visuell representation i till exempel VR-glasögon. Tekniken erbjuder interaktivitet och öppnar upp för nya sätt att utforska och lära sig.
Uppdaterad: