Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.
Den 23 januari tar tekniska nämnden upp ett förslag till genomförandeavtal kring en ny avfart från E22:an mellan trafikplatserna Gastelyckan och Lund Norra. Projektet har stor betydelse för den fortsatta utvecklingen av nordöstra Lund. Det slutliga beslutet tas av kommunfullmäktige den 29 februari.
Trafiksituationen kopplad till E22 i nordöstra Lund är ansträngd sedan länge. För att minska köerna, öka trafiksäkerheten och skapa bättre framkomlighet planerar Trafikverket för ett extra körfält mellan trafikplatserna Gastelyckan och Lund Norra. Trafikverket och Lunds kommun vill dessutom gemensamt bygga en ny avfart som ska avlasta Lund Norra. Den nya trafikplatsen bedöms vara en förutsättning för den fortsatta utvecklingen av Ideon/Medicon Village, Brunnshög och det framtida universitetssjukhuset på Smörlyckan.
Redan 2006 krävde länsstyrelsen åtgärder kopplade till E22 för att kommunen ska kunna fortsätta bygga ut stadsdelarna i närheten. Resultatet blev Trafikverkets och Lunds kommuns gemensamma projekt ”Väg E22 Gastelyckan-Lund Norra” som ska förbättra trafiksituationen med hjälp av additionskörfält och en ny avfart. Trafikverket finansierar additionskörfältet. När det gäller avfarten ska Trafikverket stå för 80 procent av kostnaden och Lunds kommun för resterande 20 procent, enligt ett medfinansieringsavtal från 2017.
Förslaget till genomförandeavtal som nu ska tas upp av politiken innebär i korthet att kommunen och Trafikverket ansvarar för sina respektive entreprenader. Trafikverket ansvarar för de delar som kopplas till E22: nya körfält, ny avfart, broar och bullerskyddsåtgärder. Lunds kommun bygger cirkulationsplatser, gator och cykelvägar som kopplas till den nya avfarten till E22. Lunds kommun står för sina egna kostnader men medfinansierar också den nya avfarten upp till överenskommen nivå om 20 procent. Den totala kostnaden för Lunds kommun bedöms till 173 miljoner kronor.
Mikael Fritzon, teknisk direktör på Lunds kommun, ser flera fördelar med att dela upp byggprojekten:
– Förutom att det är enklare att bygga på egen mark kommer det att underlätta samverkan och kommunikation med fastighetsägare och verksamheter i området. Vi kan hålla ihop vår entreprenad samtidigt som vi har tät samverkan med Trafikverket, säger han.
Information om Trafikverkets planering kring E22 finns på Trafikverkets webbplats:
Uppdaterad: