Katedralskolan i Lund arrangerade en stor samhällsvetenskaplig konferens med fokus på demokratins värden, krigets fasor och säkerhetsläget i världen
Måndagen den 13 november anordnade Katedralskolan en samhällsvetenskaplig konferens, av nationell klass, för sina 1500 elever. Konferensen handlade om krig och fred, diktatur och demokrati, säkerhetsfrågor och humanitära insatser och har flera namnkunniga deltagare. Syftet med dagen var att eleverna skulle få insikt i vad krig och konflikter kan leda till och varför vi alla ständigt måste värna demokratin och sträva efter fred i världen.
Vi skapade ett arrangemang utöver det vanliga som vi är verkligt stolta över. Bland annat kom Rysslandsexperten Martin Kragh, Pussy-Riot-medlemmen Lusine Djanyan och vår förra utrikesminister Ann Linde, berättar historieläraren och arrangörsledaren Kalle Andersson.
Konferensen engagerade en stor mängd föreläsare och workshopledare. Förutom de ovan nämnda så kom journalisten Magnus Falkehed som suttit tillfångatagen i Syrien, historikern och författare Bengt Liljegren, som talade om Winston Churchill, Sydsvenskan-journalisten Eskil Fagerström, forskaren Pinar Dinc, militärhistorikern Marco Smedberg och många fler.
Våra elever fick också möta Joachim Seltman som flydde från DDR i vuxen ålder och som berättade om sina upplevelser av att leva i en diktatur, en upplevelse som är aktuell för miljontals människor i vår värld, påpekar Kalle.
Konferensen ”Aldrig mer Verdun” tar sin utgångspunkt i första världskriget. Detta krig ses ofta som den ”urkatastrof” som satte i gång den kedja av händelser som gjorde 1900-talet till krigets århundrade. Under första världskriget stod ett av de mest blodiga slagen vid den franska staden Verdun och efter kriget blev ”Aldrig mer” ett slagord för Europas länder. Folken i Europa ville aldrig mer uppleva något så fasansfullt.
Slagordet har tyvärr stor relevans även idag och det känns mer viktigt än någonsin att eleverna blir medvetna om att fred, demokrati och mänskliga rättigheter är något som vi alltid måste försvara, påtalar Kalle.
Katedralskolans lärare bidrog också med sina specialkompetenser vid konferensen. Eleverna fick knäcka koder, skriva dikter, lära mer om det förödande med kemiska och biologiska stridsmedel, lyssna på föredrag i filmhistoria, om krig och HBTQ eller om Ungerns moderna historia tillsammans med Katedralskolans lärare.
Det var ett fantastiskt program som håller en mycket hög akademisk kvalité, avslutar en stolt Kalle Andersson.
Uppdaterad: