Länk till startsidan
Tusenskönor i en grön gräsmatta med observatoriet i bakgrunden.

Om Naturskolan

Låt hållbar utveckling vara grunden i allt lärande! Naturskolan är inte en skola med skolhus och elever. Vi är ett resurs- och utvecklingsteam för alla skolor och förskolor i Lunds kommun.

Naturskolans uppdrag

Naturskolan i Lund är en kommunal resurs med uppdrag att stödja och stimulera skolutveckling inom områdena naturvetenskap, teknik, bebyggd miljö och lärande för hållbar utveckling. Naturskolan är en resurs för både personal och barn/elever i alla skolformer, i syfte att bidra till ökad måluppfyllelse. Verksamheten ska därför ha en tydlig koppling till skrivningar i läroplaner samt kurs- och ämnesplaner. I Naturskolans uppdrag ingår att samordna programmet Gröna skolgårdar samt arbetet med utmärkelser för lärande för hållbar utveckling (Grön Flagg, Skola för hållbar utveckling eller motsvarande).

Naturskolan ska

  • stödja och stimulera till ämnesövergripande arbete i sammanhang. (Ur Lgr22)
  • stimulera utomhuspedagogik så att det blir ett självklart arbetssätt i skola och förskola. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för verksamheten. (Ur Lgr22 och Målbeskrivning för skolans och förskolans utemiljö i Lunds kommun)
  • beakta och verka för kontinuerlig samverkan mellan kommunens nämnder, förvaltningar, avdelningar, enheter samt med andra aktörer i Lunds kommun såsom idéburen sektor, universitetet och näringslivet. Ett sådant arbete är en förutsättning för att barnkonventionen och barns rättigheter ska kunna realiseras. (Ur Handlingsplan Barnets bästa Lunds kommun)
  • verka för att kommunens skolor och förskolors arbete är ledande inom lärande för hållbar utveckling och att det sker på ett innovativt, målinriktat och systematiskt sätt.Naturskolan ska arbeta utåtriktat för att främja hållbart lärande. Kunskap om hållbarhet ska spridas och vara lättillgänglig. (Ur Lunds policy för hållbar utveckling, Verksamhetsplan 2024, Kommunstyrelsen)
  • beakta barns och elevers olika behov. En strävan ska vara att bidra till att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. (Ur Skollag 2010:800, 1 kap. 4§)
  • bidra till att ge barn möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Varje barn ska ges förutsättningar att utveckla förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra. Barnen ska även få möjligheter att upptäcka och förundras, pröva och utforska samt tillägna sig och gestalta olika kunskaper och erfarenheter. (Ur Lpfö18)
  • genom ett miljöperspektiv ge barn och unga möjligheter att både ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och för att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. (Ur Lgr22, Lgra22, Gy11)
  • lyfta internationella perspektiv, för att ge barn och elever möjlighet att se den egna verkligheten i ett globalt sammanhang och för att skapa internationell solidaritet samt för att leva i ett samhälle med täta kontakter över kultur- och nationsgränser. Det internationella perspektivet innebär också att utveckla förståelse för den kulturella mångfalden inom landet. (Ur Lgr22, Lgra22, Gy11)
  • bidra till att belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. (Ur Lgr22)
  • bidra till att eleverna, från en naturvetenskaplig utgångspunkt, kan delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor och ställningstaganden. Undervisningen ska innefatta naturvetenskapliga arbetsmetoder som att formulera och söka svar på frågor, göra systematiska observationer, planera och utföra experiment och fältstudier samt bearbeta, tolka och kritiskt granska resultat och information. (Ur Gy11)
  • koppla till läroplanerna inom samhällsorienterade ämnen och tydliggöra hur hållbar stadsutveckling och livsföring i kommunen kan gynnas och utvecklas kopplat till barn och unga. Även ge kunskap om kommunens arkitektur, uppbyggnad, planering och hantering av teknisk infrastruktur såsom el- och vattenförsörjning och avfallshantering samt stärka fokus på barns och elevers bebyggda närmiljö som en plats för lärande. (Ur Breddat uppdrag för Naturskolan, BSN 2022/4072)
  • bidra till förståelse om den byggda miljön, såväl den yttre som den inre. Arkitektur och bebyggd miljö är till sin karaktär tvärvetenskapligt och belyser mänskliga behov i samverkan mellan teknik och estetik, bundet till plats och kulturella samt samhälleliga förutsättningar, såväl historiskt som i nutid och för framtiden. Den bebyggda miljön möjliggör för utvecklad förståelse av hur ett samhälle planeras och förändras för olika behov utifrån olika perspektiv: tekniska, estetiska, ekonomiska, sociala, miljömässiga, historiska, etiska, rättvisa samt genus. (Ur Gy11)
  • samordna utvecklingsarbetet Gröna skolgårdar och arbeta för att förskolor och skolors utemiljö ska utformas och omformas till: En plats som visar att skolan/förskolan bryr sig om den yttre miljön. En plats som går att påverka. En plats med många utrymmen för barn och ungdomars olika behov. En pedagogisk resurs med plats för kreativa projekt. En tillgång för stadsdelen. En plats med biologisk mångfald. En säker och hälsosam plats. (I enlighet med dokumentet Målbeskrivning för skolans och förskolans utemiljö i Lunds kommun)

För att definiera begreppet Lärande för hållbar utveckling måste vi först klargöra vad en hållbar utveckling är. Det anser vi att definitionen från Brundtlandrapporten 1987 fortfarande gör på ett tillfredsställande sätt:

En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.

Eller med andra ord: Det ska finnas tillräckligt för alla alltid.

Naturskolan i Lund anser vidare att lärande för hållbar utveckling:

  • Är ett värdegrundsarbete för jämlikhet och solidaritet, lokalt och globalt.
  • Synliggör maktstrukturer genom att uppmuntra kritiskt tänkande, ifrågasätta och utmana rådande normer och hierarkier.
  • Involverar barn och unga på ett aktivt och seriöst sätt.
  • Är framtidsinriktat och skapar förmåga att påverka och förändra.
  • Ger förståelse för planetens olika ekosystem och människans del i och beroende av dessa.
  • Är ämnesövergripande och platsbaserat med nära och frekvent samverkan med omvärlden.
  • Utgår från autentiska sammanhang och skapar meningsfullhet och begriplighet.
  • Är ett växelspel mellan upplevelse och reflektion grundat på konkreta erfarenheter.

Naturskolan erbjuder

Naturskolan erbjuder fortbildning till personal på skolor och förskolor i kommunen i form av handledning, kurser och skräddarsydda fortbildningstillfällen.

Handledning

Handledning är något arbetslag på skolor och förskolor kan ansöka om. Den innebär att en handledare från Naturskolan träffar arbetslaget kontinuerligt under en längre period (minst en termin). Innehållet i träffarna utgår ifrån de specifika behov och önskemål som varje arbetslag har vad gäller att vidareutveckla den pedagogiska verksamheten inom områdena naturvetenskap, teknik, bebyggd miljö och hållbar utveckling. En handledningsperiod ger rikliga tillfällen till observation och diskussion kring innehåll och metoder.

Handledning från Naturskolan

Kurser och skräddarsydda fortbildningsdagar

Vi anordnar och leder kurser för all skol- och förskolepersonal i Lund. I januari varje år kommer ett kursprogram med vårens kurser och i slutet på våren kommer ett program för höstens utbud.

Till våra kurser

Vi skräddarsyr också fortbildningar efter era egna behov och önskemål. Kontakta oss inför nästa utvecklingsdag!

Läs mer om hur det går till att boka skräddarsydda fortbildningar

Gröna skolgårdar

Naturskolan samordnar programmet Gröna skolgårdar. Tillsammans utvecklar vi idéer om hur skol- och förskolegården kan utformas så att den stödjer verksamhetens pedagogiska såväl som rekreativa behov. Varje år finns bidrag att söka! Kontakta oss gärna om ni vill bolla eller ha annat stöd i era funderingar kring utvecklingsprojekt.

Mer om Gröna skolgårdar

Samordnare för utmärkelser

Naturskolan är samordnare i Lunds kommun för utmärkelsearbetet, det gäller både Grön Flagg och Skola för hållbar utveckling. Vi informerar och hjälper er att komma igång med arbetet för att få någon eller båda utmärkelserna. Vi kan också hjälpa er med att arbeta fram mål och utvecklingsområden, vi håller i fortbildning och handledning kring era mål och utvecklingsområden, vi stöttar er i hur ni ska skriva handlingsplaner och rapporter samt ordnar nätverksträffar varje år.

Samverkan

Vi samarbetar med många olika parter och har ett stort nätverk både lokalt, nationellt och internationellt. Några exempel på samverkanspartners inom kommunen är Serviceförvaltningen, där vi har mycket samarbete med Lundafastigheter och Markentrepenad kring skol/förskolegårdar och med Måltidsservice kring matfrågor.
Vi samverkar även med Tekniska förvaltningens Park- och naturkontor kring bland annat våra Uteklassrum, med Miljöförvaltningen kring kemikalier i vardagen, och med Kommunkontoret kring hållbarhetsfrågor och Fairtrade City.

Vi är medlem i Naturskoleföreningen, som samlar alla naturskolor i landet.

Gå till Naturskoleföreningens webbplats

Vi är även aktiva i, och var med och startade, det internationella skolgårdsnätverket International School Grounds Alliance (ISGA) som arbetar för barns lärande, lek och hälsa genom att skapa bättre skolgårdar.

Gå till International School Grounds Alliance webbplats

Nyhetsbrev

Ungefär en gång i månaden under läsåret skickar vi ut ett nyhetsbrev med erbjudanden från Naturskolan, nyheter på området naturvetenskap, teknik, bebyggd miljö och lärande för hållbar utveckling. Alla är välkomna att bli prenumeranter. Skicka ett e-post till oss där du anger namn, arbetsplats och ort.

Skriv Anmälan nyhetsbrev i ämnesraden.

Skicka till: naturskolan@lund.se

Kvinna i glasögon står ute under ett träd med löv i olika färger.
Eva Persson

Eva Persson

Fritidspedagog med många års erfarenhet både från grundskola och anpassad grundskola. Hon är en entusiastisk förespråkare för utedagar och kan se möjligheter till utomhuspedagogik i alla ämnen. Eva är medförfattare till böcker i Att lära in ute-serien. Förutom sin kunskap tillför hon ett mycket (och ofta) klingande skratt till Naturskolan. Eva läser mycket böcker och verkar att räcka till för både make, barn och barnbarn!
Eva arbetar halvtid (förmiddagar) och fungerar som chefsstöd.

E-post: eva.persson6@lund.se

Kvinna i glasögon står ute under ett träd med löv i olika färger.
Anna Ekblad

Anna Ekblad

Är chef på Naturskolan. Hon är legitimerad lärare och förskollärare samt har erfarenhet av Montessori-pedagogik. Hon har dessutom medverkat i att utveckla teknikundervisningen på Fågelskolan i Lund. På fritiden ägnar Anna sig mycket åt tekniska lösningar i sommarhuset som hon byggt tillsammans med sin man. Hon gillar utomhusaktiviteter som att vandra, campa och paddla kajak.

E-post: anna.ekblad@lund.se

Kvinna i glasögon står ute under ett träd och håller löv i handen.
Carolina Lindeblad

Carolina Lindeblad

Miljövetare med samhällsvetenskaplig inriktning. Hon brinner för att förändra och "förgröna" barns och ungdomars fysiska utomhusmiljö. Drivkraften att få människor att upptäcka naturen kommer från Carolinas uppväxt på landet med hästar, hagar, kojor i skogen och scouting. Hon älskar skapande hantverk. På fritiden påtar Carolina gärna i sin trädgård eller hittar vackra saker på loppis.

E-post: carolina.lindeblad@lund.se

Kvinna i lila skjorta står utomhus framför gröna buskar en solig dag.
Lina Hällström

Lina Hällström

Miljövetare med inriktning ekologi, naturvård och klimatfrågor. Lina har tidigare arbetat i Malmö med elevers och ungdomars delaktighet och möjlighet att påverka samhället. Lina är även utbildad folkhögskollärare.

E-post: lina.hallstrom@lund.se

Kvinna i glasögon står framför en grön buske en solig dag.
Anna Rosdal

Anna Rosdal

Legitimerad förskollärare och MaNO-lärare 1-7. Anna har i många år arbetat på olika förskolor som haft naturprofil där utomhus har varit i fokus. En önskan hon har är att alla barn ska få en positiv relation till naturen och då även ett intresse att ta hand om den. På fritiden påtar hon i trädgården, promenerar med hunden eller bara tar det lugnt med en bra bok.

E-post: anna.rosdal@lund.se

En bild på en person som står med händerna bakom ryggen och grönt lövverk i bakgrunden..
Erik Hildorsson

Erik Hildorsson

Arkitekt som jobbar med Naturskolans uppdrag inom bebyggd miljö. Erik har examen från LTH i Lund och har tidigare arbetat med gestaltning av bostadsbebyggelse med tillhörande gaturum och torg, skolor och andra offentliga miljöer. Han brinner för barn och ungas delaktighet i skapandet och omformandet av våra byggda miljöer. På fritiden gillar Erik att snickra på sitt torp och klappa på sin hund Sune.

E-post: erik.hildorsson@lund.se

Kontakt

Telefon: 046-359 70 60

E-post: naturskolan@lund.se

Adress: Observatorieparken, Svanegatan 9, Lund.

Hitta till Naturskolan via karta

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?