”I vackra Lund hittar man kreativitet vart man än går”

Företagande och kreativitet hör ihop med viljan att bidra till en hållbar utveckling. Det menar Hugo Segercrantz Walther och Miranda Persson som driver UF-företagen Bee Sustainable och Bjärredsmust.

Hugo Segercrantz Walther och Miranda PerssonUnder sina studier i ekonomi på Katedralskolan i Lund har både Hugo och Miranda fått möjlighet att starta egna så kallade UF (Ung Företagsamhet) -företag. För båda två går kreativitet och hållbarhet hand i hand.

– Vi producerar must på andrahandssorterad frukt och jobbar ständigt för att hitta nya kreativa sätt att minska utsläpp samt hjälpa klimatet på de sätt vi kan. Detta är otroligt lärorikt och man får verkligen använda sin kreativa ådra för att lyckas med att driva det. Vi finns idag både i Lund och Bjärred hos olika återförsäljare och känner verkligen att vi har lyckats med vår idé, vilket är väldigt kul, säger Hugo som driver Bjärredsmust tillsammans med fyra vänner.

Miranda och ytterligare tre klasskompisar ligger bakom Bee Sustainable UF.

– Redan från start visste jag och mitt företag att vi ville skapa en miljövänlig produkt. En produkt som vi stolt kunde stå bakom. Vi ställde oss frågan “vad vill vi ändra?”. Här var alla överens om att vi vill bidra till en minskad plastkonsumtion. Under några veckor utvecklade vi bivaxduken, ett alternativ till plastfolien, säger Miranda och fortsätter:

– Vår produkt är ett hantverk, och det är vi själva som producerar bivaxdukarna. Det skånska bivaxet penslas på tygerna tillsammans med tallkåda och kokosolja. Vi använder oss av räddade tyger, eftersom nyproducerade tyger kräver extrema mängder vatten.

Vad är kreativitet för er?

– Kreativitet innebär väldigt mycket för mig, det är inte bara att måla en tavla skriva en låt eller göra en film. Det är också att hitta sätt att få ihop vardagen, det är att hitta möjligheter och vinster där andra ser svårigheter och förluster. Företagande är till exempel något av det mest kreativa man kan göra enligt mig, säger Hugo

– Kreativitet för mig är när man vågar tänka utanför boxen, sammanfattar Miranda.

Hur märks er kreativitet i vardagen?

­ – Många gånger skulle jag se att jag lyckas finna möjligheter på de ställen där andra ser svårigheter. Att ibland lyckas vända en svårighet till en möjlighet är nog min största styrka och det är det jag tackar kreativiteten mest för, säger Hugo.

Varför tror du att Lund utnämnts till Europas mest kreativa stad i sin storlek?

– Jag tror dels att det beror på att det är väldigt lätt att bli kreativ och att få sin kreativa sida väckt i Lund. Detta tror jag främst beror på alla människor i Lund som gör Lund till just Lund. Jag upplever att det finns ett fantastiskt driv hos många människor i Lund, många vill något utöver det vanliga. Sen ska man inte sticka under stol med att Lund är en otroligt vacker stad, det är svårt att inte bli upprymd av de vackra platserna, säger Hugo.

Var hittar ni kreativitet i Lund?

– Vackra platser och positiva människor ger mig kreativitet och detta finns det gott om i Lund. Mina favoritplatser är nog botaniska och Lundagård, säger Hugo och får medhåll av Miranda:

– I vackra Lund hittar man kreativitet vart man än går, det finns en trevlig kulturmiljö och en stark skapandekraft hos Lunds invånare och i de närliggande kommunerna. Lund för mig är en väldigt levande stad, en stad där det hela tiden händer något nytt, säger Miranda.

När upptäckte ni era kreativa ådror?

– Den har funnits med mig under relativt lång tid skulle jag säga. Jag har alltid startat små företag som barn och länge gillat musik. Men den tog rejäl fart när jag började gymnasiet för cirka 1,5 år sedan. Då fick jag verkligen visa vad jag gick för när det gällde kreativitet, både genom mitt företag och genom mina andra intressen, säger Hugo.

– Jag upptäckte min kreativa ådra när jag tillsammans med mina klasskompisar färdigställde vår produkt från en affärsidé. Under uppstartsfasen var det viktigt att låta fantasin flöda för att utveckla den bästa bivaxduken. Men även för att skapa en snygg förpackning och marknadsföra vårt företag, säger Miranda.

Vad ger dig energi och nya idéer?

– Det som ger mig energi är att hela tiden se det positiva i livet. Det som ger mig energi att utveckla vårt företag är att veta att vårt arbete gör skillnad. Vårt budskap är “Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något”. Genom att sprida vårt budskap så är vi ett steg närmare en mer hållbar värld. Jag vill få fler att tänka på deras ekologiska fotavtryck och börja leva mer hållbart. Självfallet är inte bivaxduken räddningen till klimatförändringarna. Men det är ett steg i rätt riktning, och det ger mig energi! Jag vill kunna se tillbaka på min gymnasietid och säga “jag gjorde skillnad”, säger Miranda.

Vad kan Lund göra för att bli mer kreativ som kommun?

– Inspirera och uppmana företagande och uppmärksamma UF företag. Det finns otroligt många duktiga unga entreprenörer på Lunds gymnasieskolor, säger Miranda.

– Jag håller med: uppmuntra företagare ännu mer, särskilt unga företagare och UF- företag. Det är viktigt att staden hjälper till så att det känns lönsamt att starta företag. Men en kommun behöver också bjuda in, berömma och utveckla individer som vill vara kreativa. Om man i en stad känner att man kan vara sig själv tror jag att kreativiteten kommer därefter, säger Hugo.

Fakta om Hugo Segercrantz Walther och Miranda Persson

Ålder: 17 år

Bor: Bjärred

Gör: Går andra året på ekonomiprogrammet på Katedralskolan

Kreativt signum: Hugo driver UF- företaget Bjärredsmust och Miranda Bee Sustainable UF