Länk till startsidan

Ett ovanligt stadsutvecklingsprojekt

Idag är Västerbro ett ganska slitet verksamhetsområde utan bostäder. En del verksamheter kommer att kunna finnas kvar. Andra ska hitta en ny plats. Området har 28 olika fastighetsägare och kommunen äger bara gator och parker. Detta är en ovanlig förutsättning.

En hel ny stadsdel ska skapas och bli till glädje för alla Lundabor. Det gör att kommunen tar ansvar för att driva omvandlingsprojektet, trots att vi inte äger marken. För att lyckas är det viktigt att ha ett bra samarbete med områdets fastighetsägare och aktörer under processen.

Stadsomvandlingen kommer ske stegvis med början i områdets östra delar.

En hållbar stadsdel

Den nya stadsdelen ska erbjuda olika slags bostäder. Hit ska det vara enkelt att ta sig med kollektivtrafik, cykel eller till fots. Parker och gröna stråk ger plats för lek, umgänge och avkoppling och bidrar också till en biologisk mångfald.

Stadsdelen ska ge goda möjligheter för verksamheter. Områdets industrihistoria ska leva vidare och utvalda kulturmiljöer bevaras. Etablering av nya, småskaliga verksamheter ska stimuleras.

17 mål för hållbarhet

Vi vill att alla som utvecklar stadsdelen ska göra det i en hållbar riktning. Därför finns 17 specifika och hållbara mål för stadsomvandlingen. Målen omfattar allt från klimatsmarta transporter och skolornas utomhusmiljöer via dagvattenhantering och utomhusbelysning till hantering av avfall och återvinning. Målen togs fram under 2017, då Västerbroprojektet deltog i Citylab. Citylab är ett nationellt program för hållbar stadsutveckling där kommuner, offentliga organisationer och fastighetsägare deltar.

Mer om det nationella programmet på Citylabs webbplats

En visionsbild visar två flerfamiljshus.

Västra Esplanaden blir Västerbros nya ryggrad

Längs den blivande nya huvudgatan Västra Esplanaden gör vi plats för kollektivtrafik, gående och cyklister. Längs gatan blir det en mix av bostäder, verksamheter, föreningsliv, handel, service och förskola. Ett par torg och hållplatser för kollektivtrafik ska bidra till att gatan blir en mötesplats för både boende och besökare. Sträckningen för denna nya gata blir densamma som för den tidigare järnvägen mot Bjärred, som lades ner 1939. Gatan blir därmed en förlängning av Bjärredsparken och cykelstråket från Lund C.

Västerbro fortsätter heta Västerbro

Den 16 maj 2024 beslutade byggnadsnämnden att behålla det tidigare beslutade stadsdelsnamnet Västerbro. Två olika Lundaförslag har kommit in med förslaget att byta stadsdelsnamnet. Ett av förslagen var Fabrikstaden och det andra Wagnmansjordarne.

Namnet Västerbro är resultatet av en namnutmaning som genomfördes 2017, där allmänheten skickade in namnförslag till kommunen. Västerbro var ett av de namnförslag som kom in av medborgarna. Över 200 namnförslag lämnades in på två nya stadsdelar i Lund; området vid Öresundsvägen och området vid den nya stationen i sydvästra Lund. Förslagen gicks igenom av en intern urvalsgrupp och av referensgruppen för namnärenden. I juni fattade byggnadsnämnden beslut om att ge stadsdelen namnet Västerbro. Namnet är ett vanligt kvartersnamn i Danmark och knyter an till Lunds danska arv. Ordet har ingenting med en bro att göra utan kommer från brosten, det vill säga gatsten.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?