Vi på kommunen ansvarar för snöröjning och halkbekämpning av kommunala gator, gång- och cykelvägar och torg. Du som fastighetsägare är ansvarig för snöröjning på din egen mark, men också för trottoar eller gångbana längs med din fastighet.
Målet är att gator och cykelstråk med högsta prioritet ska vara farbara och trafiksäkra när morgontrafiken sätter igång. Här sätter vi igång med snöröjning och halkbekämpning när det behövs, oavsett dag och tid. När dessa är färdigröjda, börjar arbetet på gator och cykelstråk med lägre prioritering. Ibland är vädret så dåligt att vi måste börja om med huvudgator och bussgator innan vi hinner till mindre gator vilket kan betyda flera dagars väntetid för gator och cykelbanor med lägre prioritet.
På kartan över gator och vägar i ett lager och över gång- och cykelvägar i ett annat lager, kan du se hur din väg till arbetet eller skolan är prioriterad, enligt 1,2 eller 3:
Karta som visar prioriteringen i vinterväghållningen i Lunds kommun
De högst prioriterade gatorna och gång- och cykelvägarna har prioritet 1. Här finns gator och vägar som måste fungera för viktiga samhällsfunktioner som till exempel kollektivtrafik, räddningstjänst, polis. Här sätter arbetet igång oavsett dag och tid. Här är det också många som behöver ta sig fram, med bil, buss eller cykel:
Snöröjning och halkbekämpning på stråk med prioritet 3 görs på vardagar och under ordinarie arbetstid. Det betyder att det kan bli besvärligt om det snöar på helgen och sen fryser på innan det blir vardag.
Du som fastighetsägare ansvarar för snöröjning på din egen mark. Det gäller både stora och små fastighetsägare.
Det kommunala vägnätet, huvudgator, torg och lokalgator, cykelbanor, parker, parkeringsplatser och grönområden sköts på uppdrag av kommunens tekniska förvaltning.
Svar: Vinterväghållningen är planerad efter ett normalår. Att anpassa resurser och organisation är svårt att göra när man inte känner till hur de kommande vintrarna kommer att se ut. Vissa år har vi därför överkapacitet, andra underkapacitet.
Svar: Gång- och cykelbanor samt gator snöröjs och halkbekämpas efter ett prioriteringssystem. Generellt prioriteras huvudgator, framkomlighet för räddningsfordon och busstrafik, gator som ansluter till Trafikverkets vägar och centrum före utkanterna. Större cykelstråk prioriteras på samma sätt. Eftersom huvudgator och större cykelstråk ska hållas öppna händer det ibland att vi måste börja om med de högre prioriterade gator/cykelbanor utan att ha hunnit till lokal- och villagator/andra cykelbanor.
Svar: Även sand innehåller salt eftersom en viss mängd salt behövs för att sanden inte ska klumpa ihop sig. Detta innebär att vi ska salta där det behövs för att höja trafiksäkerheten men på rätt sätt. Vintervädret i Lund består mycket av så kallad svart halka där is fryser på asfalten utan att det syns för trafikanten. Vi jobbar för att man ska kunna använda sig av cykeln hela året även under vintern.
Den saltning som görs ska successivt styras över till saltlösning samt befuktat salt, användningen av torr salt ska minskas. Fördelar med saltlösning och befuktat salt är att de innehåller mindre mängder salt jämfört med torr salt. Detta beror på att saltet i saltlösningen samt befuktat salt stannar kvar på vägbanan i större utsträckning än torrt salt samt att smältningsprocessen påbörjas snabbare.
Svar: I Lund använder vi en typ av sand som är tillverkat av stenkross - kvartsit. Åssand, det vill säga den bruna sand vi är vana vid, är en ändlig tillgång och används därför sparsamt. Kvartsiten är oftast vit, därför syns den inte alltid mot snö.
Svar: Det är alltid fastighetsägarens ansvar att snöröja och halkbekämpa på gångbanan.
Svar: Ofta finns parkeringsplatser för funktionshindrade i anslutning till övriga parkeringsplatser och röjs samtidigt. Däremot ska entreprenören också röja ramper så att det är möjligt att komma till och från parkeringsplatsen. Är det omöjligt eller för svårt för dig kontaktar du ansvarig organisation på samma sätt som vid övriga synpunkter/klagomål.
Svar: Att köra bort snö är tidsödande och kostsamt. Dessutom är transporterna skadliga för miljön. Köra bort snö görs enbart där vi bedömer att trafiksäkerheten äventyras väsentligt. Även framkomligheten för kollektivtrafiken prioriteras.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?