Allmänna villkor för låst cykelparkering vid Lund C,
2020-02-25.
Dessa villkor och förutsättningar gäller avtal som kunden ingår med Tekniska förvaltningen i Lunds kommun i samband med nyttjandet av det låsta cykelgaraget vid Västra station i Lund. Betaltjänsten Triply som vi använder tillhandahålls av företaget Thinktrain AB på uppdrag av Lunds kommun.
Tekniska förvaltningen
§1.1 Tekniska förvaltningen förbehåller sig rätten att uppdatera och ändra i villkoren och rutinerna kring tjänsten.
§1.2 Tekniska förvaltningen har rätt att med en månads förvarning avsluta tjänsten.
§1.3 Tekniska förvaltningen ansvarar för tillsyn, drift och underhåll av anläggningen samt omhändertagande av kvarlämnade cyklar eller cyklar för vilken den betalda perioden utgått.
§1.4 Tekniska förvaltningen förbinder sig att inte upplåta fler platser än vad som finns tillgängliga i anläggningen.
§1.5 Tekniska förvaltningen ansvarar inte för skador på eller förlust av cyklar eller annan utrustning som förvaras i anläggningen.
§1.6 Tekniska förvaltningen har rätt att kameraövervaka parkeringsanläggningen. Övervakningen sker i så fall enligt gällande lagar och förordningar.
§1.7 Tekniska förvaltningen förbehåller sig rätten att vägra personer, som påkommits att bryta mot avtalet eller på annat sätt missbrukat tjänsten, ny registrering.
§1.8 Tekniska förvaltningen upplåter plats i låst cykelparkering mot abonnemang som tecknas i förväg för 80 kronor inklusive moms per 30 dagarsperiod. Varje kund erbjuds kostnadsfritt en pröva på-period på 10 dagar istället för ångerrätten.
Du som kund
§2.1 Tjänsten kräver abonnemang som kunden debiteras för månadsvis. Förlängning av abonnemanget sker automatiskt månadsvis tills användaren säger upp avtalet via Triply.
§2.2 Abonnemanget kopplas till tagg eller kort med blipp-funktion.
§2.3 Ett abonnemang ger tillgång till cykelparkering i den låsta delen av Västra stationsgaraget dygnet runt under den betalda perioden.
§2.4 Abonnemanget kopplas till personnummer och vid tecknande av abonnemang krävs uppvisande av giltig legitimation eller legitimering via BankID. Personuppgifter registreras i samband med tecknande av första abonnemanget. Dessa uppgifter hanteras i enlighet med GDPR.
§2.5 Abonnemanget börjar gälla den dag det tecknas och gäller till och med det datum som abonnemanget avser. Abonnemanget kan ej återköpas.
§2.6 Parkeringsabonnemanget gäller för att parkera en (1) cykel per registrerad användare.
§2.7 Kunden är personligen ansvarig för att parkera cykeln på för ändamålet avsedd plats, det vill säga i befintliga cykelställ samt att ta cykeln in och ut från parkeringsanläggningen.
§2.8 Kunden är personligen ansvarig för att låsa parkerad cykel och inte kvarlämna utrustning när cykeln avlägsnats. Vid eventuell stöld eller skadegörelse av parkerad cykel utgår ingen ersättning. Allmänna skadeståndsrättsliga regler gäller dock.
§2.9 Personer har inte rätt att vistas längre i anläggningen än vad som behövs för att parkera eller hämta cykeln. Det är heller inte tillåtet att skräpa ner i anläggningen.
§2.10 Den som nyttjar anläggningen ansvarar för att ingen annan än den själv tar sig in samtidigt eller i direkt anslutning efter användaren har öppnat grinden. Om en användare uppmärksammar någon obehörig eller annan misstänksam verksamhet i anläggningen ska detta rapporteras till tekniska förvaltningen. Undvik att ingripa själv, kontakta polis eller vaktbolaget.
§2.11 Passerkortet (eller taggen) är personligt. Kunder som släpper in icke-registrerade användare eller på annat sätt missbrukar den låsta cykelparkeringen riskerar att förlora rätten att i fortsättningen använda låst cykelparkering.
§2.12 Vid förlust av tagg eller passerkort som är kopplat till låst cykelparkering ska
kunden snarast anmäla detta.
E-post: support@triply.se.
Kunden ska även spärra det förlorade passerkortet hos kortutgivaren om kortet används för fler ändamål. Kunden kan därefter själv registrera ny tagg eller passerkort på webbplatsen.
§2.13 Om kunden inte förlänger perioden måste cykeln hämtas ut innan sista giltighetsdatum.
§2.14 Om kunden inte hämtar ut sin cykel innan sista giltighetsdatum omhändertas cykeln. Eventuella skador på till exempel lås ersätts ej. Cykeln lämnas ut mot expeditionsavgift på 300 kronor samt mot uppvisande av legitimation och nyckel till det ursprungliga låset.
§2.15 Om kund ej hämtar cykel inom 30 dagar efter att perioden gått ut, har tekniska förvaltningen rätt att avlägsna den låsanordning som låser fast cykeln i cykelställ för att placera cykeln på annat ställe enligt förordningen om kort fordonsflyttning. Kunden är ansvarig att betala skäliga kostnader för avlägsnandet av cykeln. Kunden är ej berättigad till kompensation för skador på hans eller hennes egendom som eventuellt uppstått som ett resultat av avlägsnandet av cykeln.
§2.16 Tre (3) månader efter att parkeringens giltighet gått ut upphör äganderätten till cykeln om kunden dessförinnan inte informerat tekniska förvaltningen skriftligen att den inte kan hämta cykeln. I ett sådant brev måste kundens personnummer finnas med samt beskrivning av cykeln och dess placering.
§2.17 Lådcyklar eller liknande skrymmande cyklar måste parkeras på för dem särskilt avsedda platser. Vanliga cyklar får ej parkeras på plats avsedd för lådcyklar eller liknande skrymmande cyklar.
§2.18 Användningen avser endast den person som undertecknat villkoren och den låsta cykelparkering som föranmäldes vid registreringen.
§2.19 Genom att registrera sig och förlänga abonnemanget ges samtycke till att tekniska förvaltningen och Triply AB hanterar personuppgifterna i register. Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns i registret och även begära rättelse eller strykning av dessa. Du kan när som helst återta detta samtycke. Utan samtycke till hanteringen av personuppgifterna kan tjänsten inte erbjudas.