Nämndernas basuppdrag och ekonomiska ramar inom infrastruktur och miljö. Hit hör tekniska nämnden, byggnadsnämnden och miljönämnden.
Tekniska nämnden är förvaltningsmyndighet för kommunens tekniska förvaltning.
Nämndens arbete styrs av trafiklagstiftning och plan-och bygglagen.
Teknisk nämnd finansieras till drygt 80 procent av kommunbidrag. Resterande verksamhet finansieras av framför allt taxor och avgifter i form av olika tillstånd och avgifter i samband med deras uppdrag.
Teknisk nämnd (Tkr) | Budget 2022 | Budget 2023 | Förändring % | Plan 2024 | Plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 56 290 | 58 129 | 3,3 % | 60 032 | 62 002 |
Kostnader | -284 930 | -295 855 | 3,8 % | -300 772 | -305 362 |
Kommunbidrag | 228 640 | 237 726 | 4,0 % | 240 740 | 243 360 |
Resultat | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringsram | |||||
Skattefinansierade | 51 900 | 59 900 | 15,4 % | 64 300 | 64 300 |
Infrastrukturinvesteringar | 124 500 | 113 000 | -9,2 % | 193 000 | 232 100 |
Exploatering | 21 000 | 0 | -100,0 % | -19 000 | 0 |
Strategiska markförvärv | 75 000 | 25 000 | -66,7 % | 25 000 | 25 000 |
Investeringsram | 272 400 | 197 900 | -27,3 % | 25 000 | 321 400 |
Teknisk nämnd - | Budget 2022 | Budget 2023 | Förändring % | Plan 2024 | Plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 19 067 | 20 989 | 10,1 % | 23 756 | 25 915 |
Kostnader | -92 700 | -141 446 | 52,6 % | -158 777 | -172 297 |
Kommunbidrag | 73 633 | 120 457 | 63,6 % | 135 021 | 146 382 |
Reultat | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringsram | 0 | 0 | 0,0 % | 0 | 0 |
Det totalt sett högre kommunbidraget 2023 jämfört med 2022 förklaras främst av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för betydligt högre sociala avgifter 2023 till följd av högre pensionskostnader. Teknisk nämnd erhåller också medel för demografiuppräkning till följd av befolkningsförändringar enligt Lunds kommuns befolkningsprognos samt kompensation till följd av förändrade volymer i form av tillkommande arealer. Med anledning av förändrad exploateringsredovisning erhåller nämndens infrastrukturdel budgetmedel för kapitalkostnader för pågående exploateringsprojekt från och med 2023. I budgetramen ingår medel för tillköp av buss 162 (Genarp/Lund) från halvårsskiftet 2024. Teknisk nämnd erhåller därutöver ett resurstillskott motsvarande det årliga effektiviseringskravet för 2023 som sedan från och med 2024 fortsatt uppgår till 2,5 procent.
Byggnadsnämnden genomför på uppdrag av kommunstyrelsen den övergripande planeringen i kommunen och tar fram förslag till översiktsplan och fördjupningar av översiktsplanen samt detaljplaner och program. Byggnadsnämnden prövar också frågor om förhandsbesked, bygglov, rivningslov och övriga beslut enligt plan- och bygglagen samt utövar tillsyn över byggverksamheten och prövar frågor om olovligt byggande enligt plan- och bygglagen och andra lagar som berör byggverksamheten. Nämnden ansvarar för bygglovsärenden och tillsyn/kontroll av tekniska egenskapskrav, obligatorisk ventilationskontroll och besiktning. Vidare ger nämnden råd och service i plan- och byggfrågor.
Byggnadsnämnden ansvarar också för fastighetsbildningsärenden enligt fastighetsbildningslagen, förrättningar enligt anläggningslagen samt förrättningar enligt lagen om exploateringsverksamhet. Under nämnden ligger också en omfattande teknisk kart- och GIS-verksamhet (geografisk informationssystem) samt mätverksamhet.
Byggnadsnämnden arbetar utifrån följande behov hos målgrupperna, som huvudsakligen utgörs av boende och verksamma i Lund:
Byggnadsnämnden är självfinansierad till 60 procent och finansierar sin verksamhet huvudsakligen genom taxor och avgifter i samband med planer och bygglov i enlighet med plan- och bygglagen. Resterande 40 procent finansieras genom kommunbidrag.
Byggnadsnämnd (Tkr) | Budget 2022 | Budget 2023 | Förändring % | Plan 2024 | Plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 52 379 | 55 000 | 5,0 % | 56 000 | 58 000 |
Kostnader | -87 811 | -92 182 | 5,0 % | -94 176 | -97 240 |
Kommunbidrag | 35 432 | 37 182 | 4,9 % | 38 176 | 39 240 |
Resultat | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringsram | 0 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Det förändrade kommunbidraget 2023 jämfört med 2022 förklaras av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för betydligt högre sociala avgifter 2023 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller också medel för demografiuppräkning till följd av befolkningsförändringar enligt Lunds kommuns befolkningsprognos. Byggnadsnämnden har årliga effektiviseringar om 2 procent i EVP 2023–2025. Från och med 2023 återfinns en årlig investeringsbudget om 2 miljoner kronor.
Miljönämnden utövar tillsynen i kommunen enligt:
samt i övrigt fullgör kommunens uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet.
Miljönämnden har därutöver till uppgift att uppmärksamt följa utvecklingen i kommunen i miljö- och hälsoskyddshänseende och därvid utarbeta de förslag som är påkallade, att medverka i planering där miljö- och hälsoskyddsfrågor berörs.
Miljönämnden ska också samarbeta med myndigheter, organisationer och enskilda, vilkas verksamhet berör miljö- och hälsoskyddsområdet.
Miljönämnden hjälper allmänheten med råd och upplysningar i frågor som rör nämndens ansvarsområde, samt att i övrigt fullgör de uppdrag som kommunfullmäktige överlämnar till nämnden.
Miljönämnden finansieras till cirka 60 procent av kommunbidrag. Resterande 40 procent finansierar nämnden själva främst genom taxor och avgifter i samband med tillsyn och tillstånd inom miljö- och hälsoskyddsområdet.
Miljönämnd (Tkr) | Budget 2022 | Budget 2023 | Förändring % | Plan 2024 | Plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 9 850 | 12 000 | 21,8 % | 12 000 | 12 000 |
Kostnader | -25 505 | -29 947 | 17,4 % | -30 388 | -30 828 |
Kommunbidrag | 15 655 | 17 947 | 14,6 % | 18 388 | 18 828 |
Resultat | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringsram | 0 | 0 | 0 | 0 |
Det förändrade kommunbidraget 2023 jämfört med 2022 förklaras av budgetmedel för beräknade pris- och löneökningar vilket även inkluderar budgetmedel för betydligt högre sociala avgifter 2023 till följd av högre pensionskostnader. Nämnden erhåller också medel för demografiuppräkning till följd av befolkningsförändringar enligt Lunds kommuns befolkningsprognos samt årliga medel för luftkvalitetsmätningar vid skolor och förskolor. Miljönämnden erhåller därutöver ett resurstillskott motsvarande det årliga effektiviseringskravet för 2023 som sedan från och med 2024 fortsatt uppgår till 2 procent.
Lunds renhållningsstyrelse ansvarar för kommunens skyldigheter enligt miljöbalkens (1998:808) 15 kapitel 2 §. Renhållningsstyrelsen arbetar även för att förebygga att avfall uppstår. Renhållningsstyrelsen deltar även i kommunens planarbete enligt plan- och bygglagen samt har det kommunala ansvaret för kontrollprogram över nedlagda deponier.
Renhållningsstyrelsen får själv eller genom ombud föra kommunens talan i mål och ärenden som faller inom styrelsens verksamhetsområde och därvid ingå förlikning och antaga ackord. Renhållningsstyrelsen får också besluta om nedsättning eller avskrivning av fordran.
Renhållningsstyrelsen finansierar hela sin verksamhet med taxor och avgifter för renhållning och avfallshantering.
Renhållningsstyrelse (Tkr) | Budget 2022 | Budget 2023 | Förändring % | Plan 2024 | Plan 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Intäkter | 174 600 | 183 500 | 5,1 % | 187 000 | 190 000 |
Kostnader | -174 100 | -183 000 | 5,1 % | -186 500 | -189 500 |
Reultat | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Investeringsram | 28 300 | 36 513 | 29,0 % | 22 386 | 29 455 |
Renhållningsstyrelsen har ett oförändrat årligt resultatkrav om 0,5 miljoner kronor per år för hela EVP-perioden, men erhåller ett årligt bidrag för kommuninternt arbete för minskat avfall där medel sedan 2022 finns avsatta under finansförvaltningen om 0,3 miljoner kronor.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?