Sammanställning över samtliga budgetposter för åren 2023–2025 (per nämnd).
Ram 2022 | 12 847 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 452 | 480 | 466 |
Demografiuppräkning | 89 | 102 | 99 |
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk | 1 008 |
| |
Summa ramförändringar 2023-2025 | 1 549 | 582 | 565 |
Ram 2023–2025 | 14 396 | 14 978 | 15 543 |
Ram 2022 | 4 419 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 164 | 164 | 142 |
Årlig effektivisering | -88 | -101 | -95 |
Borttag av årliga effektiviseringar | 88 | 101 | 95 |
Revisionsupphandling | 250 | -250 | |
Parallella revisioner efter valår | 275 | -275 | |
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning till | 186 | ||
Summa ramförändringar 2023–2025 | 878 | -361 | 142 |
Ram 2023–2025 | 5 297 | 4 936 | 5 078 |
Ram 2022 | 389 169 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 4 818 | 8 127 | 8 161 |
Årlig effektivisering | -2 674 | -3 537 | -3 504 |
Kvalitetssäkring – stoppat effektiviseringskrav 2023 | 2 674 | ||
KS 200401 Stadshusets användning på kort sikt (2020–2024) | 0 | 0 | -900 |
KS 201007 Samverkan mötesplats Medicon Village | 0 | 0 | |
Medborgarbudget för byarna, tvåårigt projekt | -4 000 | -2 000 | |
Teknisk justering hyror 2022 | -380 | ||
KS 210505 Ansökan Klimatneutrala Lund 2.0 | 800 | -100 | -700 |
KS 210929 Framtida användning av Stadshuset | 850 | 0 | |
KS 220202 Medfinansiering för etablering | 1 500 | -500 | -1 000 |
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -832 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk | 3 216 | ||
KS 220622 Partneravtal med AI Sweden 2022-2024 | 250 | -250 | |
KS 220831 Utökat verksamhetsbidrag till Vattenhallen | 500 | 0 | |
Förändring av reserverade medel | 59 004 | 119 759 | 80 691 |
Teknisk justering Driftanslag Brunnshögskontoret | 3 755 | ||
Strategisk samhällsplanering | 5 000 | ||
Trygghetspaket för Lunds kommun | 6 000 | ||
Beredskapspaket för Lunds kommun | 5 000 | ||
Klimatpaket för Lunds kommun | 7 000 | ||
Inför 80/90/100-modellen | 5 000 | ||
Utökad basfinansiering Visit Lund AB – evenemangslots | 1 000 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | 828 | ||
Teknisk justering central administration | 6 813 | ||
Bidrag till Lunds Rådhus AB bland transfereringar | 1 806 | ||
Förändring av transfereringar inom KS | 4 737 | 4 951 | 5 175 |
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | 1 525 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 274 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -19 | ||
Initial kostnad för beslutad ny inköps- och | 10 000 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 100 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 4 543 | ||
IT-säkerhet | 15 000 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -108 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -395 | -198 | -198 |
Teknisk justering KGS II | 2 212 | ||
Summa ramförändringar 2023–2025 | 145 797 | 126 502 | 87 475 |
Ram 2023–2025 | 534 966 | 661 468 | 748 943 |
Ram 2022 | 2 725 589 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 98 144 | 93 880 | 92 254 |
Demografiuppräkning Förskola | -15 304 | 4 248 | 10 969 |
Demografiuppräkning Grundskola | -1 016 | -875 | -1 632 |
Demografiuppräkning Fritidshem | -4 604 | -1 196 | -1 679 |
Demografiuppräkning Grundsärskola | -3 910 | ||
Demografiuppräkning av tilläggsbelopp | -336 | ||
Tillkommande lokalkostnader enligt beslut | 2 936 | ||
Permanentning av skolassistenter | 4 000 | ||
Utbildningsskuld efter corona | -4 000 | -1 000 | |
Förbättrat resursutnyttjande genom digitalisering | -2 000 | ||
Ökad lärartäthet i grundskolan | 25 000 | ||
Förskolelyft | 7 000 | ||
Teknisk justering hyror 2022 | -4 890 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -10 622 | ||
KS 220406 Framtida användning av | 500 | 500 | |
KF 220428 Överföring av ansvar Skolbibliotekscentralen | 573 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 261 | ||
Teknisk justering Idrottsakademi från KS till BSN | 700 | ||
Prisförändringar från SN tfa förändrat PO-pålägg | 119 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -300 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -596 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 2 090 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -190 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 991 | ||
Prisförändringar från SN tfa högre PO-pålägg | 4 361 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 54 115 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -1 051 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -3 546 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -1 498 | -749 | -749 |
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -200 | ||
Teknisk justering KGS II | 1 223 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -1 750 | -875 | -875 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 146 200 | 93 933 | 98 288 |
Ram 2023–2025 | 2 871 789 | 2 965 722 | 98 288 |
Ram 2022 | 664 213 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 24 480 | 24 083 | 23 674 |
Årlig effektivisering | -6 656 | -7 088 | -7 326 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 6 656 | ||
Demografiuppräkning gymnasier | 10 035 | 11 023 | 11 579 |
Demografiuppräkning gymnasiesärskolan | -265 | ||
Demografiuppräkning modersmålsundervisning (2023-2019) | 1 497 | ||
Demografiuppräkning tilläggsbelopp för omfattande särskilt | 107 | ||
Demografiuppräkning Komvux | 999 | 1 119 | 1 097 |
Tilläggsbudget 2021-2022: Barn med extraordinära behov | -1 500 | ||
Tilläggsbudget 2021-2022: Förstärkt vuxenutbildning | -1 000 | ||
Tilläggsbudget 2021-2022: Utökade volymer SFI | -1 500 | ||
Utbildningsskuld efter corona | -1 000 | -2 000 | 0 |
Nya arbetsmarknadsinsatser inom vuxenutbildningen | 7 500 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -4 394 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 269 | ||
Tillkommande lokalkostnader | 6 708 | ||
Teknisk justering hyror 2022 | 1 400 | ||
Prisförändringar från SN tfa förändrat PO-pålägg | 33 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -130 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -207 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 506 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -53 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 273 | ||
Prisförändringar från SN tfa högre PO-pålägg | 1 232 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 22 535 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -369 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -8 042 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -625 | -312 | -312 |
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -82 | ||
Teknisk justering KGS II | 816 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -717 | -358 | -358 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 58 506 | 26 467 | 28 356 |
Ram 2023–2025 | 722 719 | 749 186 | 777 540 |
Ram 2022 | 2 295 338 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 77 734 | 84 729 | 90 708 |
Årlig effektivisering | -22 939 | -24 216 | -25 255 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 22 939 | ||
Demografiuppräkning, SoL | 54 609 | 49 791 | 53 885 |
Stöd- och serviceplan SoL, helårseffekt boenden | |||
Demografiuppräking, LSS daglig verksamhet | 2 106 | 2 106 | 2 106 |
Demografiuppräkning, LSS korttidsvistelse | 1 736 | 1 736 | 1 736 |
Demografiuppräkning, LSS personlig assistans | 1 837 | 1 837 | 1 837 |
Demografiuppräkning, LSS övriga insatser | -151 | -151 | |
Tilläggsbudget 2021-2022: måltider för äldre | -2 000 | ||
Teknisk justering hyror 2022 | -1 440 | ||
Avskaffa hjälpmedelsavgifterna | 1 000 | -1 000 | |
Motverka ensamhet hos äldre | 2 500 | ||
Resultatförbättring på grund av mångåriga överskott | -30 000 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -8 782 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 208 | ||
Prisförändringar från SN tfa förändrat PO-pålägg | -130 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -212 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -531 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 1 428 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -138 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 722 | ||
Prisförändringar från SN tfa högre PO-pålägg | 673 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 45 098 | ||
Nedjustering av LSS-ram inför 2023 | -20 000 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -918 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -48 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -684 | -342 | -342 |
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -28 | ||
Teknisk justering KGS II | 1 620 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -245 | -123 | -123 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 125 963 | 114 367 | 124 552 |
Ram 2023–2025 | 2 421 301 | 2 535 668 | 2 660 220 |
Ram 2022 | 672 174 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 24 763 | 23 562 | 22 832 |
Årlig effektivisering | -5 460 | -5 888 | -6 096 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 5 460 | ||
Demografiuppräkning | 7 866 | 8 996 | 8 744 |
Tilläggsbudget 2021-2022: Ökade volymer försörjningsstöd | -6 000 | ||
Tilläggsbudget 2021-2022: Arbetsmarknadsinsatser | -2 000 | ||
Tilläggsbudget 2021-2022: Ospecificerat | -9 500 | 0 | |
Tilläggsbudget 2021-2022: Återplacera socialsekreterare | 0 | -1 500 | |
KS 210113 Utökat stöd till kvinno- och tjejjourer | 0 | -1 500 | |
Driftkostnader för HVB-boende (Ametisten) | 1 000 | 500 | |
Teknisk justering hyror 2022 | 260 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -1 906 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 375 | ||
Teknisk ramjustering SOC-SOC-F | 0 | ||
Prisförändringar från SN tfa förändrat PO-pålägg | -40 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -87 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -101 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 321 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -96 | ||
Teknisk justering Driftkostn lokaler för ComUng | -1 440 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 509 | ||
Prisförändringar från SN tfa högre PO-pålägg | 206 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 9 628 | ||
Arbetsmarknadsinsatser (engångsjustering) | 20 000 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -168 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -29 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -856 | -428 | -428 |
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -17 | ||
Teknisk justering KGS II | -3 983 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -147 | -73 | -73 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 38 558 | 24 169 | 24 979 |
Ram 2023–2025 | 710 732 | 734 901 | 759 880 |
Ram 2022 | 302 273 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 8 048 | 7 811 | 7 510 |
Årlig effektivisering | -5 716 | -5 800 | -5 849 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 5 716 | ||
Demografiuppräkning | 1 419 | 1 623 | 1 579 |
Demografiuppräkning tillkommande arealer | 969 | ||
Årlig revidering av budget (infrastruktur) | 4 408 | 5 580 | 3 877 |
Teknisk justering från TN-I till TN (Belysning) | 0 | ||
Teknisk justering från TN-I till TN (Komponentredovisning) | 0 | ||
Internränteökning från 1 % till 1,25 % | 3 873 | ||
Kapitalkostnader för pågående exploateringsprojekt | 41 000 | 9 000 | 7 500 |
Finansiering av komponentavskrivning av underhåll | 1 000 | 1 000 | |
KS 191002 Framtidsplan för Skrylle (kapitalkostnader) | 1 700 | ||
Post corona förstärkt satsning i natur och park - drift | -1 000 | -1 000 | |
Tillköp av buss 162 (Genarp/Lund) | 0 | 1 075 | 1 075 |
Teknisk justering hyror 2022 | 80 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -358 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 231 | ||
KS 220831 Driftkonsekvens av Medborgarbudget-investering | 250 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -3 413 | -1 707 | -1 707 |
Driftkonsekvens tfa investeringsanslag 2022 | 1 000 | ||
KS 191002 Framtidsplan för Skrylle (KS reserverade medel) | -1 700 | ||
Teknisk justering Driftanslag Brunnshögskontoret | -3 755 | ||
Prisförändringar från SN tfa förändrat PO-pålägg | -220 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -30 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -15 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 184 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -57 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 294 | ||
Prisförändringar från SN tfa högre PO-pålägg | 1 140 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 1 816 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -25 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -2 | ||
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -1 | ||
Teknisk justering KGS II | -918 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -8 | -4 | -4 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 55 910 | 17 578 | 13 981 |
Ram 2023–2025 | 358 183 | 375 761 | 389 742 |
Ram 2022 | 35 432 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 977 | 1 321 | 1 423 |
Årlig effektivisering | -709 | -744 | -764 |
Demografiuppräkning | 410 | 469 | 457 |
Stadsantikvarie | 350 | ||
Teknisk justering hyror 2022 | 20 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -374 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 278 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -25 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -18 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 70 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -20 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 102 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 1 914 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -30 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -2 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -95 | -47 | -47 |
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -1 | ||
Teknisk justering KGS II | -1 077 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -10 | -5 | -5 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 1 750 | 994 | 1 064 |
Ram 2023–2025 | 37 182 | 38 176 | 39 240 |
Ram 2022 | 15 655 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 492 | 574 | 589 |
Årlig effektivisering | -313 | -333 | -341 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 313 | ||
Demografiuppräkning | 187 | 214 | 208 |
Luftkvalitetsmätningar vid skolor och förskolor | 1 000 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -133 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 199 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -2 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -6 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 28 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -6 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 29 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 699 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -11 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -1 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -29 | -14 | -14 |
Teknisk justering KGS II | -151 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -3 | -1 | -1 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 2 292 | 440 | 441 |
Ram 2023–2025 | 17 947 | 18 387 | 18 828 |
Ram 2022 | |||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 14 039 | 13 040 | 12 147 |
Årlig effektivisering | -3 657 | -3 988 | -4 148 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 3 657 | ||
Demografiuppräkning | 3 422 | 3 785 | 3 580 |
Driftkonsekvens: inventarier Brunnshögs bibliotek | 0 | 300 | |
Tilläggsbudget 2021-2022: Utvecklingsbidrag | -1 500 | ||
KS 191002 Framtidsplan för Skrylle | 2 200 | ||
KS 191002 Utveckling av stadshallen | 900 | ||
KS 191002 Utveckling av stadshallen | 900 | ||
Teknisk justering hyror 2022 | 2 130 | ||
KS 210929 Hyresavtal för Stadsteatern 2022-2031 | 279 | ||
Tillkommande lokalkostnader Fäladsgården | 805 | ||
Tillkommande lokalkostnader Glasmästeriet | 60 | ||
KS 211213 IOP med IK Eos avseende Prisma | 350 | -350 | |
Musikcheck - ny årskull (helårseffekt) | 3 600 | 3 600 | 3 600 |
Kompensation intäktsbortfall taxor | 1 495 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) | -947 | ||
Tillkommande lokalkostnader Hubertusgården | 146 | ||
Teknisk justering lokalkostn för idrottshallar (Lerbäck, Prästäng, | 6 030 | ||
Driftkonsekvens investering eftersatt underhåll 2022 (20 | 1 458 | ||
KF 210622-23 Driftkonsekvens Fågelvallen ersättning av plan | 830 | ||
KF 210622-23 Driftkonsekvens Svalebo ersättning av plane | 1 370 | ||
KF 220428 Överföring av ansvar Skolbibliotekscentralen | -573 | ||
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning t förtroendevalda | 331 | ||
KS 191002 Framtidsplan för Skrylle (KS reserverade medel) | -2 200 | ||
Internränteökning från 1 % till 1,25 % | 350 | ||
Driftkonsekvens utöver hyra för idrottshallar (Lerbäck, | 756 | ||
Prisförändringar från SN tfa förändrat PO-pålägg | -190 | ||
Teknisk justering för backoffice HR | -42 | ||
Teknisk justering för IT- och digitaliseringschef | -51 | ||
Teknisk justering för kommungemensam service (KGS) | 299 | ||
Prisförändringar från KS tfa förändrat PO-pålägg | -30 | ||
Teknisk justering Driftkostn lokaler för ComUng | 1 440 | ||
Prisförändringar från KS tfa högre PO-pålägg | 154 | ||
Prisförändringar från SN tfa högre PO-pålägg | 982 | ||
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 4 776 | ||
Effektivisering KGS 2 % | -96 | ||
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -4 731 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling | -88 | -44 | -44 |
Effektivisering KGS 2 %, SN-del | -76 | ||
Teknisk justering KGS II | 286 | ||
Effekthemtagning inköp/upphandling, SN-del | -664 | -332 | -332 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 38 200 | 16 061 | 14 753 |
Ram 2023–2025 | 403 908 | 419 969 | 434 722 |
Ram 2022 | 6 187 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 220 | 53 | 204 |
Valår 2022 | -4 400 | ||
Fler valdistrikt | -250 | 250 | -250 |
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 13 | ||
Valår 2024 (EU) | 4 500 | -4 500 | |
Summa ramförändringar 2023–2025 | -4 417 | 4 803 | -4 546 |
Ram 2023–2025 | 1 770 | 6 573 | 2 027 |
Ram 2022 | 15 569 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 643 | 521 | 451 |
Årlig effektivisering | -311 | -324 | -323 |
Kvalitetssäkring - stoppat effektiviseringskrav 2023 | 311 | ||
Demografiuppräkning | 194 | 222 | 216 |
AI-projekt (2 år) | 0 | -500 | 0 |
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning | 129 | 0 | 0 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 966 | -81 | 344 |
Ram 2023–2025 | 16 535 | 16 454 | 16 798 |
Ram 2022 | 4 671 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 183 | 172 | 157 |
Teknisk justering hyror 2022 | 250 | 0 | 0 |
KF 220616 Bestämmelser om ekonomisk ersättning t förtroendevalda | 226 | 0 | 0 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 659 | 172 | 157 |
Ram 2023–2025 | 5 330 | 5 502 | 5 659 |
Ram 2022 | 27 554 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Beräknad pris- och löneökning | 213 | 262 | 279 |
Pilotprojekt - samlade servicetjänster (2 år) | 0 | -1 000 | 0 |
Förändrat PO-pålägg fr 2022 (-0,9 procentenheter) bostadsorganisation | -44 | 0 | 0 |
Förändrat anslag enligt bedömning | 1 735 | 0 | 0 |
Förändrat PO-pålägg fr 2023 (+4,5 procentenheter) | 225 | 0 | 0 |
Effektivisering Fastighetsförvaltning 2 % | -1 600 | 0 | 0 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | 529 | -738 | 279 |
Ram 2023–2025 | 28 083 | 27 345 | 27 642 |
Ram 2022 | -56 425 | ||
---|---|---|---|
Förändringar 2023–2025 | 2023 | 2024 | 2025 |
Effektivisering tfa digitalisering (satsning under KS fr 2022) | -10 000 | ||
Exploateringsintäkter | -105 000 | -10 000 | -10 000 |
Intern pensionsavgift | -140 000 | -10 000 | -10 000 |
Internränta | -14 200 | -2 000 | -2 000 |
Pensioner | 226 800 | -56 500 | -53 000 |
Statsbidrag maxtaxa/förskola | 5 500 | 0 | 0 |
Övrig ram | -51 525 | 38 500 | -4 500 |
Summa ramförändringar 2023–2025 | -78 425 | -50 000 | -79 500 |
Ram 2023–2025 | -134 850 | -184 850 | -264 350 |
Summa nettokosnadsramar | 8 015 288 | 8 390 176 | 8 701 504 |
---|
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?