Länk till startsidan

Projekt på Naturskolan

Naturskolan har i omgångar drivit och deltagit i kortare och längre projekt, från lokal till internationell nivå. För närvarande är vi involverade i två projekt som beskrivs nedan.

Ätbara skolgårdar

Under 2021 pågick projektet Ätbara skolgårdar. Projektet genomfördes av Ätbara Lund och Naturskolan i Lund tillsammans med skolor i Lunds kommun. Projektet ryms inom utvecklingsprogrammet Gröna skolgårdar som administreras av Naturskolan.

Syftet med projektet var att sprida permakulturodling till grundskolan och visa på hur odling kan användas för att ge elever möjlighet att tillägnar sig ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Arbetet i projektet har belyst hur vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas till en hållbar utveckling.

Under projektet genomfördes aktiviteter med elever och pedagoger från tre skolor i Lunds kommun som handlar om lärande kring kretsloppsprinciper, förökningstekniker, anläggning av odlingar av perenna växter med hjälp av lokalt material. Det skolor som deltog var:

Lunds Waldorfskola i Hardeberga

Klass 3 (vårterminen) har gemensamt anlagt odlingsytor och samlingsplats på Lunds Waldorfskola i Hardeberga med principer från permakulturodling.

Klostergårdskolan

Elever från Klostergårdskolan från två klass 3 (vårterminen) och två f-klasser (hösterminen) har deltagit i anläggning och skötsel enligt permakulturprinciper på en allmän odlingsyta vid Källby mölla odlingsområde i anslutning till Klostergårdskolans närmiljö.

Lunds Montessori grundskola

Eleverna på fritids från årskurs 4 (vårterminen) på Lunds Montessorigrundskola har skapat odlingsbäddar med organiskt material från platsen och planterat ett flertal bärande buskar och träd på delar av skolgården.

Du kan se vad som hände på de 20 odlingstillfällena på Instagram:

#naturskolan_i_Lund

#ätbaraskolgårdar

Följande aktiviteter har genomförts

  • Planeringsmöten tillsammans med lärare och rektorer.
  • Möten om redskap och förutsättningar som finns på varje skola.
  • Planering av lektioner som genomförs utomhus.
  • Lektioner utomhus för klasser och grupper under en odlingssäsong.

Vill du genomföra något likande på din skola eller förskola?

Naturskolan kan vara ett stöd i ert arbete med odling på skolgården. Vi kan hjälpa till med att ta fram tåliga ätbara perenna växter. Vi kan visa på hur odling kan vara en utgångspunkt i lärande för hållbar utveckling. Vi kan visa hur odling kan användas som redskap för att engagera elever i deras lärande i flera skolämnen eller på fritids.

Kontakta Carolina Lindeblad på Naturskolan i Lund.
E-post: carolina.lindeblad@lund.se.

"Följ med till Salamanderlotten, där finns häftiga djur och den goda lakritsväxten finns där!" - elev årskurs 3, Klostergårdsskolan

 

"Vad vår generation gör är viktigt, det finns mycket vi måste förändra." - elev årskurs 3, Klostergårdsskolan

 

"Hur mycket [vilda växter] finns det som går att äta egentligen!?"

- elev årskurs 3, Klostergårdsskolan

 

"Det händer någonting med eleverna när de kommer hit, framför allt de vanligtvis lite tuffare killarna visar plötsligt andra sidor av sig själva." - lärare, Klostergårdsskolan

 

"Det är sällan de får möjlighet att låta sitt eget intresse styra på det här viset, under de strikt schemalagda studiebesöken. Det är jätteviktigt och efterlängtat att få tillgå pedagogik där vi kan låta det som fångar barnens uppmärksamhet få styra deras lärande."

- lärare, Klostergårdsskolan

 

"Åh, vad häftigt - här vill man ju ha lektion hela tiden! [...] Förra året var det bara fullt med nässlor - nu är det ett ställe där man vill hänga. Så här kan man sitta - och så här!" - elev, Lunds Waldorfskola

 

"Ska vi få odla alla de här växterna vi provade!?" - elev årskurs 3, Lunds Waldorfskola, efter smakprovning

 

"Jag hinner inte ta rast idag, jag vill sätta de här fröerna." - elev årskurs 3, Lunds Waldorfskola

 

"Barnen tycker det här är jätteroligt och frågar hela tiden när vi ska ha utelektion nästa gång. [...] Det som barnen får lära sig under fältdagarna är helt unikt, ni är verkligen pionjärer inom ett pedagogiskt fält som borde finnas tillgängligt för alla barn." - lärare, Lunds Waldorfskola

 

"Om löven skyddar fukten från att lämna jorden, hindrar de då inte vattnet från att tränga ner när vi vattnar?" - elev årskurs 4, LMG 

"Vi har längtat så efter att ni ska komma - växter är magiska och de här lektionerna ger verkligen den omväxling jag behöver!" - elev årskurs 4, LMG

 

"Jag vill komma hit och vattna en massa i sommar, vi bor jättenära!" - elev årskurs 4, LMG

 

"Vi har en bra laganda här - vi tycker om att göra det fint på vår skola." - elev årskurs 5, LMG

Natural Nations

Natural Nations är ett Erasmus-finansierat projekt som Naturskolan i Lund deltar i, tillsammans med andra organisationer i Sverige, Storbritannien, Malta och Spanien. Projektet körde igång i december 2019 och pågår till och med 2022.

Projektet leds av den brittiska organisationen Learning through Landscapes och övriga samarbetspartners är, förutom Naturskolan i Lund, även Lunds Universitet, Birdlife Malta och Sociedad Española de Ornitología (SEO Birdlife Spain).

Syftet är att hjälpa lärare och elever att förstå vikten av pollinerande insekter och fåglar i näringsvävar, samt erbjuda praktiska råd om hur man gör sina skolgårdar till platser där insekter och fåglar trivs för att gynna biologisk mångfald.

Kontakt

Telefon: 046-359 70 60

E-post: naturskolan@lund.se

Adress: Observatorieparken, Svanegatan 9, Lund.

Hitta till Naturskolan via karta

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?