Länk till startsidan
Ett utsnitt av en träbit med Natural Nations logotyp i högra hörnet.

Följ ett träd

Målgrupp: 8–14 år

Ämne: Biologi

Aktivitet

Dela in er i mindre grupper. Varje grupp väljer ut ett träd som ”sitt” på gården eller i närområdet.
Undersök hur ”ert” träd ser ut. Leta knoppar, blad, blommor och frukter. Fotografera gärna.

Följ trädet under året. Dokumentera vad som händer. Notera hur blad, blommor, frukter och bär utvecklas på ert träd.

  • Fundera över vilka blommor som vindpollineras och vilka som djurpollineras.
  • Jämför gruppernas dokumentationer. Leta skillnader och likheter när det gäller lövsprickning, blomning etc.
  • Varför sprider träd sina frukter och frön?
  • Hur sprider de olika träden sina frukter och frön?
Ett träd står till vänster om två bänkbord uppställda på en gräsmatta.

Du behöver

  • Träd

Bakgrund

Alla träd har knoppar, blad och blommor. Blommorna kan vara stora som på kastanjen eller oansenliga som på almen. Hos en del träd slår blommorna ut före bladen, hos andra är det tvärtom. Det finns träd som är tvåkönade, där alla blommor innehåller både han- och honorgan. Träd som är enkönade har antingen han- eller honblommor. Det finns också träd som har både han- och honblommor på samma träd. Dessa kallas sambyggare. Träd med hängen, till exempel hassel och björk, blommar tidigt och pollineras av vinden. Hanhängen faller till marken när de gjort sitt. De träd som vindpollineras behöver ingen doft. Doften är till för att locka pollinerare.

Denna aktivitet är framtagen i projektet Natural Nations. Vill du undersöka vilka växter och djur som finns på skolgården hittar du material för inventering och rapportering på sidan:

Biologisk mångfald på skolgården.

En bild av sju organisationers logotyper ovanför en svart tecknad blomsteräng.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?