Gröna skolgårdsrapport 2025 – Odling och båtbygge
Det har varit ett spännande och inspirerande projekt. Vi har jobbat med temat Pettson och Findus och barnen har varit väldigt engagerade och kommit med idéer och förslag på vad vi kan jobba med. I och med detta har barnen från alla avdelningar bidragit och varit involverade i vårt arbete. I vissa moment har vi valt att endast ha barn från de yngre avdelningarna för att de ska kunna ta och få plats.
Gården behövde fräschas upp med färg och underhåll. Det började vi med. I och med att barnen inte ska vara med när man målar bestämde vi att all personal skulle stanna en eftermiddag och måla. Dagen efter var det flera barn som uppmärksammade att ”Det har blivit fint”.

Till att börja med skulle vi fylla på jord i våra pallkragar i sinnenas trädgård. Då upptäckte vi att hallonbuskarna hade tagit över i pallkragen som skulle vara Hörsel. Därför bestämde vi oss för att flytta alla hallonplantor till ett hörn på gården. Vi hade två pallkragar sedan innan och köpte två till och gjorde i ordning en plats för hallonbuskarna. Så kunde vi plantera växter/vass som kan låta i vinden, som det var tänkt.
Vi har handlat fler jordgubbsplantor och fyllt på i Smak-pallkragen. Där har vi även haft citronmeliss. Ett barn sa: "Den kan vi både lukta och smaka på." Då hjälptes vi åt att flytta några plantor till Lukt-pallkragen.

När vi hade haft teatern Pettson och Findus fiskar var det dags att bygga båt/eka på gården. Innan själva bygget kontaktade vi styrelsen i vår förening och frågade om lov. När vi hade fått klartecken var satte vi i gång med bygget. Barnen turades om att hamra, spika, skruva tillsammans med pedagogerna. Den färdiga båten förtöjde vi med förtöjningslina som vi handlade in. Det har blivit en samlingsplats och miljö där barnen kan mötas och dela upplevelser. Några barn ritade maskar och ville att vi ska laminera så att de kunde göra fiskespö och ha utomhus. Även livbojar har vi laminerat och hängt i trädet ovanför båten för att inspirera till mer fantasi och lek.

För att all personal ska vara involverad i projektet gjorde vi ett schema när man ska vattna växterna (om det behövs). En avdelning per vecka. Barnen är alltid villiga att hjälpa till, bara man sätter i gång.
Vårdnadshavarna involverade vi genom att skriva ett meddelande på UNIKUM där vi bad dem att barnen ska ta med en potatis. Potatisarna förvarade vi mörkt och tog fram då och då för att se om de hade fått grodd. Eftersom förskolan Måsen håller stängt 7 veckor på sommaren valde vi att plantera i mjölkkartonger. Sol och vatten fick våra plantor och började växa. Då var det dags att ta hem sin potatisplanta och plantera i större kruka/utomhus. Vi hoppas höra till hösten hur många potatisar det blev.

Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?