Länk till startsidan

Fågelskolan anpassad grundskola

Gröna skolgårdsprojekt 2025 – Skolgårdsodling

Inledning

Syftet med vår skogårdsodling är att skapa en mötesplats och en lärandemiljö på skolgården där elever från olika skolformer och årskurser kan sammanstråla. Vi vill ge eleverna kunskap om var maten kommer ifrån samt hur processen med odling går till.

Planering och förberedelser

Vi hade ett pågående projekt på skolan som vi kommit igång med ordentligt förra terminen. Då projektet varit lyckat och uppskattat hos eleverna ville vi utveckla detta ytterligare. Vi identifierade att flera av kragarna var för låga för att våra elever skulle kunna arbeta i dem och tyvärr upptäckte vi också att några av pallkragarna hade sparkats sönder. Vi beslutade att vi skulle köpa in några nya pallkragar för att göra miljön mer tillgänglig. Vi gjorde även skisser för att bygga en portal med guldhumle för att locka till pollinatörer. Eleverna fick önska vad de ville att vi skulle odla för någonting och vi involverade några fler klasser i projektet.

Genomförande

Vi hade lite problem med att komma igång med projektet då vi väntade på att kunna köpa pallkragar och växter. Det var mycket som var oklart med upphandlingarna och vi hittade inga ställen där vi kunde inhandla det vi behöver. Vi fick tillslut hjälp av våra vaktmästare som lyckades hitta begagnade pallkragar till ett bra pris. Självklart kändes det bättre att köpa dessa istället för nyproducerade. I de olika klasserna på anpassad skola delade vi ut olika uppgifter. Vissa klasser arbetade med att rensa lådorna från ogräs och göra fint och vissa förodlade olika plantor i sina klassrum.

Vi gick till odlingen tillsammans med eleverna under några raster i veckan och vattnade, observerade vad som växte samt rensade ogräs.

Resultat och utvärdering

På grund av att det strulade med var vi fick handla och att det ledde till att allting blev försenat fick vi anpassa projektet något. Vi hade inte tid att bygga portalen med klätterväxter som planerat och vi hade inte heller möjlighet att plantera fler bärbuskar som vi tänkt. I det stora hela upplever vi trots allt att det blev ett lyckat projekt.

Slutsats och framtida planer

Odlingsprojektet innebar att flera av eleverna fick nya kunskaper om odling och var maten kom ifrån. Det ledde också till att vi fick till ett naturligt samarbete mellan årskurser och skolformer på skolan. Vi ser att vi nu byggt upp en bra grund och vår förhoppning är att projektet ska kunna leva vidare på skolan. Till nästa år hoppas vi kunna komma igång tidigare på året så våra möjligheter att odla mer varierat ökar.

Två bilder. Till vänster ett barn vattnar växter i en pallkrage. Till höger ett barn står böjd över en jordsäck intill en pallkrage med växter och ett annat barn kommer gående bakom med en svart hink. 
Två bilder. Till vänster ett barn och en vuxen vattnar tillsammans växter i en pallkrage med en grön vattenkanna. Till höger ett gäng barn står runt en pallkrage med jord och några växter, ett av barnen vattnar jorden. 

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?