Länk till startsidan

Palettskolan

Gröna skolgårdsrapport 2024 – Odling

Projektbeskrivning

Genom projektet har vi skapat möjligheter för våra elever att odla ”från jord till bord”. Eleverna har varit delaktiga i planering genom att hitta platser på skolgården där det lämpar sig att odla. De har då fått tänka utifrån flera aspekter, exempelvis utifrån att det ska vara en plats som inte utsätts för bollar och annan lek, det ska vara skyddat men ändå ljust och tillgängligt, men inte för mycket sol och så vidare. De har även fått planera vad som lämpar sig att odla på skolgården och fått förhålla sig till vad och när vi vill skörda.

Gröna skott i svarta plastkrukor på vita tallrikar uppställda på ett bord.

En del av växterna har förkultiverats i klassrummen. En del har planterats direkt i pallkragarna.

Eleverna har kunnat följa årstidernas olika faser och lärt sig om vad som krävs för att skapa så god avkastning som möjligt. En stor succé var att komma tillbaka efter sommarlovet och upptäcka att potatisen klarat sig så bra.

Pallkragar med potatisplantor i samt skördad potatis i en svart spann.

Men skulle det verkligen rymmas någon potatis där under? Av potatisarna gjorde eleverna bland annat chips.

De nya sekatörerna planteringsspadarna och materiel för bevattning kommer här väl till pass. Vi använder kompostmaterial i botten på lådorna för att minska inköpen av jord och på sikt tillföra näring. Vi har här stor nytta av de korgar räfsor och arbetshandskar som vi köpt in. Vi täcker också tomma ytor med löv för att få bra odlingsytor till våren.

En rosa fågelskrämma framför två pallkragar.

Hur gör man om fåglarna hinner äta upp våra bär innan vi fått smaka? Fritidshemmet skapade en fågelskrämma för att skydda sina odlingar från objudna gäster. Här kom vi in på frågor som handlar om miljömedvetenhet och hållbarhet.

Sinnesträdgården som var en önskning från förskoleklassen får sägas vara i sin linda. Den är påbörjad såtillvida att ett par odlingslådor är utplacerade med ett fåtal växter samt en låda är inköpt för förvaring av materiel och redskap på förskoleklassens gård. Vi hoppas att kunna fortsätta detta arbete till våren.

En  uppgrävd yta på en grön gräsmatta.

I samarbete med Naturskolan har vi skapat en blomsteräng.

Detta var en fortsättning av ett redan påbörjat samarbete där ”Permakulturdesign” var rubriken och en del av skolgården utformats så att växtlighet och umgänge kan få stå i centrum.

Genom dessa projekt har Palettskolans elever fått utökade möjligheter att fördjupa sin förståelse för naturens kretslopp. Fantasi och kreativitet har stimulerats i enighet med våra intentioner inför projektet.
Vi har även byggt upp en god grund för att kunna fortsätta arbetet genom att vi kunnat köpa in gott om redskap, förvaringsskåp och en stabil kärra.

Palettskolan har sammanlagt använt cirka 37 000 kronor.
Stort tack till Naturskolan som hjälpt och stöttat oss i vårt arbete.

Lund 241111
Pernilla Ankell Mattisson, biträdande rektor Palettskolan
Albert Elfversson, fritidspedagog Palettskolan

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?