Gröna skolgårdsrapport 2024 – Odling och möbler till uteklassrum
De senaste åren har Lunds Montessorigrundskola prioriterat att utveckla lek- och lärmiljön på skolgården. Pedagoger, elever och föräldrar har på olika sätt varit delaktiga för att skapa en inspirerande utemiljö. Vi har också velat arbeta praktiskt med undervisning gällande kretslopp, odling, och återbruk och har därför haft undervisning utomhus med elevgrupper under vår och höst. Vi äskade medel dels för att kunna utöka och underhålla vårt odlingsarbete, dels för att köpa in sittmöbler tänkta att användas som uteklassrum.
Under hösten har mindre grupper från f-klass och ettan varit ute med pedagoger veckovis. Tillsammans har de arbetat med odling och kretslopp på olika sätt.
Genom tidigare bidrag från Gröna skolgårdsprojekt finns ett antal odlingslådor med växter på skolgården. Med dessa som utgångspunkt har eleverna arbetat med odling. De har fått lära sig hur man kan berika jorden. De har samlat och sått frön från fleråriga växter. De har också planterat ogräsbarriärer och marktäckarskikt med en bredd av växter som stärker lokal biologisk mångfald. Eleverna har gjort avläggare och rotdelat växter som finns i odlingsbäddarna.
Vidare har barnen planterat bärbuskar och sågat stöttor till dessa. Runt växtbäddar har flätade avgränsningar satts upp. Här plockar barnen äkta kastanjer, vilka de sedan frösår.
Plantering av lammöron och funkior är i full gång.
Föräldraengagemanget är stort på skolan och vid höstens två utemiljödagar deltog över 70 föräldrar och dessutom många barn. Tillsammans rensade de bland annat rabatter, krattade löv, och planterade nya växter och blommor. Ett antal tulpan- och hyacintlökar sattes också ner i rabatterna. Vi är väldigt glada och – i ärlighetens namn – även överraskade över att uppslutningen blivit så pass stor. Vi är ju en ganska liten skola, med cirka 260 elever, och de föräldrar som kommer gör det helt frivilligt. Vilka resurser vi har att tillgå!
Skiss för plantering av vindruvor, och här kom de i jorden.
För att skydda odlingslådor byggde föräldrar och barn ett lågt avgränsande staket av flätade pilslanor. De byggde också ihop och oljade in sittmöblerna som vi köpt in till uteklassrum. I nuläget har de inte hunnit användas i någon större utsträckning, men vi ser fram emot att kunna förlägga viss undervisning utomhus till våren.
Vinsten som bidrag från Gröna skolgårdsprojekt framför allt ger oss, är ett ökat engagemang hos både elever, pedagoger och föräldrar. De senaste åren har vår skolgård bit för bit kunnat inramas på olika sätt, med växtbäddar, lekytor och stigar med buskar och blommor. Eleverna hittar nu fler miljöer på skolgården där de vill spendera sina raster. Denna termin har vi också kunnat införskaffa sittmöbler till uteklassrum, som blir ytterligare ett inramat område.
Barnen är ivriga i att få delta i den veckoliga undervisningen utomhus, med fokus på odling och kretslopp. De två utemiljödagarna som äger rum varje termin lockar fler och fler föräldrar och barn till skolan. Det ökade engagemanget ger också en större vilja hos eleverna att ta hand om det som skapats. Vi tackar för bidragen som ger vår skola möjligheten att skapa en stimulerande utomhusmiljö!
Bärväxter, smultron och vindruvsplantor: 2400
Blomväxter och lökar: 3900
Jord, bark, gödsel: 450
2 picknickbord Lekolar inklusive moms: 37950
Summa: 44700
I och med det stora föräldraengagemanget har vi redan börjat fundera på nya projekt till våren. Från elevrådet har det till exempel inkommit önskemål om bollplank. Det ämnar vi att bygga nästa termin med föräldrarnas hjälp. Fler projekt planeras sannolikt in under läsåret. :)
Undervisningen med odling och kretslopp, i mindre elevgrupper, kommer rulla på. Vi gör dock uppehåll den kallaste delen av året. Det vi gärna skulle vilja uppnå är att ha rutiner/projekt inom odling som högstadieeleverna kan vara involverade i. Utmaningen där är att hitta undervisningstid, utan att eleverna blir stressade.
Under detta läsår går jag och Linda, biträdande rektor, en utbildning i Skolverkets regi: “Lärande för hållbar utveckling”. Genom föreläsningar, samtalsgrupper och undervisningsmaterial får vi kunskaper om hur vi tydligare kan integrera hållbar utveckling i skolans undervisning. Detta hoppas vi på sikt, ska göra det hållbara lärandet ännu mer integrerat på vår skola.
Stort tack igen för ert bidrag!
Anna Persson, förstelärare på Lunds Montessorigrundskola
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?