Gröna skolgårdsrapport 2024 – Berika och utveckla utemiljön för att stärka elevernas lärande och välmående.
Vi är mycket tacksamma över detta år med projektet Gröna skolgårdar. Möjligheten att få arbeta med detta projekt med våra elever på SFI:s anpassade studieform Insam, och på Lärvux har varit mycket givande, då det möjliggjort ett holistiskt arbetssätt. Projektet har gynnat elevernas lärande och hälsa samtidigt som vi har fått in ett hållbarhetsperspektiv. Projektet har möjliggjort för eleverna på SFI att visa sina tidigare kunskaper.
Eleverna blir stärkta av att visa sina tidigare kunskaper. De lär sig svenska samtidigt som de ser att de kan vara med och påverka och bidra.
Våra elever har förändrat utemiljön till en vacker plats med olika grödor. Dels har eleverna odlat ätbara grödor som dill, morot, rädisa, sallat, tomat, ärtor och gurka. Och dels har de odlat blomster som solrosor, ringblommor, blomsterkrasse, blåklint, ringkrage och eternell.
Genom att delta i sådd, plantering, byggande av pallkragar och kompostering (kommande aktivitet) har eleverna fått möjlighet att arbeta med praktiska moment som har en tydlig koppling till hållbarhet.
Eleverna var delaktiga från start, och vi diskuterade gemensamt vad vi ska odla med hänsyn till klimatet i Sverige. Vi hade samtal om vilken placering som var bäst för respektive gröda med hänsyn till solljus etc.
Eleverna gjorde en odlingsplan tillsammans. Här skriver de om placering och vilka grödor som ska vara i respektive pallkrage.
Eleverna skrev efter varje moment i sin odlingsbok.
De gjorde egna krukor av tidningspapper och i början följde de sin egen solros.
Eleverna visade stor omsorg och omvårdnad av växterna. SFI:s Insam och Lärvux träffas och Lina från Naturskolan är på besök.
Det var dags för utplantering. Sedan direktsådd.
Äntligen blev tomaterna klara och eleverna gör i ordning frukost till sina klasskamrater efter skörd.
Skördetid. Under hösten kunde vi förgylla inomhusmiljön med många olika vackra buketter.
Solrosorna blev väldigt höga.
Projektet har gett oss många positiva erfarenheter. Vi har sett en ökning i elevernas mående och motivation till lärande, det blev snabbt tydligt att våra elever har fått arbeta med ett område som väcker deras engagemang. Detta skapade en inre motivation för dem att skriva om varje steg i odlingsprocessen. Projektet har också bidragit med empowerment. Att få visa sina kunskaper och vara med och påverka en stor del av Komvux utemiljö, har stärkt våra elever på SFI, som så ofta annars möter ett bristperspektiv, utifrån att vara analfabet och/eller ha mycket kort skolbakgrund. Nu har de fått få visa sina tidigare kunskaper. Samtidigt har de fått möjlighet att lära sig om miljön i Sverige. Eleverna har också fått fler möjligheter att träna på sitt muntliga tal i naturliga kontexter. Det har varit samtal under arbetet utomhus men likväl i klassrummet när vi planerade vad vi ska göra i nästa steg och även när vi blickade tillbaka för att prata om vad vi har gjort. Lärvux och Insam har tagit hand om två sidor av skolgården, men hade vissa gemensamma träffar utomhus, bland annat för att prata med varandra och dricka te från mynta som vi plockade från skolgården. Den gröna skolgården har stärkt skolan som helhet, den ger ett vackert rum att koppla av i, med bänkar intill odlingen.
Utmaningen har varit tidsåtgången, men det har som sagt varit motiverat sett till fördelarna. Det krävdes lite planering och turordning mellan lärarna under sommarens semestrar för att lyckas med vattningen.
Vi lärde oss också en hel del på vägen, dels försvann grödor och vi fick sätta upp skyltar. Grönsakerna blev också för tätt utplanterat. Som en elev uttryckte det i vår undersökning, med modersmålsstöd, i vad eleverna tyckte om projektet:
”Nästa år ska vi plantera mindre tätt och ge mer utrymme, till exempel till tomatplantorna. Dessutom kommer vi att odla tomater och gurkor separat, inte blandat."
När språk och hälsa stärktes blev det motiverad med all tid som projektet krävde, i form av inköp, gemensamt praktiskt arbete och skötsel. Här är fler elevcitat från undersökningen:
”Att vara ute i friska luften tillsammans har påverkat mitt humör och gjort mig mer motiverad. Det gör mig mer aktiv och glad.”
”Jag har lärt mig nya ord och odlingsmetoder.”
”Det bästa med trädgårdsarbetet var att vi var ett team; vi gjorde allt tillsammans."
”Det kändes bra när vi skördade skördarna och gjorde en sallad som vi åt tillsammans under fikapausen.”
”Det var första gången jag odlade på egen hand. Förut hade jag sett hur min far
och bröder gjorde det, men nu har jag gjort det själv."
Vår budget har gått till inköp av material för att utveckla utemiljön samt till konstmaterial för att följa upp med aktiviteter kopplat till växterna.
Pallkragar (10 st 80*120 cm och 5 st 80*60 cm)+ utrustning som spadar/handskar + vattningsslang, verktyg, kultivatorer, växthusställningar: 9450 kronor
Jord, gödsel och fröer: 5850 kronor
Konstnärsmaterial: 4700 kronor
Vi ser fram emot att fortsätta utvecklingen av vår utemiljö. Näst på tur är att göra en kompost. Därefter ska vi återblicka genom konstaktiviteter, så att bilder på blommorna blir avmålade och upphängda i lokalerna. Till nästa år har vi jord och gödsel på lager i garaget för att påbörja odlingen på nytt och ta med oss lärdomar från detta år. Exempelvis hur vi ska plantera och vad. Vår vision är att skolgården ska förbli en plats där eleverna kan känna sig delaktiga och stolta över sin miljö, en plats som är tillgång för både skola och kommunen, och förblir en plats som stärker både lärande och välmående.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?