Länk till startsidan

Kobjers förskola

Gröna skolgårdsrapport 2024 – Odling

Projektet

På yngre barnens gård skapades en härlig odlingsmiljö som fått växa och frodas under året som gått. Vi använde oss utav både nytt och gammalt material, sådant vi köpt, sådant vi fått, och sådant vi hittat. Exempelvis pallkragar, bildäck, långa pinnar och fröer.

Tillsammans hjälptes vi åt att bygga ihop pallkragarna och rulla däcken där de skulle vara, måla och fylla dessa med jord. Vi placerade pinnar mot varandra så de bildade en tunnel och visionen var att där skulle slingrade växter få klättra och bilda en grön oas. Vi planterade gurkor, blommor och potatis som barnen fick följa från frö till planta och hjälpas åt att vattna och sköta om.

Den gröna oasen blev till verklighet och den har lockat till lek och utforskande, men också fungerat som en plats för tillflykt där man bara kan få vara. Vi har tagit hand om det vi odlat och ätit upp. Barnen har fått erfara att plantera, bygga och konstruera, sköta om och ta gemensamt ansvar för vår miljö, och dessutom förbättra den genom resurs smarta, hållbara material.

På gården där de äldre barnen vistas byttes flera pallkragar ut under våren tillsammans med barnen som sedan målades under varma dagar. Odlingen med de äldre barnen har till en början gått bra och våra blommor som barnen odlade blev till en vacker liten fjärilsträdgård i en av våra pallkragar. Men den gamla jorden ställde till det med alldeles för mycket rötter i dem andra pallkragarna. Efter sommaren upptäckte vi att inga av våra potatisplantor var kvar och våra tomater, paprikor var väldigt sköra. Däremot fick vi väldigt fina gurkor. Nästa år måste all jord bytas ut för att våra fröar ska få en chans att verkligen frodas. Det är andra året av dålig skörd vilket känns väldigt tråkigt men vi lär oss mer och mer för varje år som går.

Varje år under hösten brukar vi på Kobjer ha något vi kallar för grönskas veckan här tar vi tillvara på barnens intresse kring odling och grönsaker. Barnen fick både måla och skapa grönsaker i lera. Vi lär oss om varför vi ska äta grönsaker, frukt och om alla viktiga vitaminer som finns i dem. Barnen fick bland annat bekanta sig med afrikansk horngurka, bifftomat, vaxböna som ett av barnen tagit med sig från den egna trädgården.

Vi sjöng sånger om grönsaker ute på vara stockar om Gabriel Gräslök, Selma Selleri och Peter Pallsternack. Denna veckan brukar även vår köksa enbart laga vegetarisk mat och det blir många trevliga grönsaksfat där barnen erbjuds att smaka nya grönsaker med hjälp av sina sinnen genom att både få lukta, smaka, känna och se.

Alla lekar kopplades också till grönsaker, vem är rädd för bokstavs tjuven? Blev vem är rädd för grönsaks tjuven? Vi hade charader där barnen fick gestalta olika grönsaker.

Under ett föräldramöte fick även vårdnadshavarna prova på att vara barn i vår lärmiljö och skapa stilleben av grönsaker i vår ateljé och alla alster vårdnadshavarna skapades blev till en utställning ute på vår gård. Vi pedagoger vill att vårdnadshavarna ska få en inblick i hur det är att vara barn på Kobjers förskola där skapandet, lusten till lärande går hand i hand och där naturen är det bästa klassrummet.

Tre bilder av rödmålade pallkragar med klängväxter i.
Tre bilder av pilekvistar i jorden, däck med växter planterade i.
Fyra bilder av omålade pallkragar och röda pallkragar med jord och pilekvistar i.
Fyra bilder av skördade grönsaker, squash och solros.
Fyra bilder av barn som målat och rullar lera.
Fyra bilder av skördade grönsaker.
Tre bilder av barn som leker.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?