Gröna skolgårdsprojekt 2024 – Pergola
Vi ansökte till Gröna skolgårdar för att vi ville utveckla vår grusplan. Grusplanen var torftig och inspirerade inte barnen till lek och utforskande, vilket vi ville förändra. Vi ville bygga en pergola som kunde ge möjlighet till skugga på sommaren, samt som kunde bli en plats som inspirerade barnen till att utforska vatten, samt en plats att få utlopp för sin kreativa förmåga. Vi ville även ge barnen en plats som inspirerade dem till olika typer av lekar, såsom till exempel kiosk och restaurang då vi sett att barnen ofta lekte det men att de inte hade någon direkt plats eller inspirerande rekvisita till det. Därför slutade ofta leken lika fort som den startade.
Pergolan har skapats med målet att främja barnens lek, fantasi och sociala samspel. Genom hela processen har barnen varit involverade på olika sätt för att öka deras delaktighet och förståelse för vad en pergola är och hur den kan användas. Under byggnationen av pergolan har vi gett barnen möjlighet att engagera sig genom följande moment:
Vi samtalade och reflekterade tillsammans med barnen kring ritningen och förarbetet med vår pergola.
Under byggnadsprocessen fick barnen erfara nya begrepp såsom ”gjuta”, ”betong”, ”plintar”, ”stolpar” och ”bärlinor”, en läroprocess i sig.
För att fördjupa barnens förståelse och skapa en koppling mellan hemmet och förskolan har vi engagerat vårdnadshavare att delta i samtal kring pergolan. Här är några sätt som vårdnadshavare har blivit involverade:
Kostnaden för pergolan är 68 000 kronor, då Naturskolan står för 75% av kostnaden och Barn- och skolförvaltningen för resterande. Kontaktperson är Anna Holmgren.
Vårt mål var att vi skulle ha kommit lite längre med projektet och att luckan till kiosken var färdig, men dessvärre har vi inte hunnit påbörja luckan då byggarbetarna som skulle bygga pergolan började arbetet senare än vad vi planerat. Men vi fortsätter nu vårt arbete med att utveckla pergolan. Vi har haft barnråd kring vår lucka och vi tar med oss barnens tankar och reflektioner kring var luckan ska byggas, rekvisita och den gemensamma leken i vår nya lärmiljö. Vi involverar vår vaktmästare i processen. Barnens tankar och idéer bejakas och de får möjlighet att vara delaktiga och påverka under projektets gång.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?