Länk till startsidan

Idala förskola

Gröna skolgårdsprojekt 2024 – Pergola

Vi ansökte till Gröna skolgårdar för att vi ville utveckla vår grusplan. Grusplanen var torftig och inspirerade inte barnen till lek och utforskande, vilket vi ville förändra. Vi ville bygga en pergola som kunde ge möjlighet till skugga på sommaren, samt som kunde bli en plats som inspirerade barnen till att utforska vatten, samt en plats att få utlopp för sin kreativa förmåga. Vi ville även ge barnen en plats som inspirerade dem till olika typer av lekar, såsom till exempel kiosk och restaurang då vi sett att barnen ofta lekte det men att de inte hade någon direkt plats eller inspirerande rekvisita till det. Därför slutade ofta leken lika fort som den startade.

Pergolan har skapats med målet att främja barnens lek, fantasi och sociala samspel. Genom hela processen har barnen varit involverade på olika sätt för att öka deras delaktighet och förståelse för vad en pergola är och hur den kan användas. Under byggnationen av pergolan har vi gett barnen möjlighet att engagera sig genom följande moment:

Utforskning av ritningen och samtal om pergolan

  • Barnen har genom våra Barnråd fått möjlighet att ta del av ritningen av pergolan. Vi har diskuterat och reflekterat kring vad en pergola är och hur den kan se ut, vilket väckte många frågor om både konstruktionen och funktioner. Några av barnen visste inte vad begreppet ”ritning” innebar, vilket väckte samtal och frågor. Varför behövs en ritning när något ska byggas?
  • Vi har jämfört ritningen med den färdiga pergolan, känner barnen igen bygget genom ritningen? Många tankar från barnen kring byggets hållbarhet och vad som skulle hända om någon del plockades bort.
  • Ritningen finns tillgänglig i barnens hemvist så de har möjlighet att stanna upp och reflektera. På våra Barnråd har vi även pratat om hur vi skulle kunna använda oss av pergolan i deras lekar och vi har tagit del av deras tankar och reflektioner kring var vi skulle kunna bygga luckan sedan.

Observation av byggprocessen

  • Barnen har följt arbetet med stor nyfikenhet och fått möjlighet att ställa frågor kring processen. De har funderat över varför hål grävs och hur allt kommer se ut när det är klart. Denna nyfikenhet har bidragit till en ökad förståelse för bygg och konstruktion, samtidigt som de fått följa en projektbaserad process från planering till färdigställande.

Vi samtalade och reflekterade tillsammans med barnen kring ritningen och förarbetet med vår pergola.

Under byggnadsprocessen fick barnen erfara nya begrepp såsom ”gjuta”, ”betong”, ”plintar”, ”stolpar” och ”bärlinor”, en läroprocess i sig.

Fyra bilder som visar förskolebarn som tittar på en ritning, som tittar på en vuxen som borrar i marken, som tittar på en gjutning i marken och som står vid en pergola.

Vårdnadshavares delaktighet

För att fördjupa barnens förståelse och skapa en koppling mellan hemmet och förskolan har vi engagerat vårdnadshavare att delta i samtal kring pergolan. Här är några sätt som vårdnadshavare har blivit involverade:

  • Samtal hemma om pergolan
    Vårdnadshavare har fått information om pergolaprojektet och har pratat med barnen hemma om vad en pergola är, hur en sån kan se ut. Många föräldrar har diskuterat med barnen om de har en pergola hemma, vad de använder den till. Detta ger barnen möjlighet att reflektera och få nya perspektiv på hur en pergola kan användas.
  • Reflektioner från hemmet till förskolan
    Efter samtalen hemma har flera barn delat sina tankar och reflektioner i förskolan. De har berättat om egna erfarenheter och jämfört med förskolan, vilket stärker deras förståelse och anknytning till utemiljön. Dessa återkopplingar har gett oss ytterligare inblick i barnens tankar och skapat ett gemensamt engagemang.
  • Vi har fått en positiv feedback från vårdnadshavare kring förändringen på vår gård och bygget av pergolan.

Ekonomi

Kostnaden för pergolan är 68 000 kronor, då Naturskolan står för 75% av kostnaden och Barn- och skolförvaltningen för resterande. Kontaktperson är Anna Holmgren.

Nästa steg för att utveckla arbetet med pergolan

Vårt mål var att vi skulle ha kommit lite längre med projektet och att luckan till kiosken var färdig, men dessvärre har vi inte hunnit påbörja luckan då byggarbetarna som skulle bygga pergolan började arbetet senare än vad vi planerat. Men vi fortsätter nu vårt arbete med att utveckla pergolan. Vi har haft barnråd kring vår lucka och vi tar med oss barnens tankar och reflektioner kring var luckan ska byggas, rekvisita och den gemensamma leken i vår nya lärmiljö. Vi involverar vår vaktmästare i processen. Barnens tankar och idéer bejakas och de får möjlighet att vara delaktiga och påverka under projektets gång.

En pergola.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?