Gröna skolgårdsrapport 2024 – Barnens trädgårdsland
I samband med att vi arbetat med hållbar utveckling och naturens kretslopp var det flera av barnen som började samla frön och kärnor från olika frukter och grönsaker som vi äter på förskolan. De ville prova att lägga dem i jord för att se om det skulle komma upp något. Vi utvecklade det och köpte in olika sorters fröer och pluggbrätten att så i. Barnen sparade mjölkförpackningar som vi gjorde om till odlingslådor att plantera om de små plantorna i. Barnen fyllde alla våra soliga fönsterbänkar med sina odlingslådor. När vi sedan fick frågan om förskolan ville ha ett större antal överblivna pallkragar som annars skulle slängas bestämde vi oss för att förverkliga en dröm om att odla i lite större skala tillsammans med barnen. Vi vill att barnen tydligt ska kunna följa växterna från frö till färdiga grönsaker och själva plocka bär som sedan kan bli en del i en måltid.
Vårt Gröna skolgårdsprojekt Barnens trädgårdsland startade. Genom det här projektet vill vi skapa ett rum för odling i vår utemiljö på förskolan för att det ska bli ett permanent inslag i vår undervisning. En plats där barnen kan få möjlighet att lära sig ta hand det som växer i trädgårdslandet och de grönsaker, frukt, bär och blommor som vi skördar. Det är viktigt att barnen får möjlighet att konkret uppleva naturens kretslopp och se växters fantastiska kraft för att förstå värdet i att värna om vår miljö.
Vi sådde fröna i pluggbrätten och omplanterade till mjölkkartonger när plantorna kommit upp. Barn, pedagoger och föräldrar hjälptes åt med att köra jorden till alla pallkragarna.
Vi mätte upp trädgårdslandet i den soligaste delen av vår utemiljö och pallkragarna ställdes ut i grupper med plats för skottkärrorna att köra mellan. Det var spännande när säckarna med jord, flis och grus kom och lyftes in på gården med en kranbil. Barn och pedagoger körde jord till pallkragarna och många föräldrar hjälpte till att lasta och köra skottkärror när de kom för att hämta sina mycket entusiastiska trädgårdsbarn på eftermiddagen.
Vi planterade ut alla växter som vi drivit upp från frön och sättpotatis som vi förgrott under våren. Under utvecklingsdagen innan sommaren var vi pedagoger på Tirups örtagård och fick ytterligare inspiration till vårt projekt. Vi köpte perenner som kommer ge oss bär, kryddor, blommor och mer grönska.
När vi för några år sedan tvingades byta förskolelokaler, på grund av att huset där förskolan var tidigare brann ner, var vi även tvungna att lämna vår utemiljö. Vi saknar framför allt våra gamla äppelträd, som står kvar på tomten, och deras fantastiska äpplen. Träden är gamla och sorten okänd så vi har låtit en pomolog ympa in skott på nya stammar och är mycket glada för att vi nu har början till nya små äppelträd av samma gamla sort vid Barnens trädgårdsland.
På marken mellan pallkragarna i Barnens trädgårdsland la vi ut gamla kartonger som vi sparat och fyllde sedan på med barkflis för att inte ha gräs på marken som vill sprida sig in i pallkragarna. Återigen kördes skottkärrorna fram och tillbaka av pedagoger, föräldrar och framför allt av barnen. Under sommaren vattnade vi mycket när solen värmde och följde hur allt växte mer och mer.
Under hösten har vi skördat rotfrukter, bönor, sockerärtor, bär och fantastiskt många tomater och blommor. Det har även sågats och skruvats på ett staket runt odlingen. Vår förskola ligger på bottenvåningen i ett bostadshus och de som bor i huset har tillgång till lekplatsen på gården under kvällar och helger. Det gör att vi behöver markera tydligt att det är förskolebarnens odlingar. Vi vill också ge Barnens trädgårdsland ett eget rum för att göra det tydligt för barnen att det inte är en del av lekplatsen utan ett rum för odling där vi tillsammans behöver ta hand om växterna och allt vi skördar.
Det var varmt och soligt när vi planterade ut alla våra små plantor och barnen hjälptes åt att vattna. För att inte få in gräs i pallkragarna täckte vi marken runt dem först med kartong och sedan med barkflis. Barkflisen var lättare än jorden och barnen lastade och körde många vändor helt själva. De var mycket stolta över sitt arbete!
Undervisningen om växter och vad de behöver, som vi haft inomhus när vi drev upp olika plantor under våren, flyttade nu utomhus. Ute i trädgårdslandet blev vädret en tydlig faktor och vad man behöver göra för att skydda och hjälpa plantorna. Det blev också intressant för barnen att upptäcka alla djur som lever runt växterna, både de som hjälper till i jorden och de som vill äta upp våra växter. Att anlägga och sköta en trädgård kräver mycket fysiskt arbete och därför blev även kraft, muskler, olika redskap och verktyg något som barnen tyckte var spännande och ville veta mer om.
Barnen tyckte om att vattna med vattenkannor men det behövdes också en lång vattenslang för att växterna skulle få tillräckligt med vatten. Det var spännande att smaka alla olika växter som vi skördade. Tomatplantorna var helt klart det som gav allra störst och längst skörd.
Det har varit ett fantastiskt roligt och givande projekt! Att odla är positivt och ger ett konkret resultat. Vi har luktat på och smakat grönsaker, kryddor och blommor. Dekorerat fint både ute och inne med färska blommor och torkade som vi fortfarande har kvar. När första frosten kom hängde vi upp gröna tomater i våra soliga fönster och såg hur de blev rödare för varje dag. Det fysiska arbetet och att göra något på riktigt har uppskattats mycket av barnen som känt sig viktiga och tagit ansvar för de uppgifter som de fått. Projektet har därför fått ta lite längre tid för att barnen skulle känna sig delaktiga hela vägen.
Längs vägen har vi också behövt göra lite ändringar. Det staket som vi hoppades kunna återanvända var till exempel i för dåligt skick och vi fick därför bygga ett nytt. Vi kunde inte köpa nya färdiga moduler för det blev för dyrt utan hittade en bra lösning med kastanjestaket som vi stabiliserade men det tog lite längre tid.
Inköp och leverans av jord och barkflis lyckades vi lösa på ett mycket billigare sätt än beräknat och kunde då satsa mer pengar på ett riktigt bra och hållbart arbetsbord till barnen. Vi var inte riktigt nöjda med kvalitén på det bord vi först tittat på och därför beslöt vi oss för att specialbeställa ett bord som är vädertåligt och bättre anpassat till barnen. Leveranstiden blev dock betydligt längre än beräknat.
Under vårt projekt var det flera nya spännande spår som uppkom längs vägen och flera delar som vi inte hann med. Projektet kommer därför att fortsätta och utvecklas vidare till våren med insamling av regnvatten, förvaringsskåp till trädgårdsredskapen, kompost och väderstation. Vi vill också fortsätta att tillsammans med barnen undersöka vilka djur som är viktiga för det som vi odlar i Barnens trädgårdsland och verka för den biologiska mångfalden i hela vår utemiljö.
Barnen hjälpte till att skruva fast brädorna till staketet. Det var spännande att lära sig att använda en skruvdragare och se hur den fungerar. Barnen gjorde små buketter av blommor och fina blad som sedan fått hänga och torka och pryder fortfarande vårt fönster. Tomaterna som vi skördade omogna precis innan första frosten plockade vi i klasar och hängde upp i våra soliga fönster så att de kunde mogna och bli röda.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?