Länk till startsidan

Fågelskolan anpassad grundskola

Gröna skolgårdsprojekt 2024 – Skolgårdsodling

Inledning

Syftet med vårt skolgårdsodlingsprojekt var att skapa en lärande miljö där eleverna kunde följa och delta i odlingsprocessen från början till slut. Genom att odla potatis, olika örter och bär mm i pallkragar ville vi ge eleverna kunskap om odlingsprocessen, var maten kommer ifrån samt ge dem praktiska erfarenheter kring arbetet med odling.

Planering och Förberedelser

På skolan fanns redan en pallkrageodling som dessvärre inte hade använts på några år. Tillsammans med eleverna i anpassad skola åk 4-9 rensade vi de gamla pallkragarna på ogräs och inventerade vad vi behövde inhandla. Vi hittade lämpliga platser för att plantera bärbuskar och grävde upp jorden där.

Vi insåg att pallkragarna var för låga för många av eleverna och bestämde oss därför för att köpa in ytterligare ett antal för att kunna höja dem till bättre arbetshöjd. Vi köpte in jord och gödsel.

Tillsammans med eleverna i högstadiet pratade vi om vad vi ville odla och på ett klassråd skrev de ner en lista på önskemål.

Vi köpte in sättpotatis, pumpa- och zuccinifröer, vinbär- och björnbärsbuskar, olika örter samt jordgubbsplantor. VI köpte även in trädgårdshandskar, vattenkannor och andra saker vi behövde.

Vi gick till skolans bibliotek och lånade böcker om odling som vi läste högt i mellanstadieklasserna.

Eleverna i högstadiet fick i uppgift att göra fint runt pallkragarna innan vi skulle plantera. De rensade ogräs och fixade kanterna fina.

Genomförande

När det var dags att plantera delade vi upp uppgifterna mellan de olika grupperna i mellanstadiet. Tillsammans med pedagoger fick eleverna fylla pallkragarna med jord och gödsel och vattna innan vi planterade. I detta skede fick vi även hjälp av intresserade elever från grundskolans lågstadium som vi delar skolgård med.

Vi anpassade uppgifterna efter elevernas nivå och alla fick hjälpa till att plantera och så efter sina förutsättningar. Några gånger i veckan gick vi till odlingen där vi tittade på vad som vuxit och luktade och smakade på örterna.

Veckorna innan sommarlovet fick eleverna ansvara för att varje dag kolla till odlingen och se när det behövdes vattnas. Efter skolavslutningen lämnade vi över detta ansvar till eleverna och personalen som var på fritids under sommaren.

Resultat och utvärdering

Projektet blev lyckat och den stora behållningen var att vi fick med elever från både hög- och mellanstadiet som engagerade sig. Det var också roligt att vi fick till ett samarbete tillsammans med vissa elever på grundskolans lågstadium.

Hur gick det med själva odlingen då?

Generellt är vi nöjda och förvånade över att odlingen fått vara relativt skyddad från förstörelse. Eleverna har varit rädda om den och sagt till om det är någon som misskött det. En morgon när vi kom till skolan kom det elever och berättade att någon, troligtvis utanför skoltid, hade ryckt upp och kastat plantor. Vi lyckades dock hitta de flesta och plantera om så skadan inte blev så stor.

Det vi lyckades allra bäst med var potatisen. Den växte bra och det var spännande för eleverna att följa hur plantorna blev större och större. I augusti skördade vi potatis och använde den på våra hemkunskapslektioner. Eleverna tyckte det var jättespännande att få äta någonting de själva hade odlat.

Örterna växte också bra och vi gick ofta och luktade och smakade på dem. När vi lagade potatisen på hemkunskapslektionerna plockade vi timjan, rosmarin, gräslök och persilja som vi smaksatte med.

Bären blev det tyvärr inte så mycket med under denna säsong. Men vi hoppas på bättre lycka nästa sommar.

Slutsats och Framtida planer

Skolgårdsodlingen gav eleverna roliga erfarenheter och mycket ny kunskap både om odling men också om samarbete och beslutsfattande. Det var roligt och lärorikt att få samarbeta över skolforms- och årskursgränserna.

Vi önskade att platsen för odlingen skulle bli en naturlig mötesplats på skolgården. Det blev den till viss del men vi har under projektets gång insett att vi skulle behöva ha bättre sittmöjligheter i anknytning till pallkragarna.

Andra praktiska saker vi kan ordna till nästa år är småsaker för att underlätta vattningen.

En annan slutsats vi dragit är att vi borde plantera mer blommor i anknytning till pallkragarna för att locka till oss fler pollinatörer.

Vi hoppas att kunna fortsätta med odlingsprojektet och på sikt involvera fler vuxna och elever på skolan framöver.

Kostnader

324.15 kr – Vattenkannor – Lek och lär.

2154.60 kr – Inköp av jord, gödsel, fröer, bärbuskar med mera – Plantagen.

Åtta bilder av elever som sätter iordning pallkragar och fyller med jord och planterar.

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?