Gröna skolgårdsprojekt 2024 – Skogsträdgård
Förra året påbörjade vi arbetet med vår skogsträdgård då vi byggde en kompost och vår första odlingsbädd. Nytt för i år är att vi håller på att skapa en ny odlingsbädd med tillhörande gångar, vi har rest ett redskapsskjul samt påbörjat arbetet med en björnbärspaljé längs väggen. Några positiva resultat vi ser av vår utvidgning är ett växande intresse och engagemang hos barnen, en ökad biologisk mångfald, en behaglig estetik som börjar växa fram med gångar, vävda naturmaterial och mjuka former, samt en ro och tillgänglighet på platsen.
Vi började arbetet med den nya bädden i våras genom att barnen fick rita egna förslag på hur den skulle kunna se ut. Därefter tittade vi med barnen på deras förslag och utformade tillsammans ett slutligt förslag (detta kom däremot senare att ändras). Under sommaren täckte vi över den tilltänkta platsen med kartong och täckväv.
Till vänster: Elever sitter i duggregnet och ritar förslag på hur den nya odlingsbädden skulle kunna se ut. Till höger: Under våren markerade vi ut formen på vår tilltänkta odlingsbädd (som senare kom att ändras). Vi förberedde marken genom att täcka över den med täckväv och kartong.
Under höstterminen fortsatte vi arbetet med den nya odlingsbädden genom att be Ätbara Lund sätta samman en lista över lämpliga växter (mer om detta nedan). Vi undersökte olika alternativ för jord och träflis och gjorde sedan en beställning av dessa. Under höstlovet arbetade vi tillsammans med barnen om formen på bädden men vi behöll idén om en ö i mitten där man kan sitta, som vi tidigare kommit fram till under våren. Formen, som var lik en donut, behövde däremot formas om och bli oval för att passa in bättre på platsen. För att kunna gå mellan bädden och ett brunnslock som ligger tätt intill behövde vi dessutom göra en inbuktning i bädden, lite som en “böna”. Barnen tyckte att vår nya form allra mest såg ut som en avokado och vi döpte därför den nya odlingsbädden till “avokadon” (den första kallar vi “hästskon”). Vi drev ner pinnar i marken som barnen hade sågat till längs formens ytterkonturer liksom öns konturer, och runt dessa vävde vi sedan med grenar för att bygga upp ett lågt staket med syftet att hålla jorden på plats.
Till vänster: Efter att vi ristat odlingsbäddens form i jorden gör en elev hål i marken med spett. Till höger: En elev driver ner pinnar i marken med slägga.
Till vänster: När alla pinnar slagits ner i marken så flätar vi odlingsbäddens staket. Här flätar en elev kanten på det som ska bli vår ö i mitten. Till höger: En elev justerar staketet och sågar av utstickande grenar. Till höger: En elev justerar staketet och sågar av utstickande grenar.
Därefter luckrade vi upp jorden och fyllde sedan bädden med vår nya jord. En pedagog åkte och hämtade alla växter vi köpt från Ätbara Lund med bil och väl tillbaka hjälpte barnen till att bära backarna med alla växter till skogsträdgården. Vi fick också tillskickat en växtlista med korta beskrivningar av vad våra växter behöver för att trivas. Dessa laminerade vi, klippte ut och sedan fick barnen några beskrivningar var, att lägga vid respektive växt.
Till vänster: Några elever sprider ut och jämnar till den nya jorden i odlingsbädden. Till höger: Elever räfsar löv som ska användas i täckodlingen och för att göra vår utemiljö mindre attraktiv för råttor, som området haft problem med.
Till vänster: Elever bär backar med växter till skogsträdgården. Till höger: Vi lägger ut växtbeskrivningar på respektive växt som hjälp när växterna ska placeras ut.
Därefter började vi pusslet med att placera ut växterna så att alla växter får en plats som både passar dem och en placering som skapade en helhet som vi tyckte om. Nästa dag började vi att plantera växterna och i skrivande stund så är vi mitt i den processen.
Till vänster: Elever förbereder utplaceringen av växter genom att ställa dem i närheten av den nya odlingsbädden. Till höger: Efter att ha planterat några gånger tillsammans med en pedagog får eleverna plantera själva.
Till vänster: När hålet har grävts testar eleverna djupet med hjälp av krukan. Till höger: Så här långt har vi kommit nu!
Det tog ett tag för oss att komma igång i början av höstterminen då vi hade mycket annat i skolan som krävde vår uppmärksamhet. Vi var nära på att förlora skogsträdgården på grund av oro från den närliggande byggnaden samt anticimex gällande problem med råttor i området, men efter avtal mellan fastigheten och rektorn fick vi till slut och lyckligtvis behålla skogsträdgården och fortsätta vårt projekt. Vi fick däremot inte tillåtelse att använda vår kompost som den är nu och behövde höja vårt redskapsskjul för att göra det mindre inbjudande för råttor att vistas under. Vi tappade en del tid under denna period och således kunde vi inte genomföra ett skogsträdgårdsråd där barnen skulle vara delaktiga i urvalet av växter, utan Ätbara Lund fick snabbt sätta samman en växtlista åt oss. Vi fick också minska storleken på vår odlingsbädd men detta blev i slutändan väldigt bra och vi är väldigt nöjda. Vi ser också i efterhand att om vi hade gjort den större så hade vi heller inte haft tillräckligt med grenar för att färdigställa den. Allt som vi inte hann med planerar vi så långt det är möjligt att arbeta med under vårterminen istället.
En positiv utveckling sedan vi startade projektet är att det finns en ökad entusiasm från barnen gällande skogsträdgården och naturliga miljöer i allmänhet. Många av av barnen har uttryckt både glädje och iver i att de får vara i kontakt med arbetsprocessen i en trädgård – att faktiskt få gräva, känna på jorden, plantera, såga material, bygga, planera och formge, och förstå hur saker och ting fungerar.
Pengarna har använts till att köpa de nya växterna från Ätbara Lund samt jord och till den nya odlingsbädden och träflis till alla gångar. Våra kostnader har varit följande:
Växter från Ätbara Lund: 12 000 kr (se växtlista nedan)
Planteringsjord: 40 liters säckar, 25 st
Träflis: 60 liters säckar, 10 st
Handledning från Ätbara Lund: 5000 kr (kostnad vi själva står för, ej inräknat i bidrag)
Grenar att väva med hämtade vi under tidig vår då en pilallé i Lund hade beskurits så dessa innebar ingen kostnad. Täckväv hade vi från förra gången och vi använde oss också av kartonger under markförberedelsen. Vi har köpt in ett redskapsskjul och detta har gått på vår egen budget.
Utsikt av vår nya odlingsbädd med vår första odlingsbädd, vår yakisugikompost och redskapsskjulet i bakgrunden.
Vi vill fullfölja vår plan som blev framskjuten, med några tillägg. Något som står ut som viktigt för att kunna fortsätta är att kunna prioritera skogsträdgården och det kan vi bara göra så länge det finns både engagemang hos barnen och tid för pedagogerna att vara i skogsträdgården (alla pedagoger är ansvariga för en hel fritidsgrupp och det kan ibland vara svårt att komma ifrån och lämna sin grupp för att samla “skogsträdgårdsbarnen”). I nuläget så finns det verkligen engagemang och många ser nog fram emot att se skogsträdgården utvecklas och inte minst att se den växa nästa år. Vi vill fortfarande starta ett skogsträdgårdsråd med barnen (särskilt de som visat störst intresse) som ett forum där vi tillsammans kan samlas och lära oss mer om våra växter, samt diskutera hur vi vill utveckla vår skogsträdgård. Barnen har redan gjort önskemål kring hur vi ska fortsätta och detta ser vi fram emot att tillämpa. Några av önskemålen är att nu lägga till ännu fler växter att smaka på samt att bygga insektshotell och fågelholkar (att arbeta med djurlivet). Utöver detta planerar vi att bygga en björnbärsspaljé längs väggen (björnbären planterar vi nu i höst ) och att till våren plantera ett fikonträd samt brons- och kryddfänkål som vi blivit rådda att vänta med tills vintern har passerat.
Bitterkrassing
Bronsfänkål
Funkia
Gräslök
Kaukasisk vallört
Lammöron 'Big ears'
Löparfetblad
Myskmadra
Ormrot
Rabarber
Salvia
Spansk körvel
Stjärnklocka
Svartrot
Timjan
Åbrodd
Aronia
Björnbär
Krusbär
Rosenkvitten
Svarta vinbär "Hedda"
Vindruva 'Sukribe'
Mullbär "Mulle"
Fikon
Kastanj
Skapad av Kristofer Henriksson och Lidia Ponjavic.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?