Gröna skolgårdsrapport 2024 – Odling och vattentunna
Vi har köpt in och fått vattentunnor installerade på gården. En på stora sidan, en på lilla sidan och en som står precis mellan stora och lilla sidan. Den som står mellan gårdarna är inte kopplad till stupröret, utan är tänkt att använda som en behållare barnen häller sitt “gamla” vatten i från vattenflaskor och bringarna från frukost, lunch och mellanmål. Detta för att inte slösa på rent vatten från kranen och ta tillvara på allt vatten som vi tar från kranen under en dag. Barnen har varit väldigt entusiastiska och utvecklat sin vattenlek eftersom tillgången på vatten blivit större. De är väldigt måna om att ha en tanke med vattnet de hämtar, som att göra gegga som ska bli en kaka, eller att vattna blommorna eller våra växter vi planterat.
Bakom vårt förråd på stora sidan lekar barnen gärna rollekar, detta ville vi värna om och hjälpa till att göra en koja. Vi köpte in presenning som vi fäste i taket på förrådet och i ett par pilbuskar och helt plötsligt har vi ett tak! Barnen var med och såg till så taket hamnade på rätt ställe och var tillräckligt högt för att kunna gå under. Vi har tillfört material i vårt uteförråd för att stötta och utveckla rolleken, vi har även gjort i ordning en kiosk, med massa mat och godsaker som barnen gärna leker med.
Under våren var det dags att plantera, vi köpte in nya pallkragar och fick hjälp av barnen med placering och montering av dem. Men allra roligast är det väl ändå att plantera i dem! Det blev en massa olika saker, tomater, potatis, blommor, vitlök, lök och en avdelning försökte till och med plantera saker från sin kompostpåse från frukosten. Där fanns bröd, knäckebröd, paprika, gurka och ost. Under våren har vi även fixat i ordning vår bil på lilla sidan som var i stort behov av att en uppfräschning! Vi bytte ut farliga plankor som var trasiga och ersatte med nya som vi målade. Vi gjorde även en kiosk på stora sidan då vi hade fått önskemål från barnen om en kiosk som man kunde cykla och handla hos. Barnen har varit med och tillverkat olika saker som ska gå att köpa i kiosken och även pengar att handla för.
Barnen bygger en koja. Material till kiosken. Bygga en sjö i sandlådan. Hämta vatten från våra vattentunnor.
Barnen fyller på med jord och rensar i gamla planteringar.
Arbetet med att förändra gården har varit väldigt roligt, både för barn och pedagoger. Vi hade stora planer och många tankar när vi skickade in ansökan, en del har vi redan gjort tidigare och annat ville barnen och vi utföra som en första gång. Att få installerat vattentunnorna var inget barnen var med och gjorde mer än att observera Lundafastigheter som var här och installerade de, men barnen tyckte det var intressant och spännande! Att se att barnen känner att vi hör vad de önskar och att vi tillsammans kan skapa en gemensam gård som alla har något att göra på har varit fantastisk. En del av barnens önskemål och våra planer har vi dock inte kunnat genomföra, mestadels på grund av personalfrånvaro och tidsbrist. Vi hade ansökt om förvaringsbodar som vi skulle använda till att förvara vattenleksmaterial i, men när vi väl fick loss personal och bil ( på en helg dessutom) så hittade inte företaget förvaringsbodarna, trots att det stod på hemsidan att de skulle finnas i lager. I väntan på återkoppling från företaget gick tiden och till slut fanns det varken personal, bil eller tid till att ordna detta. Våra olika projekt har verkat på barnens lärande på olika sätt, odlingen har lärt dem massor av naturvetenskap, vattentunnorna ger barnen möjlighet att utforska matematik på ett spännande sätt, bilen och kiosken har barnen fått möjlighet att öva på problemlösning och samarbetsförmåga under byggandet och efter utförandet har de möjligheter att utveckla sin fantasi och föreställningsförmåga.
Pallkragar 8 st, jord, fröer, markduk: cirka 3200 kr
Koja: 140 kr
Vattentunnor: 3200 kr (exklusive installering)
Renovering av bil: cirka 1000 kr
Kiosk (färg, material, skruv, hylla): cirka 500 kr
Vi vill fortfarande göra materialet mer tillgängligt för barnen i form av förvaringsbodar i närheten av deras vattenlek. Efter vintern kommer vattenleken alldeles säkert få en ny innebörd när flytande vatten inte funnits att leka med på gården under vintern. Vi skulle väldigt gärna vilja få till fler samlingsplatser till barnen och pedagoger där vi tillsammans kan fortsätta utforska allt vår gård har att erbjuda. Vi har fått inköpt 2 pilkojor som ska bli väldigt spännande att se vad barnen gör med, kanske kommer vi behöva komplettera något till dem inför nästa ansökningsperiod. Vi har dessutom behövt samla ihop alla bilder och kvitton i sista stund och det har egentligen inte funnits någon tid till rapportskrivning. Vi vill gärna göra en ny ansökan men kommer behöva strukturera upp arbetet före, under och efter på ett bättre sätt.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?