Så här kan samarbetet se ut
Planering
Naturskolan och pedagog/arbetslag träffas fysiskt eller digitalt och diskuterar behovet at stöd, samt planerar innehåll/tema för klassträffarna (ca 1-1,5 h).
1-2 klassträffar
Naturskolan håller i utomhuspass med eleverna, utifrån den gemensamma planeringen (ca 1-4 h per träff).
Avstämning
Naturskolan och pedagog/arbetslag träffas fysiskt eller digitalt och utvärderar klassträffarna, samt diskuterar behov av fortsatt samarbete (ca 1 h).
Möjlighet till ytterligare 1-2 klassträffar
Vid behov håller Naturskolan ytterligare utomhuspass med eleverna, i samarbete med pedagog/arbetslag (ca 1-4 h per träff).
Utvärdering
Naturskolan och pedagog/arbetslag träffas fysiskt eller digitalt och utvärderar samarbetet, synliggör vilka lärdomar det gett och identifierar behov för att kunna vidareutveckla ett utomhuspedagogiskt arbetssätt (ca 1 h).
Exempel på arbetsområden eller teman
Årstidsväxlingar i naturen. Väderfenomen. Energiflöden. Vattnets egenskaper. Djurs och växters livscykler. Näringskedjor och ekosystem. Sinnesupplevelser. Materials egenskaper. Biologisk mångfald. Identifiering och gruppering av djur, växter och svampar. Människans påverkan på naturen. Resurshushållning. Hållbar utveckling. Miljöpsykologi. Samhällsplanering lokalt och globalt. Miljöundersökningar. Klimatförändring. Undersöka natur- och kulturlandskap. Kartor och rumslig uppfattning. Matlagning, recept och måltider. Rörelse. Allemansrätten. Friluftsliv. Matematik. Språk och kommunikation. Slöjdtekniker och material. Bild och konst. Teknik och egna konstruktioner. Energisystem.