Under våren 2025 erbjuder vi bokningsbara lektioner utomhus på olika teman.
Under hållbarhetsveckan vecka 19 bjuder Naturskolan och Botaniska trädgården in klasser i årskurs F–6 att möta våren i Botan. Tillsammans undersöker vi blommor hos både små växter och stora träd.
Tid: 6–8 maj, kl. 9–11 eller kl. 12–14
Plats: Botaniska trädgården
Målgrupp: Elever i F–6
Sista anmälningsdag: Fredag 11 april
De som anmäler intresse att delta får önska datum och pass, sedan fördelar vi efter inkomna önskemål.
Vi delar klassen i två, halva gruppen börjar med Naturskolan och andra halvan med Botans pedagog, sedan byter vi.
Vi går en trädvandring och tittar närmare på olika träd. Vi undersöker trädens blommor och funderar på varför vissa träds blommor doftar mycket och har starka färger medan andra träds blommor saknar klara färger och är doftlösa. Vi tittar och känner på blad som är på väg eller redan har slagit ut. Vi pratar om hur viktiga träd är för allt levande på jorden och funderar på om träd faktiskt kan prata med varandra!
Tänk vad vi har väntat på vårens blommor! De har länge gömt sig under marken, men plötsligt när solen tittar fram och det blir varmare i jorden vaknar de till liv och sprider sina vackra färger över marken. Det ser nästan ut som en tavla. Men hur vet de när det är dags att blomma? Har de väckarklocka? Det ska vi ta reda på och samtidigt lära oss namn på några vårblommor och prata om varför de är så viktiga i naturen.
Under hållbarhetsveckan vecka 19 bjuder Naturskolan in förskolegrupper att möta våren i sin närmiljö. Tillsammans undersöker vi blommor hos både små växter och stora träd.
Tid: 5–9 maj, kl. 9–11
Plats: På er gård eller i er närmiljö
Målgrupp: Grupper i förskolan
Sista anmälningsdag: Fredag 11 april
De som anmäler intresse att delta får önska datum, sedan fördelar vi efter inkomna önskemål.
Förmiddagen innehåller följande delar med en paus mellan:
Vi går en trädvandring och tittar närmare på olika träd. Vi undersöker trädens blommor och funderar på varför vissa träds blommor doftar mycket och har starka färger medan andra träds blommor saknar klara färger och är doftlösa. Vi tittar och känner på blad som är på väg eller redan har slagit ut. Vi pratar om hur viktiga träd är för allt levande på jorden och funderar på om träd faktiskt kan prata med varandra!
Tänk vad vi har väntat på vårens blommor! De har länge gömt sig under marken, men plötsligt när solen tittar fram och det blir varmare i jorden vaknar de till liv och sprider sina vackra färger över marken. Det ser nästan ut som en tavla. Men hur vet de när det är dags att blomma? Har de väckarklocka? Det ska vi ta reda på och samtidigt lära oss namn på några vårblommor och prata om varför de är så viktiga i naturen.
Vill du och din klass inventera skolgården på biologisk mångfald, väcka intresse för de djur och växter som lever där samt skapa en förståelse för vad som behöver förändras på gården för att öka den biologiska mångfalden?
Tid: Vi hittar gemensamt en tid som passar
Plats: Skolgården
Målgrupp: Elever i åk 2–7
Under våren erbjuder Naturskolan sig att komma ut vid några tillfällen, på datum vi kommer överens om, för att tillsammans med dig och din klass genomföra ett antal inventeringar på er skolgård.
Vi använder material som finns tillgängligt här.
Låter det intressant, hör av dig till oss! Uppge antal elever och när ni är intresserade av att vi kommer till er, så bestämmer vi innehåll och antal tillfällen tillsammans.
Utforska, förstå och forma din skol- eller förskolegård tillsammans med en arkitekt.
Tid: Vi hittar gemensamt en tid som passar
Plats: Er förskole- eller skolgård
Målgrupp: Barn i förskola samt elever i grundskola och gymnasiet
Skapande och omformande av våra fysiska miljöer är rotade i förståelse av platser och rum. Genom att öppna våra sinnen för arkitekturen vi har runt omkring oss ger gårdsvandringen barn och elever möjlighet att se sin omgivning med nya ögon.
Vi kommer under tillfället att använda enkla redskap för att lära känna platsen. Gårdsvandringen kommer inte bara att ge en fördjupad förståelse för gårdens arkitektur, utan också öppna ögonen för möjligheter till förändring och utveckling av gården.
Målet med aktiviteten är att ge eleverna en förståelse för den bebyggda miljön som planerad och påverkansbar.
Vill ni gå vidare och genomföra förändringar på gården kan vi stötta er i det arbetet, både pedagogiskt och i processen att söka ekonomiskt bidrag via Gröna skolgårdar.
Låter det intressant, hör av dig till oss! Uppge årskurs, antal elever och när ni är intresserade av att vi kommer till er, så bestämmer vi innehåll och antal tillfällen tillsammans.
Ta plats! är en metod som introducerar barn och unga till arkitektur i närmiljön och det fysiska formandet av platser/rum.
Tid: Vi hittar gemensamt en tid som passar
Plats: Skolans närmiljö
Målgrupp: Elever i mellan- och högstadiet samt gymnasiet
Naturskolan erbjuder ett upplägg för samarbete där vi tillsammans med dig som pedagog eller ditt arbetslag planerar ett eller flera tillfällen där Naturskolan träffar er för att introducera metoden Ta plats!. Vi kan också genomföra metoden tillsammans med er klass i skolans närmiljö. Syftet är att erbjuda dig som pedagog en möjlighet till fortbildning, antingen utanför eller under din undervisningstid.
Ta plats! låter eleverna utse platser och rum med hjälp av karta, utforska olika typer av platser i närmiljön med sina sinnen som redskap, uttrycka känslor och åsikter om dessa platser, för att därefter utforma förslag på en konkret fysisk förändring på en av platserna, och till sist få praktisk kunskap om hur man kan gå till väga för att faktiskt försöka få till ett utförande av förslaget. Målet med metoden är att barn och unga ska bli mer engagerade och motiverade att vilja påverka sin närmiljö.
Metoden ger lärare verktyg för att inspirera och engagera elever att aktivt delta i och påverka deras närmiljö. Genom Ta plats! kan lärare bidra till att utveckla elevers förståelse för arkitektur, samhällsplanering och deras roll i samhällsutvecklingen.
Låter det intressant, hör av dig till oss! Uppge antal elever och när ni är intresserade av att vi kommer till er, så bestämmer vi innehåll och antal tillfällen tillsammans.
Välkommen att höra av dig för att boka en naturskolepedagog till din undervisning kring liknande eller annat innehåll.
Uppdaterad:
Hjälpte informationen på denna sida dig?