Vad är det?
Trygghetskameran sätts igång en kort stund på överenskommen tid för att säkerställa att allt är bra. Endast personalen vid vård- och omsorgsjouren har behörighet att utföra kameratillsyn. All uppkoppling registreras och loggas och inga bilder sparas eller lagras.
Tillsynstider
Tillsammans kommer vi överens om tider för tillsyn som passar dig. På överenskommen tid kopplar jouren upp sig mot trygghetskameran i ditt hem. Om jouren bedömer att allt verkar stå bra till med dig stängs kameratillsynen av efter cirka 30 sekunder.
Bedömning
Om jouren vid tillsynstillfället inte kan göra en bedömning av ditt mående, så avvaktar de en stund för att sedan göra en ny tillsyn. Har det fortfarande inte gått att göra en bedömning skickas personal från hemvården ut för att göra ett hembesök.
Hur mycket kostar det?
Trygghetskamera kostar inget extra utöver den service- och omsorgsnivå som du har beviljats.
Hur ansöker jag?
Har du fler frågor eller vill ha hjälp med din ansökan är du varmt välkommen att ta kontakt med medborgarcenter. Berätta vad du behöver hjälp med när du kontaktar oss, du får svar direkt eller blir lotsad vidare till en handläggare.
Telefon medborgarcenter: 046-359 50 00
Vanliga frågor
Vad händer om kameran inte fungerar?
Om något är fel med kameran gör vi personliga besök hos dig till dess att kameran fungerar som den ska igen.
Hur vet jag att tillsynerna görs?
Varje gång vi kopplar upp oss mot kameran registreras det med datum, tid och vem av våra medarbetare som kopplade upp sig.
Kan tjänsten avbrytas när som helst?
Ja, du väljer själv när och om du vill avsluta insatsen helt. Du kan också välja att inte ha tillsyn via trygghetskamera vissa nätter om du till exempel får besök eller ska resa bort. Då meddelar du det till vård- och omsorgsjouren via ditt trygghetslarm.