Länk till startsidan

Avgifter för hemvård, hemtjänst och äldreboende

Du får betala en avgift för service, vård och omsorg. Hur mycket det kostar beror på din inkomst och vilka utgifter du har.

Inkomst och bostadsförfrågan

För att vi ska kunna räkna ut avgiften för din vård och omsorg, oavsett vilka insatser du har, behöver vi ta reda på dina ekonomiska förutsättningar. Därför behöver vi ställa en rad frågor om din inkomst och dina utgifter.

Så här räknas avgifterna ut

Avgifterna beror på insatsernas omfattning och din inkomst. Vård- och omsorgsförvaltningen gör individuella beräkningar utifrån statliga och kommunala regler och dina ekonomiska förutsättningar.

Alla insatser i ditt eget boende som är avgiftsbelagda räknas samman. För dessa betalar du aldrig mer än den lagstadgade högsta avgiften (avgiftstak) eller motsvarande fastställt avgiftsutrymme. Det är alltid det lägsta av dessa belopp som är gränsen för vad kommunen högst får ta ut i avgift.

Service och omvårdnad i eget boende

De här insatserna betalar du för när du bor i eget boende:

  • Hemtjänst
  • Trygghetslarm
  • Dagvård
  • Hemsjukvård (och utprovning av hjälpmedel)
  • Korttidsvård

Service och omvårdnad i äldreboende (särskilt boende)

De här insatserna betalar du för när du på ett äldreboende:

  • Hemtjänst
  • Kost
  • Hyra

Förbehållsbelopp

Förbehållsbelopp är det belopp du får behålla innan det kan tas ut en vård- och omsorgsavgift. Det är ett lagstadgat belopp och är din boendekostnad samt ett schablonbelopp kallat minimibelopp. Du kan ansöka om att vi ska ta hänsyn till dina merkostnader som förbehållsbeloppet inte täcker. Merkostnaden ska vara återkommande regelbundet under större delen av ett år och beloppet ska vara minst 200 kronor per månad.

Tillsammans med din ansökan behöver du även skicka in kvitton, intyg eller avtal som styrker dina kostnader.

Autogiroanmälan

Anmäl autogirobetalning via vår e-tjänst

Mer information om avgifter 

Önskar du en sammanfattning av kommunens regler när det gäller avgiftsberäkningen finns detta i broschyren ”Avgifter inom äldreomsorg och för personer med funktionsnedsättning”, kontakta Medborgarcenter som skickar den hem till dig.

Telefon: 046-359 50 00

E-post: avgiftsgruppen@lund.se

I prisuppgifter finns information om vilka belopp som är aktuella.

Prisuppgifter Pdf, 352 kB.

Fullmakt

En fullmakt innebär att du ger en annan person tillåtelse att utföra handlingar eller fatta beslut för din räkning. I fullmakten finns olika alternativ du kan kryssa för. Du väljer själv vilka alternativ fullmakten ska gälla för. Har du någon insats från vård- och omsorgsförvaltningen och till exempel vill att dina fakturor eller avgiftsbeslut ska skickas till någon annan behöver du fylla i en fullmakt.

Ansök om sänkning av hyra vid tillfälligt dubbel boende

Om du flyttar till äldreboende eller en LSS-bostad och inte hinner säga upp ditt hyreskontrakt eller få sålt den gamla bostaden till inflyttningsdatumet, så kan du ansöka om säkning av den nya hyran.

För att ha rätt att ansöka om sänkt hyra på grund av tillfälligt dubbla boendekostnader ska din förra bostad vara uppsagd eller lämnad till försäljning. Du kan beviljas sänkning av den nya hyran under de tre första månaderna, från tillträdesdagen och till och med den med tredje månadens sista kalenderdag.

Du behöver skicka in ett bevis på uppsägning eller försäljningsuppdraget till oss.

Uppdaterad:

Hjälpte informationen på denna sida dig?