Länk till startsidan

Hantera dina färdtjänstresor digital

Med appen ”Lunds Färdtjänst” kan du enkelt boka och avboka dina färdtjänstresor. Du kan även se om din bil snart är framme, utan att behöva ringa.

Ny app den 1 november

Den 1 november uppgraderas boknings- och planeringssystemet för färdtjänst. Det innebär att du som använder appen ”Lunds färdtjänst” behöver installera en ny app för att kunna hantera dina resor. Den nya appen fungerar likadant som den gamla och har samma funktioner.

Du kan läsa mer om bytet, hur du avinstallerar den gamla appen och installerar den nya här.

Ny app för att boka resor med färdtjänst

Om du inte hittar appen

Det kan ta några dagar innan appen finns tillgänglig i App Store eller Google Play. Du kan alltid använda webbversionen av appen.
Färdtjänst i Lunds kommun

Så här kommer du igång med appen Lunds färdtjänst

Ha nödvändiga uppgifter till hands

Se till att du har ditt kundnummer redo och att ditt mobilnummer är registrerat hos färdtjänsten. Om du saknar ditt kundnummer eller vill registrera ditt mobilnummer, kontakta beställningscentralen.
Telefon: 046-272 52 60

Ladda ner appen

Ladda ner den nya appen "Lunds Färdtjänst". Appen ser likadan ut som den gamla, men efter den 1 november är det bara den nya versionen som fungerar. Det kan ta några dagar innan den blir tillgänglig i App Store och Google Play.

Registrera dig som resenär

När du har laddat ner och öppnat appen, fyller du i ditt kundnummer på inloggningssidan. Tryck på knappen "Hämta SMS-kod"

Skärmbild på appen som visar var du skriver in ditt kundnummer för att få en sms-kod.Förstora bilden

Kod skickas via SMS

Skriv in koden du får via SMS. Välj sedan en personlig pinkod för att logga in.
Om du vill kunna boka resor från flera enheter (mobiltelefon, surfplatta eller dator) registrerar du dig på samma sätt på alla enheter. SMS-koden skickas alltid till det mobilnummer som färdtjänsten har registrerat som ditt primära nummer.

Skrämbild som visar var du skriver kundnummer och pinkod för att kunna logga in. 

Registrera dig som ombud

Du som är ombud för en resenär kan också använda appen. Kontakta app­support för att komma igång.
Telefon 046 272 52 55
När du är registrerad som ombud hos kundtjänsten laddar du ner "Lunds Färdtjänst" från App Store eller Google Play.
Logga in genom att ange resenärens kundnummer och kryssa i att du är ombud. Hämta SMS-kod. Du får koden till din mobiltelefon. När du har bekräftat skriver du in kundnumret igen och en personlig pinkod på fyra siffror.
Kontakta app support om du önskar vara ombud för flera resenärer.
Längst upp till höger kan du växla mellan de resenärer som du är ombud för

Beställ din resa

  1. När du har loggat in, kan du beställa resor genom att välja "Beställ resa" i menyn. Ange varifrån du vill resa, ditt resmål, datum och tid, samt om tiden gäller avresetid eller tid för ankomst. Om ditt färdtjänsttillstånd medger det kan du även lägga till medresenärer och andra behov.
  2. Bekräfta din resa och vänta medan appen söker tillgängliga alternativ. Du får en bekräftelse när resan är bokad, och du kan även avboka vid behov.
Skrämtbild som visar var du skriver adressen där du vill bli hämtad och vilken adress du ska till, samt klockslag när du vill boka en färdtjänstresa. 

Resedetaljer

Under "Resedetaljer" kan du se en översikt över din resa och följa den på karta. I menyn "Mina resor" får du en översikt över alla kommande resor och möjlighet att ändra enskilda bokningar.

Skärmavbild som visar vilka adresser du ska resa mellan samt en karta. 

Kommande resor

Gå in på Mina resor i menyn för att få en översikt över kommande bokade resor. Genom att gå in på en enskild resa får du möjlighet att ändra.

Skärmbild där du kan se kommande resor som du bokat med färdtjänst.

Min profil

Under "Min profil" ser du din resenärsprofil och de specifika inställningar som gäller för dig.

Skärmavbild där du ser dina uppgifter.

Kontaktuppgifter

Uppdaterad:

Dela sidan:

Hjälpte informationen på denna sida dig?