Aktuellt inom färdtjänsten

Här har vi samlat svaren på den vanligaste frågorna om färdtjänst och riksfärdtjänst. Vi berättar också om det har skett några förändringar av avtal eller rutiner som det kan vara bra för dig att känna till. Tveka inte att höra av dig om något är oklart!

Ny färdtjänstleverantör från 1 oktober 2021

Från och med 1 oktober 2021 är det Telepass AB som kör färdtjänst i Lunds kommun. Det ettåriga avtalet har tecknats i avvaktan på att domstol ska avgöra överprövningen av den nyligen genomförda upphandlingen.

Det nya avtalet innebär flera förbättringar för dig som reser med färdtjänsten och du kommer att få information i god tid. Du kommer till exempel att kunna boka din resa både via telefon, app i mobilen eller på en dator.

Är du intresserad av information och nyheter om färdtjänsten i Lund?

Anmäl dig då till vårt nyhetsbrev!


Möjlighet till ensamåkning med färdtjänsten

Nu när alltfler blivit vaccinerade mot Covid-19, har resandet ökat, så även i färdtjänsten. Efter 1 oktober räknar vi med att ha återgått till det normala, då endast de som är legitimerade för det erbjuds ensamåkning.  

Lunds kommun fortsätter dock att erbjuda möjlighet till ensamåkning. Vi förlänger förmiddagspasset efter önskemål från många av våra resenärer. Du kan boka ensamresor på vardagar före kl. 7.00, mellan kl. 10.00 och 14.00 samt efter kl. 16.00. Ensamåkning är också möjligt under helgerna. När du, eller den som bokar åt dig, ringer ska du uppge om du önskar att resa ensam. Om det uppstår bilbrist blir du kontaktad och erbjuden en annan närliggande tid. 

Coronaviruset: Kan jag resa med färdtjänst? Vilka regler gäller för chaufförerna?

Har du förkylningssymptom eller misstanke om att du har blivit smittad av coronavirus ska du stanna hemma och undvika sociala kontakter och resor med färdtjänst och den allmänna kollektivtrafiken. Ingår du i någon av riskgrupperna får du själv bedöma om du vill åka med färdtjänst eller allmän kollektivtrafik. Kommunens entreprenör följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för chaufförer som arbetar inom färdtjänsten.   
Aktuell och bekräftad information om coronaviruset och sjukdomen covid-19 hittar du på krisinformation.se

Vad ska jag göra om jag har klagomål på färdtjänsten?

Kontakta SverigeTaxis kundtjänst på tel 046 - 270 13 43, vardagar kl 8-16. Du kan också skicka e-post till kundtjanst.lund@cabonline.com.

Hur länge gäller resegarantin?

Tekniska nämnden har tagit beslut om att resegarantin ska gälla under vår avtalsperiod med Sverigetaxi till och med 30 september 2021. Resegarantin innebär att du kan beställa en vanlig taxi om den beställda färdtjänstresan blir mer än 30 min försenad. Du får ersättning för taxiresan i efterhand, max 600 kronor med avdrag för egenavgiften.

Direktadress till denna sidan: https://lund.se/aktuelltomfardtjanst